Interpretacja Urzędu Skarbowego w Mikołowie
PP II
z 18 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP II - 443 - 42 - 2007
Data
2007.01.18



Autor
Urząd Skarbowy w Mikołowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencjonowanie obrotu
instalacja kasy rejestrującej
kasa rejestrująca
marża
obowiązek instalacji kasy rejestrującej


Pytanie podatnika
1. Czy sposób wyliczania limitu kwoty obrotu, powodującej powstanie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej jest prawidłowy?2. Czy będzie zobligowany do zainstalowania kasy rejestrującej od dnia 1.01.2007r. jeśli obroty przekroczą 40.000 zł w październiku 2006 r., ale do końca grudnia 2006 r. udział sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej w obrotach ogółem przekroczy 70%?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mikołowie stwierdza, że stanowisko Pani „X” reprezentowanej przez pełnomocnika – Panią „Y” – przedstawione we wniosku z dnia 23.10.2006 r., który wpłynął do tutejszego Urzędu Skarbowego w dniu 25.10.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej:1. sposobu wyliczenia kwoty obrotu powodującej utratę prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jest prawidłowe,2. obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej od 1 stycznia 2007 r. – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25.10.2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Mikołowie wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dotyczącej: - sposobu wyliczenia kwoty obrotu powodującej utratę prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej,- obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej od 1 stycznia 2007 r.Pismem z dnia 20.11.2006 r. Nr PPII/446-45/06/WINT organ podatkowy wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku z dnia 23.10.2006 r. o bardziej szczegółowy opis sprawy.Powyższy brak został uzupełniony pismem z dnia 23.11.2006 r. (data wpływu do Urzędu Skarbowego: 24.11.2006 r.)

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie:- udzielania pożyczek pod zastaw (lombard) sklasyfikowanej w Polskiej Klasyfikacji Działalności jako PKD 65.22.Z oraz w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług jako PKWiU 65.22.10,- sprzedaży komisowej towarów używanych z wyłączeniem samochodów lub ich części sklasyfikowanej w Polskiej Klasyfikacji Działalności jako PKD 52.50.Z oraz w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług jako PKWiU 52.50,- usług pozostałego pośrednictwa komercyjnego sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Działalności jako PKD 74.87.B oraz w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług jako PKWiU 74.84.Aby obliczyć obrót, obligujący do ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących Wnioskodawca przyjmował sprzedaż na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej w wysokościach:- wartość netto sprzedaży z tytułu uzyskanych prowizji w związku z udzielonymi pożyczkami,- wartość netto sprzedaży z tytułu pozostałych usług pośrednictwa,- wartość sprzedaży towarów w trybie art. 120 ust. 4 ustawy o podatku VAT (komis i lombard) pomniejszoną o kwotę podatku należnego od prowizji z tej sprzedaży. Wnioskodawca prowadząc wyżej wymienioną działalność gospodarczą, dokonuje sprzedaży, która na podstawie załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących została zwolniona z obowiązku ewidencjonowania jej przy zastosowaniu kas rejestrujących. Są to prowizje z tytułu udzielonych pożyczek (PKWiU 65.22.10) oraz pozostałe usługi komercyjne (PKWiU 74.84). Zwolnieniem tym nie jest objęta jednak sprzedaż towarów.W 2005 roku Wnioskodawca nie przekroczył kwoty 40.000 zł obrotu na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych i w związku z tym nie był zobligowany do zainstalowania kasy rejestrującej.W październiku 2006 r., obroty na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyły kwotę 40.000 zł.Udział obrotów ze sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-39 załącznika do rozporządzenia z dnia 28.03.2006 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375), w obrotach ogółem z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych za rok 2005 wyniósł więcej niż 70%.W okresie pierwszego półrocza 2006 r. udział obrotów ze sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-39 załącznika do ww. rozporządzenia w obrotach ogółem z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych wyniósł mniej niż 70%.Ponadto, Wnioskodawca nadmienia, że wcześniej wobec niego nie powstał obowiązek rejestrowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz że rozpoczęcie sprzedaży, korzystającej ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących nastąpiło przed dniem 31.12.2005 r.W związku z powyższym, Wnioskodawca pyta:1. Czy sposób wyliczania limitu kwoty obrotu, powodującej powstanie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej jest prawidłowy?2. Czy będzie zobligowany do zainstalowania kasy rejestrującej od dnia 1.01.2007r. jeśli obroty przekroczą 40.000 zł w październiku 2006 r., ale do końca grudnia 2006 r. udział sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej w obrotach ogółem przekroczy 70%?

Stanowisko wnioskodawcy:

Wnioskodawca uważa, że sposób wyliczania limitu kwoty obrotu, powodującej powstanie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej jest prawidłowy. Uważa także, że jeśli do dnia 31.12.2006 r. udział sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej w obrotach ogółem wyniesie więcej niż 70%, to od dnia 1.01.2007 r. nie będzie obowiązany do ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, mimo, że w październiku 2006 r. nastąpiło przekroczenie kwoty 40.000 zł sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej.Bez znaczenia jest również fakt, że udział sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej w obrotach ogółem na dzień 30.09.2006 r. wynosi mniej niż 70%.

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa:

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W rozporządzeniu z dnia 28.03.2006 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51 poz. 375), określone zostały – zgodnie z delegacją zawartą w art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy o podatku VAT – zwolnienia, dotyczące niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym wyżej mowa, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, do dnia 31 grudnia 2006 r. zwolniona została sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do cytowanego wyżej rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących (§ 2 pkt 1 tego rozporządzenia).

Z obowiązku tego zostali także zwolnieni:

- do dnia 31 grudnia 2006 r. podatnicy dokonujący sprzedaży towarów i usług wymienionej w poz. 1-39 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, był wyższy niż 70 % - na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących,

- podatnicy u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku VAT, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania (§ 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących). Zwolnienie to – w myśl przepisu § 3 ust. 5 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących - traci jednak moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2006 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, z dniem 1 września 2006 r. traci również moc zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, jeżeli w okresie pierwszego półrocza 2006 r. udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania, wymienionej w poz. 1-39 załącznika do rozporządzenia, w obrotach ogółem z działalności wymienionej w art. 111 ust. 1 ustawy był równy lub niższy niż 70 %.

Mając na uwadze cytowane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku i piśmie uzupełniającym stan faktyczny sprawy, stwierdzić należy, że od dnia 1 stycznia 2007 r. wystąpi u Wnioskodawcy obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W 2006 r. Wnioskodawca korzystał ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących:

1. na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, gdyż udział obrotów z tytułu sprzedaży towarów i usług wymienionej w poz. 1 - 39 załącznika do rozporządzenia, w obrotach ogółem Wnioskodawcy z działalności określonej w art. 111 ust. 1ustawy o podatku od towarów i usług w poprzednim roku podatkowym, tj. w 2005 roku był wyższy niż 70 % roku.

Wnioskodawca jednak utracił zwolnienie z dniem 1 września 2006 r., na mocy § 3 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, ponieważ w okresie pierwszego półrocza 2006 r. udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania, wymienionej w poz. 1-39 załącznika do rozporządzenia, w obrotach ogółem z działalności wymienionej w art. 111 ust. 1 ustawy był niższy niż 70 %.

2. na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 i § 3 ust. 5 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, gdyż w 2005 r. Wnioskodawca nie przekroczył obrotu z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w wysokości 40.000 zł.Zwolnienie to jednak straciło również moc, w związku z tym, że w trakcie 2006 r., tj. w październiku nastąpiło przekroczenie obrotów 40.000 zł z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Zgodnie z § 3 a ust. 1 pkt 1 cytowanego wyżej rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, po zmianach wprowadzonych rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22.12.2006 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących, w okresie od 1 stycznia 2007 r. do dnia 30 czerwca 2007r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionej w poz. 1-39 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w 2006 r. udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności wymienionej w art. 111 ust. 1 ustawy był wyższy niż 70%

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że udział obrotów z tytułu sprzedaży towarów i usług wymienionej w poz. 1-39 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, w obrotach ogółem z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych za 2006 r. będzie wyższy niż 70%.W myśl jednak przepisu § 3 a ust. 7 cytowanego wyżej rozporządzenia zwolnienia, o którym mowa w § 3 a ust. 1, nie stosuje się do podatników, dla których zostały określone terminy rozpoczęcia ewidencjonowania zgodnie z § 3 ust. 2-8, z zastrzeżeniem ust. 8 ww. rozporządzenia.Termin rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących został dla Wnioskodawcy określony na podstawie przepisu § 3 ust. 5 ww. rozporządzenia, dlatego też od dnia 1.01.2007 r. ciąży na nim obowiązek ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W zakresie pytania dotyczącego prawidłowości wyliczenia kwoty obrotu, której przekroczenie skutkuje powstaniem obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, stwierdzić należy, że Wnioskodawca prawidłowo ustala tą kwotę.

Zarówno w § 3 ust. 1 pkt 3, jak i w § 3 ust. 5 cytowanego wyżej rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących mowa jest o kwocie obrotu, obligującej do ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących.

Zgodnie z przepisem art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami), obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W art. 120 ust. 4 cytowanej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług, zdefiniowana została natomiast podstawa opodatkowania, którą stanowi marża netto rozumiana jako różnica pomiędzy całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia – pomniejszona o kwotę podatku.

Mając zatem na względzie powyższe przepisy, stwierdzić należy, że obrotem jest całość świadczenia należnego od nabywcy, pomniejszonego o kwotę należnego podatku, nie zaś marża, o której mowa w art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, stanowiąca dla podatnika podstawę opodatkowania.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach, Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej - Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a) w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.Niniejsze postanowienie na mocy art. 143 § 2 pkt. 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Urzędu Skarbowego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj