Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
VI/443-220/06/JW
z 28 września 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
VI/443-220/06/JW
Data
2006.09.28



Autor
Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
dokumentacja
towar
transport


Pytanie podatnika
Pytanie dotyczy określenia miejsca opodatkowania usługi polegającej na przewozie dokumentów (umowy handlowe, informacje dotyczące produkcji towarów) z terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego na terytorium kraju w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 27.06.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 29.06.2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie określenia miejsca opodatkowania usługi polegającej na przewozie dokumentów (umowy handlowe, informacje dotyczące produkcji towarów) z terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego na terytorium kraju w świetle przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT

stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego

Uzasadnienie

Podatnik otrzymał od kontrahenta szwedzkiego fakturę obciążającą go kosztami transportu dokumentów (umowy handlowe, informacje dotyczące produkcji towarów).

Dokumenty te nie posiadają żadnej wartości handlowej i Podatnik nie zostanie za nie obciążony kosztami (nie otrzyma faktury). Nie ma również możliwości przypisania przedmiotowych dokumentów bezpośrednio do nabywanych przez Podatnika towarów.

Podatnik podał unijny NIP kontrahentowi szwedzkiemu, który umieścił ten numer na fakturze wystawionej z tytułu przewozu dokumentacji.

Podatnik zwraca się z wnioskiem o potwierdzenie swojego stanowiska, iż opisana powyżej usługa, polegająca na przewozie dokumentacji, będzie opodatkowana w miejscu siedziby usługodawcy tj. w Szwecji.

Zdaniem Podatnika, opisanej usługi nie należy kwalifikować jako transport towarów, ponieważ przedmiotem dostawy nie są towary w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT.

W opinii Podatnika dokumenty nie spełniają definicji towarów, gdyż nie są i nigdy nie będą przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z tym - zdaniem Podatnika - brak jest możliwości zastosowania przepisów dotyczących transportu towarów. Nie jest to też żadna z usług, dla których ustalono szczególne miejsce świadczenia, wymienionych w art. 27 ust. 2-6 oraz art. 28.

W konsekwencji Podatnik przyjął ogólną zasadę opodatkowania usług, wynikającą z art. 27 ust. 1 ustawy o VAT tj. że usługi te należy opodatkować w miejscu siedziby usługodawcy - w tym przypadku w Szwecji.

Po przeanalizowaniu zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska wnioskodawcy, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik otrzymał od kontrahenta szwedzkiego fakturę obciążającą go kosztami transportu dokumentów (umowy handlowe, informacje dotyczące produkcji towarów).

Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług został określony w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  2. eksport towarów,
  3. import towarów,
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zdaniem Podatnika, opisana usługa transportu przedmiotowych dokumentów nie stanowi transportu towarów, ponieważ przedmiotem dostawy nie są towary w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT.

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W opinii Podatnika, przedmiotowe dokumenty nie są i nigdy nie będą przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - a zatem w konsekwencji nie spełniają one definicji towarów zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT.

Jednakże, jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, otrzymane przez Podatnika dokumenty (umowy handlowe, informacje dotyczące produkcji towarów) są transportowane ze Szwecji na terytorium kraju - a zatem należy uznać, iż stanowią one przedmiot transportu tj. czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT - w przypadku gdy miejscem świadczenia będzie terytorium kraju.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż usługa transportu przedmiotowych dokumentów podlega - co do zasady - opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z generalną zasadą, zawartą w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Natomiast w art. 27 ust. 2-6 i art. 28 zostały wymienione szczególne przypadki (w zależności od rodzaju świadczonej usługi lub od spełnienia określonych warunków przez usługobiorcę oraz usługodawcę), w których przy określeniu miejsca świadczenia usług, nie ma zastosowania w/w ogólna zasada.

I tak, zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług transportowych - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.

Przepis art. 28 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej "wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów", miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3.

Natomiast w przypadku, gdy nabywca usługi, o której mowa powyżej, podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer (art. 28 ust. 3 ustawy o VAT).

Analogiczne regulacje znajdują się także w VI Dyrektywie Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EWG) - art. 9 ust. 2 lit b) oraz art. 28 C.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik podał swój NIP PL szwedzkiemu kontrahentowi i numer ten został zamieszczony na fakturze wystawionej przez kontrahenta na rzecz Podatnika.

A zatem należy stwierdzić, że świadczenie przedmiotowych usług transportowych podlega opodatkowaniu na terytorium kraju - w konsekwencji uznania terytorium RP za miejsce świadczenia tych usług.

W myśl art. 2 pkt 9 ustawy o VAT przez "import usług" rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 (tj. usługobiorca usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju). Dla usług określonych w art. 28 ust. 3 ustawy o VAT podatnikiem jest w każdym przypadku usługobiorca (art. 17 ust. 2 ustawy o VAT).

Mając na uwadze przywołane przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny tut. Organ stwierdza, iż w analizowanej sprawie usługa transportu przedmiotowych dokumentów świadczona przez podmiot mający siedzibę w innym niż RP państwie członkowskim Wspólnoty Europejskiej, na rzecz podatnika polskiego, dla której miejscem świadczenia jest terytorium kraju, stanowi import usług w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy o VAT. Natomiast podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku od towarów i usług z tego tytułu jest usługobiorca - Podatnik.

Jednocześnie tut. Organ wskazuje, iż zgodnie z art. 19 ust. 19 ustawy o VAT przepisy ust. 1, 4, 5, 11, 13 pkt 1 lit. b i c, pkt 2, 4 i 7 - 9 oraz ust. 14 - 16 stosuje się odpowiednio do importu usług.

Ponadto tut. Organ zauważa, iż w myśl art. 106 ust. 7 ustawy o VAT w przypadku m.in. importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie.

Na podstawie wymienionych wyżej przepisów przedmiotowy import usług winien zostać udokumentowany fakturą wewnętrzną, wystawioną przez Podatnika według zasad wskazanych w § 25 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798), wydanego na podstawie m.in. delegacji zawartej w art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj