Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
VI/443-240/06/JD
z 18 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
VI/443-240/06/JD
Data
2006.10.18



Autor
Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne


Słowa kluczowe
import usług
kontrahent zagraniczny
miejsce świadczenia usług
nabycie prawa
podatek od towarów i usług
projekt
umowa


Pytanie podatnika
Pytanie dotyczy opodatkowania podatkiem od towarów i usług przeniesienia przez podmiot ze Wspólnoty Europejskiej na rzecz kontrahenta z Polski praw (i ewentualnie obowiązków) do projektów, umów, ustaleń, analiz i uzgodnień, w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 14.07.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 18.07.2006 r.), uzupełnionego pismem z dnia 06.09.2006 r., wniesionego przez Podatnika, o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług przeniesienia przez podmiot ze Wspólnoty Europejskiej na rzecz kontrahenta z Polski praw (i ewentualnie obowiązków) do projektów, umów, ustaleń, analiz i uzgodnień, w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT,

stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Podatnik prowadzi negocjacje w sprawie nabycia od kontrahenta ze Wspólnoty Europejskiej praw (i ewentualnie obowiązków):

#9642; do projektów lokalizacyjnych, opracowań zagospodarowania przestrzennego, analiz i uzgodnień ochrony środowiska, opracowań faunistycznych,

#9642; związanych z zawartymi umowami najmu lub dzierżawy, o współpracę z samorządami, pozwoleń na budowę, ustaleń dotyczących podłączenia do zakładów energetycznych,

#9642; do umów o zakup energii.

Kontrahent nie posiada na terytorium kraju stałego miejsca prowadzenia działalności.

W związku z powyższym stanem faktycznym Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy zawarte pomiędzy podmiotem polskim (nabywcą) i kontrahentem ze Wspólnoty Europejskiej (sprzedawcą) transakcje, których przedmiotem jest wyrażenie zgody na przeniesienie praw (i ewentualnie obowiązków) do w/wym. projektów, umów, ustaleń, analiz i uzgodnień, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Podatnika, usługa polegająca na sprzedaży praw, stanowi na podstawie art. 2 pkt 9 ustawy o VAT, import usług, a podatnikiem będzie usługobiorca (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT).

W opinii Podatnika, na podstawie art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT, w przypadku świadczenia przedmiotowych usług miejscem ich świadczenia jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona.

Zdaniem Podatnika, na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 4 i ust. 10 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego od importu usług, a prawo do obniżenia podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy od importu usług.

Sprzedający natomiast jest obowiązany, zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, do wystawienia faktury wewnętrznej.

Po przeanalizowaniu zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska wnioskodawcy, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik zamierza zawrzeć umowy sprzedaży, w wyniku których nabędzie od kontrahenta ze Wspólnoty Europejskiej prawa (i ewentualnie obowiązki) związane z różnego rodzaju projektami, umowami, uzgodnieniami itp. Kontrahent nie posiada na terytorium kraju stałego miejsca prowadzenia działalności.

Import usług to, zgodnie z zapisem art. 2 pkt 9 ustawy o VAT, świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4, czyli osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej oraz osoba fizyczna będąca usługobiorcą usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.

Zgodnie z zapisem art. 17 ust. 2 ustawy o VAT przepisów ust. 1 pkt 4 i 5 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem świadczenia usług określonych w art. 27 ust. 3 lub art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów. W przypadkach wymienionych w art. 27 ust. 3 przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium kraju (art. 17 ust. 3 ustawy o VAT).

W świetle powyższego, aby została spełniona jedna z przesłanek importu usług, usługodawca powinien posiadać siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju (Rzeczypospolitej Polskiej). Nie jest zatem istotne, czy usługodawcą jest podmiot posiadający siedzibę (miejsce zamieszkania, pobytu) na terytorium Wspólnoty, czy też na terytorium państwa trzeciego.

Definicja importu usług nie stawia wprost wymogu, aby usługi te były faktycznie świadczone na terytorium kraju. Ze względu jednak na terytorialny charakter podatku od towarów i usług istotne jest określenie miejsca świadczenia, które decyduje o miejscu opodatkowania danej czynności, a w tym konkretnym przypadku wskazaniu Podatnika jako podmiotu zobowiązanego do rozliczenia podatku w ramach importu usług.

Zgodnie z przepisami art. 27 ust. 3 pkt 2 w związku z art. 27 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT w przypadku usług sprzedaży praw lub udzielania licencji i sublicencji, przeniesienia lub cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddania do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw, świadczonych na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

W związku z powołanymi wyżej regulacjami prawnymi usługobiorca (Podatnik) będzie podmiotem obowiązanym do rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu importu usług.

Mając na uwadze treść art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3 - 7, m.in. kwota podatku należnego od importu usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 4 - m.in. w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy od importu usług (art. 86 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT).

Zatem Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z importem przedmiotowych usług, w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym, zaś moment ten określają przepisy wskazane w art. 19 ust. 19 ustawy o VAT.

W miejscu tym należy jednak zwrócić uwagę na fakt, iż realizację tego prawa warunkuje spełnienie przesłanek wynikających m.in. z przepisów art. 86 ust. 1 (ewentualnie ust. 8 lub ust. 9) ustawy o VAT.

Powyższe czynności, stanowiące import usług, winny zostać udokumentowane, zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT fakturą wewnętrzną wystawioną w sposób określony w § 25 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95 poz. 798).

Jednocześnie tut. Organ nadmienia, iż podanie przez Podatnika w uzasadnieniu stanowiska art. 27 ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT uznaje za oczywistą omyłkę pisarską, na którą wskazuje treść cytowanego przepisu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj