Interpretacja Urzędu Skarbowego w Kętrzynie
US.III/415-77/06
z 15 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.III/415-77/06
Data
2007.01.15



Autor
Urząd Skarbowy w Kętrzynie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
obowiązek płatnika
pomoc społeczna
przychody z innych źródeł
świadczenie nienależne
umorzenie


Pytanie podatnika
Czy umarzanie nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych lub zaliczki alimentacyjnej (w tym odsetek) przez świadczeniobiorców stanowi przysporzenie majątkowe w postaci dodatkowego korzystania ze świadczeń opieki społecznej, a tym samym czy umorzone nienależnie pobrane świadczenia stanowią przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kętrzynie na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), postanawia uznać stanowisko Wnioskodawcy zawarte w piśmie Nr OG 0540-7/06 z 21.12.2006 r., jako nieprawidłowe.

Z przedstawionych okoliczności faktycznych wynika, iż Burmistrz Miasta na wniosek Kierownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w X. w oparciu o uchwałę Nr XLV/272/2006 Rady Miejskiej w X. z dnia 31.08.2006 r. w sprawie zasad i trybu umarzania, odraczania oraz rozkładania na raty spłat należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów Ordynacji podatkowej umarza wierzytelności, w tym również świadczenia z pomocy społecznej. W sytuacjach braku możliwości wyegzekwowania należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych lub zaliczki alimentacyjnej po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego Burmistrz podejmował decyzję o umorzeniu tych wierzytelności najczęściej ze względu na trudną sytuację materialną świadczeniobiorców.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy umarzanie nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych lub zaliczki alimentacyjnej (w tym odsetek) przez świadczeniobiorców stanowi przysporzenie majątkowe w postaci dodatkowego korzystania ze świadczeń z opieki społecznej, a tym samym czy umorzone nienależnie pobrane świadczenia stanowią przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych? Czy Gmina zobowiązana będzie do sporządzenia informacji PIT-8C?
Zdaniem Wnioskodawcy, gdy świadczeniobiorca nie spełnia świadczenia, a wierzyciel w określonych warunkach je umorzy, to w rozumieniu ustawy nie wystąpi nieodpłatne świadczenie. Kwoty umorzonych zaliczek lub świadczeń rodzinnych – osobom fizycznym nie stanowią przychodu tych osób w świetle art. 11 ust. 1 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca uważa, że przeciwny pogląd prowadziłby do wniosku, że każde nie tylko przedawnione, czy umorzone, a także nieterminowo regulowane zobowiązanie podlega opodatkowaniu jako nieodpłatne świadczenie wierzyciela na rzecz dłużnika. Tym samym nie powstaje po stronie Gminy obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C dotyczących kwot umorzonych należności.

Tutejszy organ podatkowy nie podziela poglądu Wnioskodawcy.

Podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, która została wyrażona w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Przepis ten stanowi, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3 są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Art. 11 ust. 2a cytowanej wyżej ustawy stanowi, iż wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu,
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
  4. w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy, za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14 ustawy, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 ustawy oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

W opisanym stanie faktycznym kwota umorzonych nienależnie pobranych świadczeń alimentacyjnych oraz zaliczki alimentacyjnej (wraz z odsetkami) jest dla osób (świadczeniobiorców) przychodem z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Świadczeniobiorca uzyskał przychód w wysokości umorzonego nienależnie pobranego świadczenia.
W związku z powyższym, Gmina zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest zobowiązana do odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy w przypadku uzyskania przychodu z „innych źródeł” przez świadczeniobiorców w postaci umorzonych pobranych nienależnie świadczeń. Gmina ma jednak obowiązek sporządzenia informacji o wysokości przychodów z innych źródeł na druku PIT-8C dla każdego świadczeniobiorcy odrębnie, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, w którym dokonano umorzenia.

Ponadto tutejszy organ informuje, iż:
- interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia,
- interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwy organ podatkowy i organ kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kętrzynie w terminie 7 dni od daty doręczenia – art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej.

Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie – art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj