Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni
PM/436-5/06
z 23 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PM/436-5/06
Data
2006.01.23



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdyni


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Zwolnienia od podatku --> Zwolnienia podmiotowe


Słowa kluczowe
odliczenia
podatek od czynności cywilnoprawnych
podstawa opodatkowania
umowa spółki


Pytanie podatnika
Czy przy określeniu podstawy opodatkowania ma zastosowanie art. 6 ust 9 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych lub art. 26a ust 1 w związku z art. 24 ust 1 pkt 3 ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi skarbu Państwa


POSTANOWIENIE

Na podstawie z art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29.08.1997r - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 14.01.2005r Dz. U. Nr 8 poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 04.10.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w ramach podatku od czynności cywilnoprawnych od zmiany umowy spółki kapitałowej polegającej na wniesieniu do spółki wkładu powodującego podwyższenie kapitału zakładowego przez Agencję Nieruchomości Rolnych, Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że: stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego w piśmie z dnia 04.10.2006r stanu faktycznego wynika, iż spółka z o.o. podejmie uchwałę o podwyższeniu kapitału zakładowego poprzez utworzenie nowych równych i niepodzielnych udziałów, z których część zostanie objęta przez Agencję Nieruchomości Rolnych i pokryta przez nią w całości aportem w postaci niezabudowanych nieruchomości wchodzących w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa. Zadane pytanie brzmi: Czy w opisanym stanie faktycznym przy określeniu podstawy opodatkowania ma zastosowanie przepis art. 6 ust. 9 pkt 4 ustawy z dnia 09.09.2000r o podatku od czynności cywilnoprawnych oraz art 26a ust.1 w związku z art. 24 ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 19.10.1991r o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa pozwalający na odliczenie z podstawy opodatkowania wartości udziałów pokrytych aportem w postaci rzeczowych składników Zasobu Skarbu Państwa i tym samym nie naliczanie podatku od czynności cywilnoprawnych w tej części? Zdaniem pytającego wyżej powołane przepisy pozwalają na uznanie powyższego stanowiska za prawidłowe. Zgodnie z art.1 ust.3 pkt 2 ustawy z dnia 09.09.2000r o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jednolity z dnia 15.03.2005r Dz. U. Nr 41 poz. 399 ze zm.) w przypadku spółki kapitałowej (spółki z o.o. lub akcyjnej) za zmianę umowy spółki uważa się wniesienie lub podwyższenie wniesionego do spółki wkładu, którego wartość powoduje podwyższenie kapitału zakładowego oraz dopłaty. Podstawę opodatkowania przy zmianie umowy spółki, stanowi wartość wkładów powiększających majątek spółki albo wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy (art. 6 ust.1 pkt 8 lit. b w/w ustawy). Od podstawy opodatkowania odlicza się na podstawie art.6 ust 9 pkt 4 cyt. ustawy wartość wkładów wniesionych do spółki lub powiększających jej majątek, wartość kapitału zakładowego lub jego podwyższenia, kwoty dopłat, kwoty lub wartość pożyczek oraz wartość rzeczy i praw majątkowych oddanych spółce do nieodpłatnego używania - przez podmioty zwolnione na podstawie art. 8 pkt 2-5 lub na podstawie przepisów odrębnych ustaw. Agencja Nieruchomości Rolnych działa na podstawie ustawy z dnia 29.10.1991r o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (tekst jedn. 2004r Dz. U. Nr 208 poz. 2128 ze zm.). Agencja jest państwową osobą prawną, wykonującą prawo własności oraz inne prawa majątkowe na rzecz Skarbu Państwa w zakresie określonym przepisami prawa (§1 i §2 statutu Agencji Nieruchomości Rolnych Rozporządzenie Min. Skarbu Państwa z dnia 01.08.2003r w sprawie nadania statutu Agencji Nieruchomości Rolnych (Dz. U. Nr 140 poz. 1348 ze zm.). Zgodnie z treścią art. 24 ust.1 pkt 3 ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Agencja gospodaruje zasobem w drodze: wniesienia mienia lub jego części do spółki. Podatku od czynności cywilnoprawnych i opłaty skarbowej nie pobiera się w sprawach dotyczących Zasobu oraz nieruchomości nabywanych przez Agencję na własność Skarbu Państwa (art 26a cytowanej ustawy).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w przedmiotowej sprawie Agencja korzystając z zapisu art. 24 ust.1 pkt 3 ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami wniesie aportem do spółki z o.o. mienie należące do zasobów Skarbu Państwa w celu pokrycia nabytych udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym. Przepis zawarty w art. 6 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych precyzuje wyraźnie podmioty określone w art. 8 pkt 2-5 w/w ustawy, które z racji uczestnictwa w podwyższeniu kapitału zakładowego spółki z o.o. korzystają z odliczenia od podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Z enumeratywnego wyliczenia podmiotów korzystających z powyższego zwolnienia nie wynika, by Agencja Nieruchomości Rolnych ( nie będąca Skarbem Państwa ) korzystała z powyższego odliczenia. Ponadto artykuł 6 ust.9 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych stanowi, iż od podstawy opodatkowania w przypadku podwyższenia kapitału zakładowego spółki odlicza się wartość podwyższenia kapitału dokonanego przez podmioty zwolnione na podstawie przepisów odrębnych ustaw. Odrębne przepisy t.j. art. 26a ust. 1 ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa stanowi, że nie pobiera się podatku od czynności cywilnoprawnych i opłaty skarbowej w sprawach dotyczących Zasobu oraz nieruchomości nabywanych przez przez Agencję na własność Skarbu Państwa. Zatem zwolnienie zawarte w powołanym artykule obejmuje przedmiot czynności, natomiast art. 6 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych przyznaje prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania konkretnym podmiotom. Wobec odrębnego charakteru zwolnień (ze względu na podmiot lub przedmiot) zawartych w powołanych przepisach brak podstaw do uznania stanowiska wnioskodawcy przedstawionego we wniosku z dnia 04.10.2006r za prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj