Interpretacja Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Skarbowego
ZD-1/415-247-8/06
z 29 grudnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZD-1/415-247-8/06
Data
2006.12.29



Autor
Kujawsko-Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
kurs specjalistyczny
pomoc bezzwrotna
środki pomocowe
zaliczka na podatek
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy w sytuacji pokrywania ze środków unijnych kosztów kursów specjalistycznych dla pracowników Spółka będzie zobligowana do pobierania od wartości tych świadczeń zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych jako od przychodów ze stosunku pracy.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy po analizie złożonego w dniu 19 października 2006r. wniosku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

postanawia

uznać, że przedstawione przez Podatnika stanowisko w zakresie zwolnienia z obowiązku pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu przychodów wynikających z korzystania przez pracowników Spółki z kursów specjalistycznych sfinansowanych ze środków unijnych (Phare 2003) w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe

W dniu 19 października 2006r. wpłynął do tutejszego Organu wniosek Podatnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r., Nr 14 poz. 176 ze zm.), uzupełniony pismem z dnia 08 listopada 2006r.

W piśmie tym Jednostka przedstawiła następujący stan faktyczny:

" ... " realizuje program restrukturyzacji. Proces ten jest zdeterminowany głównie nową regulacją wspólnej organizacji rynków w sektorze cukru w Unii Europejskiej (Rozporządzenie Rady (WE) nr 318/2006, 319/2006 i 320/2006 z dnia 20 lutego 2006r. Reforma rynku cukru w Unii Europejskiej powoduje, iż producenci cukru funkcjonują w nowych realiach ekonomiczno-prawnych i w związku z tym obniżeniu ulega cena cukru. Jednostka informuje, iż wprowadzona została cena referencyjna, producenci są zobowiązani do odprowadzania wysokich opłat restrukturyzacyjnych do Funduszu Restrukturyzacyjnego oraz następuje ograniczenie urzędowego mechanizmu skupu interwencyjnego cukru. Z wyżej wymienionych względów Jednostka zmuszona jest do znacznej redukcji kosztów, między innymi poprzez koncentrację produkcji w najbardziej rentownych zakładach produkcyjnych oraz optymalizację poziomu zatrudnienia.

Spółka informuje, iż realizacja programu restrukturyzacyjnego poprzez zaprzestanie produkcji cukru w niektórych oddziałach Jednostki skutkuje między innymi koniecznością zmniejszenia liczby pracowników oraz koniecznością przeniesienia części pracowników z pracy w jednej cukrowni do drugiej. Spółka wskazuje, że przeniesienia pracowników dotyczą tych cukrowni, w których wygaszona została produkcja cukru do cukrowni, która nadal tę produkcję prowadzi.

Ponadto Jednostka informuje, iż w związku z zaistnieniem kwestii likwidacji etatów pracowniczych będących następstwem zaprzestania produkcji cukru w niektórych oddziałach, jak również kwestii przenoszenia pracowników do pracy w innych niż dotychczas oddziałach obejmujących znaczną liczbę pracowników Jednostki, koniecznym stało się ustalenie zasad realizacji obydwu procedur. Zarząd Spółki w porozumieniu ze związkami zawodowymi działającymi w Spółce te procedury ustalił.

W ten sposób w dniu 08 czerwca 2006r. doszło do podpisania Regulaminu Programu Świadczeń Relokacyjnych pomiędzy Spółką a związkami zawodowymi działającymi w Spółce. Jak wskazano w § 1 regulaminu, głównym jego celem było określenie warunków przenoszenia pracowników Spółki pomiędzy oddziałami Spółki - wskutek zaprzestania produkcji cukru w oddziale, w którym pracownik dotychczas pracował. W regulaminie ustalono, iż pracownicy Spółki mogą ubiegać się o zwrot kosztów poniesionych przez nich w związku ze zmianą miejsca wykonywania pracy. Zwrot obejmować może koszty przejazdów oraz koszty najmu mieszkania. Pracownikom znajdującym się w tego rodzaju sytuacji zagwarantowano ponadto prawo do pomocy na zagospodarowanie w nowym miejscu pracy, tj. w innej miejscowości.

Poniesione przez pracowników i wymienione w regulaminie koszty, związane z rozpoczęciem wykonywania przez tych pracowników pracy w innym oddziale (cukrowni) na skutek zaprzestania produkcji cukru w oddziale, w którym pracownik pracował dotychczas, mogą zostać pracownikowi zwrócone po właściwym ich udokumentowaniu. W przypadku pomocy na zagospodarowanie wypłaty będą miały miejsce po złożeniu przez pracownika stosownego wniosku. Przyjęto w regulaminie formułę, iż pracownikowi przysługuje tylko jeden z rodzajów ww. pomocy.

Spółka informuje, iż w związku z restrukturyzacją, a konkretnie zaprzestaniem produkcji cukru w niektórych oddziałach i związaną z tym koniecznością zwolnienia, w dniu 09 maja 2006r. zostało podpisane Porozumienie wprowadzające Regulamin Programu Dobrowolnych Odejść, które zostało sygnowane przez władze Spółki i związki zawodowe. Jak wskazano w § 1 Porozumienia celem wprowadzenia Regulaminu Programu Dobrowolnych Odejść jest złagodzenie społecznych i ekonomicznych skutków restrukturyzacji " ... " S.A.

Ponadto Spółka przewiduje kierowanie pracowników na kursy specjalistyczne podnoszące kwalifikacje zawodowe ww. koszty kursów pokrywane będą ze środków unijnych.

Ponadto Jednostka informuje, iż Spółka nie jest stroną umowy z dysponentem środków pomocowych, jak również nie jest Ona bezpośrednim beneficjentem pomocy ze środków unijnych - programu PHARE 2003. Kursy specjalistyczne dla pracowników Spółki nie są organizowane przez Spółkę. Kursy powyższe organizuje "..." Spółka z o. o. z siedzibą w Warszawie, podmiot zawodowo zajmujący się organizowaniem szkoleń, to jest firmę będącą realizatorem projektu dotyczącego zwolnień monitorowanych w przedsiębiorstwach restrukturyzowanych.

W tak przedstawionym stanie faktycznym, Spółka jako płatnik wyraża wątpliwości, czy w sytuacji pokrywania ze środków unijnych kosztów kursów specjalistycznych dla pracowników Spółka będzie zobligowana do pobierania od wartości tych świadczeń zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych jako od przychodów ze stosunku pracy.

Zdaniem Spółki, nie będzie Ona zobowiązana do pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu korzystania przez pracowników Spółki z kursów specjalistycznych finansowanych ze środków unijnych (Phare 2003). Wartość tego rodzaju świadczenia jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ponadto, zdaniem Jednostki podstawą do zwolnienia w powyższej kwestii jest art. 21 ust. 1 pkt 46 lit a) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r., Nr 14 poz. 176 ze zm.) zgodnie z którym, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli: pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy. Spółka informuje, iż w przypadku pracowników Spółki część wydatków na szkolenie pochodzi z funduszu Phare 2003. Udziałem " ... " S.A. są wynagrodzenia wypłacane pracownikom uczestniczącym w szkoleniach przez okres, w którym uczestniczyli oni w tych szkoleniach. Wynagrodzenia te podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Spółka wyraża wątpliwość odnośnie prawidłowej kwalifikacji, będącej podstawą zwolnienia wartości świadczeń otrzymanych w formie bezpłatnego szkolenia, wskazując na powołany powyżej przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 lit a) cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również na przepis art. 21 ust. 1 pkt 114 tej ustawy, zgodnie z którym, zwalnia się z podatku dochodowego wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Ponadto Jej zdaniem, w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z nieodpłatnym świadczeniem, środki zaś pochodzą z organizacji międzynarodowych. Spółka dodaje, iż powyższe przesądza o zasadności zwolnienia przedmiotowych nieodpłatnych świadczeń z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Po analizie przedstawionego stanu faktycznego oraz zaprezentowanego przez Jednostkę stanowiska dotyczącego interpretacji przepisów prawa podatkowego tut. organ stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r., Nr 14 poz. 176 ze zm.) za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Przepis art. 9 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W związku z tym należy stwierdzić, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszystkie dochody uzyskane przez podatnika; z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź od których Minister Finansów zaniechał poboru, w drodze rozporządzenia.

Wynagrodzenia pracowników należą do źródła przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy, to jest przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych.

Stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 46 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymywane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym, stwierdzić należy, iż zwolnienie z opodatkowania w powołanym powyżej przepisie może być zastosowane w sytuacji, gdy spełnione zostaną łącznie dwie przesłanki, to jest:

  1. środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie, oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Zatem, zwolnienie z opodatkowania otrzymanego wynagrodzenia uzależnione jest od tego z jakich środków nastąpiła jego wypłata oraz czy osoba, która je otrzymała bezpośrednio uczestniczy w realizacji projektu.

Stwierdzić należy, iż beneficjentami pomocy zagranicznej mogą być osoby prawne lub inne jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej. Przy czym oczywiste jest, że prace, na które przekazywana jest pomoc, realizowane są zwykle przez osoby fizyczne, którymi beneficjent pomocy zawarł umowę o pracę bądź umowę cywilnoprawną na wykonanie tego zadania, a środki na wynagrodzenia finansowane są ze środków pomocowych. W tym przypadku korzystają ze zwolnienia dochody uzyskane przez osoby, które zawarły umowę z osobą, która " pierwsza" otrzymała bezzwrotną pomoc, a przedmiotem tej umowy jest bezpośrednia realizacja celu pomocowego. Z powyższego wynika, że nie każdy pracownik zatrudniony przez podmiot wykonujący zadania finansowane ze środków pomocowych i otrzymujących wynagrodzenia z tytułu zawartej z tym podmiotem umowy o pracę, bądź umowy zlecenia, czy też umowy o dzieło, korzysta z przedmiotowego zwolnienia. W myśl cytowanego przepisu, zwolnieniu z opodatkowania, podlegają jedynie dochody osób bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Wynagrodzenia osób za czynności i prace związane bezpośrednio z realizacją programu mogą być traktowane jako zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka nie jest stroną umowy z dysponentem środków pomocowych, jak również nie jest bezpośrednim beneficjentem pomocy ze środków unijnych - programu PHARE 2003. Kursy specjalistyczne dla pracowników Spółki są organizowane przez "..." Spółka z o. o. podmiot zawodowo zajmujący się organizowaniem szkoleń, to jest firmę będącą realizatorem projektu dotyczącego zwolnień monitorowanych w przedsiębiorstwach restrukturyzowanych. W przypadku pracowników Spółki część wydatków na szkolenie pochodzi z funduszu Phare 2003. Udziałem " ... " S.A. są wynagrodzenia wypłacane pracownikom uczestniczącym w szkoleniach przez okres, w którym uczestniczyli oni w tych szkoleniach. Wynagrodzenia te podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zatem wartość szkolenia, na które wnioskodawca kieruje pracowników stwarzając im możliwości uczestnictwa w nieodpłatnym szkoleniu, a którego koszty pokrywane są ze środków unijnych - nie stanowi bezpośredniego przychodu pracowników ze środków pomocowych. Skierowanie na kurs stanowi jedynie możliwość nieodpłatnego uczestnictwa pracowników w kursach specjalistycznych i przy zastosowaniu art. 21 ust. 1 pkt 46a i b cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie podlega zwolnieniu od podatku.

W myśl przepisów art. 21 ust.1 pkt 114 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolniona od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, ż spółka nie jest stroną umowy z dysponentem środków pomocowych ani też bezpośrednim beneficjentem pomocy - programu PHARE 2003. Kursy specjalistyczne dla pracowników Spółki nie są organizowane przez Jednostkę, lecz podmiot zawodowo zajmujący się organizowaniem szkoleń, który otrzymuje wynagrodzenie za prowadzenie szkolenia od dysponenta środkami Funduszu Unijnego. Stwierdzić należy, iż zgodnie z ww. przepisami cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uczestnicy bezpłatnych szkoleń finansowanych ze środków - PHARE 2003 uzyskujący z tego tytułu świadczenia o charakterze niepieniężnym właśnie w postaci szkoleń lub kursów są zwolnieni z podatku dochodowego.

Zatem w sytuacji pokrywania ze środków unijnych - program PHARE 2003 - kosztów kursów specjalistycznych dla pracowników Spółka nie będzie zobligowana do pobierania od wartości tych świadczeń zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych jako od przychodów ze stosunku pracy.

W świetle powyższego Spółka nie jest zobowiązana do opodatkowania przychodów osób uczestniczących w bezpłatnych kursach, finansowanych ze środków PHARE 2003, ponieważ wartość świadczeń otrzymywanych przez pracowników w postaci uczestnictwa w kursie specjalistycznym objęta jest zwolnieniem przedmiotowym określonym w art. 21 ust. 1 pkt 114 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza odpowiedź dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i jest zgodna ze stanem prawnym obowiązującym na dzień jej udzielenia.

Zgodnie z art. 14b Ordynacji podatkowej udzielona odpowiedź nie jest wiążąca dla Strony, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej ewentualnej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej Stronie przysługuje prawo złożenia zażalenia na niniejsze postanowienie.

Zażalenie, zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem tut. Organu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj