Interpretacja Izby Skarbowej w Olsztynie
PBF/4117-005-8/06
z 28 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PBF/4117-005-8/06
Data
2006.06.28



Autor
Izba Skarbowa w Olsztynie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
kurs
kurs specjalistyczny
szkolenie
środki pieniężne
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)


Pytanie podatnika
- dotyczy zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych wynagrodzeń finansowanych ze środków unijnych.


Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie, działając na podstawie art. 14b § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 04.05.2006 r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie z dnia 14.04.2006 r., znak: US.VI/I-415-19-111/06 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w przedmiocie zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych wynagrodzeń finansowanych ze środków unijnych

odmawia zmiany przedmiotowego postanowienia.

Wymienionym w sentencji postanowieniem Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie, działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 Ordynacji podatkowej, nie podzielił stanowiska Strony, iż wynagrodzenia wszystkich osób zatrudnionych przez Spółkę przy realizacji projektu "...", w części finansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, podlegają zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji Spółka nie jest zobowiązana do obliczania, pobierania i wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W złożonym zażaleniu z dnia 04.05.2006 r. Strona nie zgadza się z zawartymi w zaskarżonym postanowieniu stwierdzeniem, iż prace osób zatrudnionych przy realizacji projektu dzielą się na prace o charakterze merytorycznym i prace o charakterze pomocniczym, a ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o 1 podatku dochodowym od osób fizycznych korzystają jedynie wynagrodzenia osób wykonujących czynności o charakterze merytorycznym. .Podnosi, iż podział prac na merytoryczne i pomocnicze nie wynika z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zdaniem Strony wszystkie osoby zatrudnione przy realizacji projektu, zarówno personel zarządzający, jak i kadra dydaktyczna, bezpośrednio realizowały cel programu. Kadra zarządzająca była zatrudniona wyłącznie dla potrzeb projektu tj. do realizacji prac związanych z właściwym funkcjonowaniem programu. Strona nie zgadza się z zawartym w zaskarżonym postanowieniu stwierdzeniem, iż "zatrudniony personel w ramach ww. programu wykonujący czynności o charakterze pomocniczym jak: funkcje kierownicze, koordynacyjne, techniczne, organizacyjne, nadzoru, kontrolne, obsługi finansowej (księgowe), administracyjne (biurowe), itp. aczkolwiek są niezbędne w procesie realizacji projektu, to same w sobie nie stanowią celu programu". Podnosi, iż projekty szkoleniowo - doradcze współfinansowane ze środków EFS wymagają specyficznej obsługi administracyjno - księgowej, bez której nie byłaby możliwa realizacja zajęć szkoleniowych i doradczych. Wywodzi, że projekt "St@ndardy europejskie w informatyce" był realizowany na terenie kilku powiatów województwa warmińsko-mazurskiego, co wymagało zatrudnienia pracowników obsługujących placówki terenowe. W celu zapewnienia jednolitych standardów szkolenia oraz prawidłowego funkcjonowania projektu niezbędne było utrzymywanie stałego kontaktu pomiędzy jednostkami terenowymi a główną siedzibą Realizatora projektu, jak również prowadzenie odrębnej księgowości i rozliczanie finansowe projektu poprzez odrębne konto bankowe.

Strona wnosi o ustosunkowanie się do zaskarżonego postanowienia w części dotyczącej zwolnienia, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osób wykonujących przy realizacji projektu czynności o charakterze pomocniczym. Podtrzymuje stanowisko wyrażone w piśmie z dnia 16.01.2006 r., sygn. akt 18/2006, że ma prawo skorzystać ze zwolnienia z obowiązków płatnika w zakresie pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od, finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, należności wypłacanych osobom realizującym projekt, w tym również od należności wypłacanych kadrze zarządzającej.

Organ odwoławczy, rozpatrując przedmiotową sprawę wraz z wniesionym zażaleniem, stwierdza co następuje.

Zgodnie z art. 21 ust 1 pkt 46 ustawy z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolny od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami
  2. przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  3. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zwolnienie, o którym mowa w przytoczonym wyżej przepisie obejmuje. finansowane ze środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy, dochody pracowników bezpośrednio realizujących cel programu pomocowego, zatrudnionych przez beneficjentów pomocy (tj. podmioty, które pierwsze otrzymały bezzwrotną pomoc), a także dochody osób, które na podstawie innej umowy niż umowa o pracę, zawartej z beneficjentem pomocy, bezpośrednio realizują cel programu pomocowego. Z przedmiotowego zwolnienia korzystają zatem wyłącznie, finansowane ze środków pomocowych, dochody osób wykonujących czynności związane z bezpośrednią realizacją programu tj. czynności o charakterze merytorycznym. Natomiast dochody osób wykonujących przy realizacji programu pomocowego czynności o charakterze pomocniczym podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że "T." Sp. z o.o. w sposób bezpośredni realizuje projekt "..." w ramach "P.". Celem projektu jest podwyższenie kwalifikacji i umiejętności zawodowych pod kątem nowoczesnych technik informatycznych oraz nabycie świadomości potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia. Z objętych rekrutacją i usługami doradczymi osób została wyłoniona grupa docelowa 120 osób, która skorzystała z zintegrowanego pakietu usług: doradztwa w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz modułowego szkolenia w zakresie efektywnego i zaawansowanego wykorzystania komputera. W ramach projektu zorganizowano 70 modułowych szkoleń komputerowych i przeprowadzono 840 egzaminów. Zaliczenie wszystkich egzaminów kończących każdy moduł stworzyło możliwość uzyskania jednolitego i uznawanego w Europie certyfikatu umiejętności komputerowych ("E."). Projekt był realizowany w 5 powiatach (olsztyński, ostródzki, iławski, kętrzyński i olecki) i jest zgodny z celami horyzontalnymi - zakłada równość szans w dostępie do edukacji przy jednoczesnym zachowaniu równego parytetu płci. Projekt ten finansowany jest w wysokości 75% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz w 25% z Budżetu Państwa. Umowa o dofinansowanie projektu została zawarta pomiędzy "T." Spółka z o. o. a Województwem Warmińsko - Mazurskim - Wojewódzkim Urzędem Pracy w Olsztynie, będącym instytucją wdrażającą i nadzorującą realizację projektu. Środki na realizację projektu są również przekazywane przez Województwo Warmińsko-Mazurskie - Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie na wyodrębniony rachunek bankowy. Do celów realizacji projektu Spółka zatrudniła: kierownika projektu, eksperta ds. promocji, eksperta ds. rekrutacji, eksperta ds. szkoleń, eksperta ds. monitoringu i ewaluacji, eksperta ds. zamówień publicznych, eksperta ds. rozliczeń finansowych, specjalistę do spraw finansowych, pracownika ds. obsługi finansowej, specjalistę ds. obsługi kadrowej, pracowników Biura projektu koordynatorów projektu, wykładowców i doradców zawodowych/psychologów.

W niniejszej sprawie nie można zgodzić się ze stanowiskiem Strony, iż wynagrodzenia wszystkich osób zatrudnionych przez Spółkę w celu realizacji projektu "...", bez względu na charakter wykonywanych przy realizacji projektu czynności, w części finansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, podlegają zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji Spółka nie jest zobowiązana do obliczania, pobierania i wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie, mając na uwadze treść cyt. wyżej art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podziela stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie, iż z przedmiotowego zwolnienia korzystają jedynie, w części sfinansowanej z bezzwrotnej pomocy, wynagrodzenia eksperta ds. szkoleń, wykładowców oraz doradców zawodowych. Brak jest bowiem podstaw do przyjęcia, iż pozostałe osoby zatrudnione przy realizacji projektu, bezpośrednio realizują jego cel, pomimo tego, iż praca jaką wykonują niewątpliwie związana jest z projektem. Czynności o charakterze pomocniczym jak: czynności kierownicze, koordynacyjne, techniczne, organizacyjne, nadzoru, kontrolne, obsługi finansowej (księgowe), administracyjne (biurowe) nie stanowią bezpośredniej realizacji celu projektu, niezależnie od tego, iż są niezbędne w procesie jego realizacji.

Zatem, w świetle powyższego, wynagrodzenia osób zatrudnionych przy realizacji projektu "...", wykonujących czynności o charakterze pomocniczym, nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a "T." Sp. z o.o obowiązana jest do obliczania, pobierania i wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, stosownie do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając zatem na uwadze stan faktyczny przedmiotowej sprawy brak jest podstaw do zmiany zaskarżonego postanowienia.

Decyzja niniejsza jest ostateczna. Może być jednak zaskarżona do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1. Skargę wnosi się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, w terminie 30 dni od daty doręczenia niniejszej decyzji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj