Interpretacja Urzędu Celnego II w Łodzi
362000-RPA-9105-12/06/KM
z 19 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
362000-RPA-9105-12/06/KM
Data
2006.10.19



Autor
Urząd Celny II w Łodzi


Temat
Podatek akcyzowy


Słowa kluczowe
olej smarowy
oświadczenia
pośrednictwo
sprzedaż
zwolnienie z podatku akcyzowego


Pytanie podatnika
Czy podmiot będący uprawnionym nabywcą w myśl art. 11 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.04.2006 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, może odsprzedawać wyroby wymienione w § 13 ust. 1 pkt 5 bez pobierania stosownych oświadczeń, jednocześnie naliczając i odprowadzając należny podatek akcyzowy?


Postanowienie

Na podstawie art. 216, art. 14a §1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r., Dz. U. Nr 8, poz. 60 i zm.), w związku z wnioskiem podatnika z dnia 12.07.2006r. Naczelnik Urzędu Celnego II w Łodzi postanawia, udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uznać przedstawione we wniosku stanowisko za prawidłowe.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 12.07.2006 r. (wpływ do Urzędu Celnego II w Łodzi dnia 26.07.2006 r.) Spółka z o.o. zwróciła się do Naczelnika Urzędu Celnego II w Łodzi z wnioskiem w sprawie udzielenia w trybie art. 14a Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r., Dz. U. Nr 8, poz. 60 i zm.) pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Stan faktyczny: Spółka z o.o. z siedzibą w Ł. jest pośrednikiem zajmującym się odsprzedażą olejów smarowych oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18 CN 27101971 wymienionych w § 13 ust. 1 pkt 5 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U.Nr 97 poz.966 z późn. zm.). Spółka z o.o. nie jest producentem wyrobów (nabywa je ze składu podatkowego). Nie jest obecnie płatnikiem podatku. Dokonując odsprzedaży pobiera od podmiotów wymagane prawem oświadczenia stwierdzające, że wyroby zostaną zużyte do celów objętych zwolnieniem.

Pytanie podatnika: Czy podmiot będący uprawnionym nabywcą w myśl art. 11 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.04.2006 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, może odsprzedawać wyroby wymienione w § 13 ust. 1 pkt 5 bez pobierania stosownych oświadczeń, jednocześnie naliczając i odprowadzając należny podatek akcyzowy?

Stanowisko podatnika: Spółka stoi na stanowisku, iż wyroby nabyte w procedurze zawieszonej akcyzy, odsprzedawane niezgodnie z przeznaczeniem podlegają opodatkowaniu w myśl § 4 ust. 2 pkt 10 oraz ust. Ustawy o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004 r. Spółka uważa, iż w takim przypadku powinna zarejestrować się jako podatniki odprowadzić do Urzędu Celnego należny podatek.

Odpowiedź: Zgodnie z § 24f pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 181 poz. 1876 z późn. zm.), w przypadku zwolnienia wyrobów, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 5 i 6 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku wyprowadzenia tych wyrobów ze składu podatkowego do podmiotu dokonującego ich odsprzedaży, o którym mowa w § 13 ust. 2b pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zgodnie z § 19.

Jak stanowi §13 ust. 2a rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 26.04.2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97 poz. 966 z późn. zm.) zwolnienia wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6 mają zastosowanie pod warunkiem sprzedaży tych wyrobów dokonywanej ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub dokonywanej przez podmiot, o którym mowa w ust. 2b pkt 2.

Według § 13 ust 2b uprawnionym nabywcą, o którym mowa w ust. 2a jest podmiot dokonujący zakupu wyrobów, który: 1) zużywa wyrobów do celów, o których mowa w ust 1 pkt 5 i 6 i złoży oświadczenie stwierdzające, że wyroby zostały zużyte do celów objętych zwolnieniem; 2) dokonuje odsprzedaży wyrobów podmiotom, o których mowa w pkt 1.

Zgodnie z §13 ust 2c ww rozporządzenia w przypadku sprzedaży wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6 ze składu podatkowego na terytorium kraju podmiotowi dokonującemu ich odsprzedaży, zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem, że:

1) podmiot dokonujący odsprzedaży wyrobów, o których mowa w w ust. 1 pkt 5 i 6 dołączy do zamówienia oświadczenia stwierdzające, że zakupione wyroby zostaną odsprzedane lub zużyte do celów o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6,

2) podmiot o którym mowa w pkt 1 posiada zaświadczenie, o którym mowa 27 ust 3 ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór wyrobów, o których mowa w ust 1 pkt 5 i 6 z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy,

3) sprzedaż wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, podmiotowi o którym mowa w pkt 1 nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art 26 ust. 1 pkt 3 ustawy, na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego i po złożeniu przez podmiot, o którym mowa w pkt. 1, zabezpieczenia akcyzowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy,

4) podmiot, o którym mowa w pkt 1 potwierdzi na trzeciej karcie administracyjnego dokumentu towarzyszącego otrzymanie wyrobów, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 i 6 i zwróci ją niezwłocznie prowadzącemu skład podatkowy, z którego nabył wyroby akcyzowe zharmonizowane,

5) podmiot o którym mowa w pkt 1, prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionych wyrobów,

6) podmiot wykorzystujący wyroby do celów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, nabywający wyroby od podmiotu, o którym mowa w pkt 1 złoży oświadczenie, że nabywane wyroby zostaną zużyte do celów uprawnionych do zwolnienia.

Jak stanowi § 13 ust. 2e oświadczenie, o którym mowa w ust. 2 b pkt 1 i ustępie 2c pkt 1 i 6, powinno zwierać co najmniej:

1) nazwę i adres podmiotu składającego oświadczenie oraz jego NIP,

2) ilość zamawianych wyrobów o których mowa odpowiednio w ust 1 pkt 5 lub 6,

3) określenie celów, na które zostaną przeznaczone lub odsprzedane zakupione wyroby,

4) datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż ustawodawca uzależnił korzystanie przez podatnika ze zwolnienia od podatku akcyzowego od spełnienia określonych wymogów tj. m.in. od złożenia przez nabywcę ww. wyrobów odpowiedniej treści oświadczenia. Jedynie prawidłowe pod względem formalnym i materialnym oświadczenia uprawniają do zastosowania przedmiotowego zwolnienia. Warunkowy charakter zwolnienia powoduje, iż brak tych dokumentów lub ich niekompletność uniemożliwia jego zastosowanie przez odsprzedającego. W takiej sytuacji w przypadku sprzedaży wyrobów akcyzowych do których zastosowano zwolnienie dla celów niezgodnych z ich przeznaczeniem na podmiocie uprawnionym ciąży obowiązek zapłacenia podatku zgodnie z art. 65 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym.

Powyższej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

Pouczenie. Stosownie do art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl art. 14b § 2 ustawy, wyżej wymieniona interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b §5. Od niniejszego postanowienia służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Łodzi za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego II w Łodzi w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia. Zażalenie na postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Wniesienie zażalenia nie wstrzymuje wykonania niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj