Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nowej Soli
IV/443-53/06
z 30 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IV/443-53/06
Data
2006.11.30



Autor
Urząd Skarbowy w Nowej Soli


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki

Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
infrastruktura towarzysząca
preferencyjna stawka amortyzacji
roboty budowlano-montażowe


Pytanie podatnika
dot wysokości stawki podatku od towarów i usług dla budowy budynku mieszkalnego wielorodzinnego (zespołu mieszkalno-apartamentowego), w którym znajdują się lokale usługowe


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie przepisu art. 14a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.) w podanym stanie faktycznym sprawy, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowej Soli na wniosek z dnia 15 listopada 2006 r. (data wpływu) złożony przez podatnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie pytania przedstawionego w piśmie w stanie faktycznym sprawy, dotyczącego stawki podatku od towarów i usług dla budowy budynku mieszkalnego wielorodzinnego (zespołu mieszkalno-apartamentowego), w którym znajdują się lokale usługowe, położonego w miejscowości Szklarska Poręba, stwierdza, że stanowisko Podatnika jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2006 r. do tutejszego organu podatkowego wpłynęło zapytanie podatnika w sprawie wysokości stawki podatku od towarów i usług dla budowy budynku mieszkalnego wielorodzinnego (zespołu mieszkalno-apartamentowego), w którym znajdują się lokale usługowe, położonego w miejscowości Szklarska Poręba.

Strona w zapytaniu, o którym mowa wyżej, przedstawiła stan faktyczny, z którego wynika, iż jest wykonawcą robót budowlanych polegających na budowie zespołu mieszkalno-apartamentowego.

Wnioskodawca w przedmiotowym zapytaniu stwierdza, iż z analizy dokumentacji budowlanej i kosztorysowej wynika, iż cały obiekt jest zaklasyfikowany według symbolu Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) do grupy 112 - "Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe". Ponadto, Strona informuje, iż realizowana inwestycja obejmuje budowę lokali mieszkalnych, w części odpowiadającej 91,8 % całości inwestycji oraz lokali usługowych stanowiących 8,2 % całości inwestycji.

Na tle takich okoliczności faktycznych podatnik formułuje stanowisko, iż roboty budowlane związane z realizacją wymienionej inwestycji należy opodatkować w ten sposób, że dla części dotyczącej lokali mieszkalnych, tj. dla robót stanowiących 91,8 % całości zadania zastosować stawkę VAT 7%, natomiast dla pozostałej części, tj. dla 8,2 % inwestycji dotyczącej lokali usługowych zastosować stawkę podatku w wysokości 22%.

Odpowiadając w trybie art. 14a § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, na powyższe zapytanie złożone dnia 15 listopada 2006 r., dotyczące udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, ani postępowanie przed sądem administracyjnym, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowej Soli wyjaśnia:

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą rozumie się, zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Natomiast przez obiekty budownictwa mieszkaniowego w myśl art. 2 pkt 12 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych:

111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne,
112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe,
ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Jednocześnie należy zauważyć, iż stawka 7% na roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne wykonywane na "obiektach budownictwa mieszkaniowego" dotyczy wyłącznie tych czynności i obowiązuje bez względu na symbol PKWiU.

W omawianym przypadku istotnym jest zaklasyfikowanie budowanego obiektu do symbolu Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, gdyż stawka podatku od towarów i usług jest odnoszona do rodzaju budynku jako całości. Podstawą zaliczenia obiektów budowlanych jako jednostek kwalifikacyjnych do poszczególnych zbiorów głównych, zbiorów i podzbiorów PKOB jest przeważające przeznaczenie obiektu jako kryterium główne. Zatem w przedmiotowej sprawie zastosowanie prawidłowej stawki podatku VAT do robót budowlanych uzależnione jest od zaklasyfikowania budowanego budynku według przeważającego przeznaczenia tegoż budynku jako całości.

Wobec faktu, iż wnioskodawca wykonuje roboty budowlano-montażowe na budynku mieszkalnym wielorodzinnym o symbolu PKOB 1122 - właściwą stawką podatku od towarów i usług w tym przypadku jest preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 7%, która ma zastosowanie dla całości budynku.

Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz o obowiązujące na dzień jej datowania przepisy prawa.

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organ podatkowy i organ kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie Stronie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Zielonej Górze za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej.

Składając zażalenie Strona zobowiązana jest załączyć opłatę skarbową w znakach skarbowych w wysokości 5,00 zł od podania oraz 0,50 zł od każdego załącznika (ustawa o opłacie skarbowej z dnia 09 września 2000 r., Dz. U. nr 86, poz. 960 ze zm.).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj