Interpretacja Urzędu Skarbowego w Kętrzynie
US.III/423-9/06
z 23 stycznia 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.III/423-9/06
Data
2007.01.23
Autor
Urząd Skarbowy w Kętrzynie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody
Słowa kluczowe
podatek dochodowy od osób prawnych
podstawa opodatkowania
przychody należne
sprzedaż majątku
wartość rynkowa
Pytanie podatnika
Czy określona w umowie kupna-sprzedaży między Spółką a Powiatem, cena znacznie odbiegająca od rynkowej, może stanowić podstawę opodatkowania, czy też za podstawę opodatkowania powinna być przyjęta wartość rynkowa?
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kętrzynie na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), postanawia uznać stanowisko Wnioskodawcy zawarte w piśmie Nr PG-1582/06 z 27.12.2006 r., jako prawidłowe. Z przedstawione stanu faktycznego wynika, iż Spółka dokonała w 2006 r. sprzedaży na rzecz Powiatu K., majątku służącego działalności ciepłowniczej, w tym nieruchomości i ruchomości oraz prawa wieczystego użytkowania gruntu. Powyższa decyzja podyktowana była niekorzystnymi warunkami techniczno-ekonomicznymi związanymi z eksploatacją wyżej wymienionych rzeczy. Stuprocentowym udziałowcem Spółki jest Gmina Miejska K., natomiast przedmiotowy majątek dotyczy prowadzonej działalności na terenie położonym w Gminie Wiejskiej K, do której zadań należy między innymi zaopatrzenie w ciepło. Podjęte przez Spółkę próby sprzedaży wyżej wymienionych środków trwałych w drodze przetargu nieograniczonego, nie doszły do skutku z powodu braku oferentów. Wysokość rynkowa sprzedanego majątku wynosi ok. 800.000,- zł, co wynika ze sporządzonego w 2005 r. operatu szacunkowego. W wyniku negocjacji, Powiat K. zaoferował cenę zakupu towarów za kwotę stanowiącą poniżej 1% wartości. Tutejszy organ podatkowy podziela stanowisko Wnioskodawcy. Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności między innymi otrzymane pieniądze i wartości pieniężne. Natomiast art. 14 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy stanowi, iż przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Zaznaczyć należy, iż organy podatkowe nie mają prawa ingerować w sferę swobody zawierania umów cywilnoprawnych, natomiast wyłącznie oceniają ich skutki prawnopodatkowe. Jeżeli dochodzi do ujawnienia przez organy podatkowe znaczącej różnicy pomiędzy ceną sprzedaży przedmiotu umowy a ceną jaką tego rodzaju przedmiot mógłby osiągnąć w obrocie z innymi podmiotami, organy te podejmują, w ramach przysługujących im uprawnień, działania dla ustalenia przyczyn wystąpienia tej różnicy oraz związanych z nią ewentualnych skutków podatkowych. Organ podatkowy doprowadza do ustalenia – dla celów podatkowych – wartości sprzedaży składnika majątku, gdy cena podana przez strony w umowie odbiega znacznie i w sposób nieuzasadniony od ceny rynkowej. W sytuacji zaniżenia ceny umownej skutkuje to zwiększeniem przychodów zbywcy. Zdaniem tutejszego organu podatkowego, wskazane przez Wnioskodawcę przyczyny (niekorzystne warunki techniczno-ekonomiczne oraz próba sprzedaży w drodze przetargu nieograniczonego), uzasadniają przyjęcie przez Spółkę jako przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych wartości wyrażonej w cenie określonej w umowie zawartej z Powiatem K. dotyczącej zbycia nieruchomości i ruchomości służącej działalności ciepłowniczej, pomimo, że wartość ta znacząco odbiega od ceny rynkowej. Ponadto tutejszy organ informuje, iż: Na niniejsze postanowienie służy stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kętrzynie w terminie 7 dni od daty doręczenia – art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie – art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.