Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni
XII-2/443-127/TZ-162/06/AB
z 29 września 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
XII-2/443-127/TZ-162/06/AB
Data
2006.09.29



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdyni


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawka podatku w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów


Słowa kluczowe
dostawa wewnątrzwspólnotowa
nowy środek transportowy
opodatkowanie zaliczek
stawki podatku


Pytanie podatnika
Pytanie dotyczy zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% w stosunku do otrzymanych zaliczek od kontrahenta z Cypru na poczet dostawy jachtu pełnomorskiego.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 27.06.2006 r. (data wpływu 30.06.2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% w stosunku do zaliczek otrzymanych od kontrahenta z Cypru na poczet dostawy jachtu pełnomorskiego

stwierdzam, że stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest budowa i naprawa łodzi wycieczkowych i sportowych. Podatnik podpisał kontrakt na budowę jachtu pełnomorskiego o długości całkowitej 20,60 m, długości linii wodnej 15,50 m i szerokości maksymalnej 5,30 m (klasyfikowanego w ocenie Podatnika do grupowania PKWiU 35.12.11-30) z kontrahentem z Cypru (osobą prawną), niezidentyfikowanym do chwili obecnej jako podatnik VAT UE. Kontrakt przewiduje czas budowy na około 1,5 roku. Zgodnie z umową, podatnik otrzymał na budowę w/wym. jachtu zaliczki - w dniu 13.03.2006 r. w kwocie 3000.000,- zł oraz w dniu 17.05.2006 r. w kwocie 150.000,- zł. Przedmiotowe zaliczki podatnik ujął w deklaracjach VAT-7 odpowiednio za miesiące marzec oraz maj 2006 r., wykazując je w pozycjach 28 i 29 tej deklaracji, tj. jako dostawę towarów oraz świadczenie usług opodatkowane stawką 22%.

Jednakże zdaniem Podatnika w związku z faktem, iż powyższa dostawa nowego środka transportu stanowić będzie wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (a jako taka podlega opodatkowaniu według stawki 0%), należy skorygować powyższe deklaracje oraz wykazać przedmiotowe zaliczki jako wewnatrzwspólnotową dostawę towarów tj. w poz. 30 deklaracji VAT-7 za odpowiednie miesiące.

W ocenie tut. Organu stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku jest prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z treścią art. 13 ust. 1 ustawy o VAT przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8. W myśl art. 13 ust. 2 ustawy o VAT, cyt. powyżej przepis stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

  1. podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  2. osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  3. podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe zharmonizowane, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
  4. podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Z cytowanych przepisów wynika, iż co do zasady wywóz nowego środka transportu z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towaru.

Definicja nowego środka transportu została zawarta w art. 2 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zgodnie z jego brzmieniem, przez "nowe środki transportu" rozumie się m.in. (lit. b) przeznaczone do transportu osób lub towarów pojazdy wodne wymienione w poz. 5-8 załącznika nr 1 do ustawy, o długości większej niż 7,5 metra, jeżeli były używane nie dłużej niż 100 godzin roboczych na wodzie lub od momentu ich dopuszczenia do użytku upłynęło nie więcej niż 3 miesiące, z wyjątkiem statków morskich, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1; za moment dopuszczenia do użytku pojazdu wodnego uznaje się dzień, w którym został on wydany przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym został po raz pierwszy użyty dla celów demonstracyjnych przez producenta.

W przedmiotowej sprawie planowana dostawa dotyczy jachtu pełnomorskiego o długości całkowitej 20,60 m, klasyfikowanego do grupowania PKWiU 35.12.11-30 "Żaglowce, wypoczynkowe i sportowe, pełnomorskie", zatem takiego, który mieści się w poz. 7 załącznika nr 1 do ustawy, stanowiącego wykaz towarów zaliczanych do nowych środków transportu. W pozycji tej zawierają się bowiem łodzie żaglowe wycieczkowe lub sportowe - z wyłączeniem żaglowców, wypoczynkowych i sportowych, niepełnomorskich, o masie większej niż 100 kg, o długości mniejszej lub równej 7,5 m (PKWiU 35.12.11-55) tj. objęte grupowaniem PKWiU 35.12.11. Zatem o ile dokonana przez Podatnika klasyfikacja jest prawidłowa, a stanowiący przedmiot dostawy pojazd wodny spełniać będzie pozostałe warunki określone w w/cyt. przepisie art. 2 pkt 10, stanowić będzie nowy środek transportu w myśl przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a dotycząca go transakcja sprzedaży z kontrahentem z Cypru - wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 13 ust. 1 i ust. 2 pkt 4 ustawy.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów z zastrzeżeniem m.in. ust. 3, który stanowi, iż jeżeli przed dokonaniem dostawy, o której mowa w ust. 1 otrzymano całość lub część ceny, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury potwierdzającej otrzymanie całości lub części ceny.

W myśl natomiast § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798) jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy.

Wnioskodawca jest zatem obowiązany wystawić fakturę nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymał zaliczkę od kontrahenta cypryjskiego. Moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymanej na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zaliczki jest tożsamy z momentem wystawienia przez Podatnika faktury VAT dokumentującej jej otrzymanie.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

  1. podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;
  2. podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

� przy czym na podstawie ust. 2 pkt 1 tego artykułu, warunki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, uznaje się za spełnione również wówczas, gdy nie są spełnione wymagania w zakresie nabywcy - w przypadkach, o których mowa w art. 13 ust. 2 pkt 3 i 4.

Tut. Organ zauważa, iż przywołany przepis ustawy dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, a spełnienie określonych w nim przesłanek uprawnia Podatnika do opodatkowania dokonanej już dostawy towarów 0% stawką podatku VAT. W przedmiotowej sprawie wewnatrzwspólnotowa dostawa towarów nie miała jeszcze miejsca, nie można zatem mówić o dostawie na rzecz nabywcy (art. 42 ust. 1 pkt 1 w związku z ust. 2 pkt 1), a tym bardziej o dowodach, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju (art. 42 ust. 1 pkt 2). Te warunki dotyczą bowiem już zrealizowanej transakcji.

Wnioskodawca ma natomiast obowiązek opodatkować otrzymane na poczet wewnatrzwspólnotowej dostawy towarów zaliczki. Kwestia opodatkowania zaliczek na dostawy wewnątrzwspólnotowe nie została jednakże wprost uregulowana w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług. Prawo do skorzystania z preferencji podatkowej nie może być w żadnym razie rozpatrywane w kontekście przesłanek wymienionych w art. 42 ust. 1 ustawy. Należy wskazać, iż do zaliczek na określone czynności stosuje się stawkę właściwą dla tych czynności. Zatem Podatnik ma prawo opodatkować otrzymane zaliczki stawką podatku VAT w wysokości 0%, tj. przewidzianą dla czynności na poczet której otrzymał zaliczki, a spełnienie przesłanek określonych w art. 42 ust. 1 ustawy będzie decydujące dla opodatkowania całej zrealizowanej transakcji preferencyjną stawką podatku dopiero pod dokonaniu fizycznego wywozu towarów.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, iż zgodnie z art. 87 ust. 3a ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 czerwca 2005 r. nadanym ustawą z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756) do obrotu o którym mowa w ust. 3, wlicza się obrót z tytułu otrzymania należności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19 ust. 12 albo art. 20 ust. 3, pod warunkiem przedstawienia w urzędzie skarbowym zabezpieczenia majątkowego w kwocie odpowiadającej kwocie podatku jaka byłaby należna gdyby obrót ten dotyczył dostawy towarów na terytorium kraju, do czasu przedstawienia dokumentów potwierdzających eksport towarów albo wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, objętych tą należnością.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj