Interpretacja Urzędu Celnego w Bielsku-Białej
335000-RPA-055-0033/06PD
z 9 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
335000-RPA-055-0033/06PD
Data
2006.10.09



Autor
Urząd Celny w Bielsku-Białej



Słowa kluczowe
olej smarowy


Pytanie podatnika
Zapytanie: Czy wykorzystywane przez Spółkę olejów smarowych klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 99 do produkcji amortyzatorów samochodowych, dla potrzeb prowadzonej przez nią działalności gospodarczej stanowi sprzedaż w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym, a w konsekwencji Spółka jest uprawniona do korzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 216 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( tekst jedn. z 2005 r. Dz.U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm. ), w związku z wnioskiem z dnia 24.07.2006 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa

uznajęstanowisko zawarte w zapytaniu dotyczące zakresu i sposobu zastosowania § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.04.2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego ( tekst jedn. z 2006 r. Dz.U. Nr 72 poz. 500 z późn. zm. ) za nieprawidłowe.

UZASADNIENIEW dniu 02.08.2006 r. został złożony przez Pełnomocnika w imieniu Spółki wniosek o udzielenie interpretacji przepisów prawa dotyczących zakresu i sposobu zastosowania § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.04.2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego ( tekst jedn. z 2006 r. Dz.U. Nr 72 poz. 500 z późn. zm. ). Z uwagi na braki formalne w dniach 23 sierpnia, 08 i 18 września 2006 r. zostały do wnioskodawcy wystosowane wezwania o uzupełnienie akt sprawy. Ostanie uzupełnienie nastąpiło w dniu 25.09.2006 r. Stan faktyczny: Spółka w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej dokonuje między innymi wewnątrzwspólnotowego nabycia olejów smarowych klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 99. Przedmiotowe oleje są następnie wprowadzane do składu podatkowego utworzonego przez Spółkę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W dalszym etapie Spółka będzie wykorzystywała składowane oleje smarowe do produkcji amortyzatorów, stanowiących element zawieszenia do samochodów. Wyprowadzenie ze składu podatkowego nie będzie związane ze sprzedażą lecz ze zużyciem na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Przy wyprowadzeniu ze składu nie będą składane oświadczenia o przeznaczeniu oleju, lecz będzie prowadzona ewidencja, w której byłyby odnotowywane ilości i przeznaczenie wyprowadzanych ze składu olejów.Stanowisko Strony: Za sprzedaż na potrzeby opodatkowania podatkiem akcyzowym, zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 9 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym ( Dz.U. Nr 29 poz. 257 z późn. zm. ) uważa się również zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Warunek zwolnienia od akcyzy określony w § 13 ust. 2a w związku z ust. 2b pkt 1 w/w rozporządzenia określający, że zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem sprzedaży uprawnionemu nabywcy, który złoży oświadczenie stwierdzające, że wyroby zostaną zużyte do celów objętych zwolnieniem należy uznać za spełniony w sytuacji, gdy zamiast sprzedaży następuje zużycie własne bez składania oświadczenia a przy prowadzeniu ewidencji, w której byłyby odnotowywane ilości i przeznaczenie wyprowadzanych ze składu olejów.Ocena prawna stanowiska Strony: Słusznie wnioskodawca stwierdził, że zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym za sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju uważa się również zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Sprzedaż olejów smarowych klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 99, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.04.2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego ( tekst jedn. z 2006 r. Dz.U. Nr 72 poz. 500 z późn. zm. ) jest zwolniona z akcyzy, jeżeli oleje te są przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników pod warunkami określonymi w § 13 ust. 2a, 2b i 2c.Zgodnie z § 13 ust. 2a w/w rozporządzenia zwolnienia wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, mają zastosowanie pod warunkiem sprzedaży tych wyrobów dokonywanej ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub dokonywanej przez podmiot, o którym mowa w ust. 2b pkt 2. Uprawnionym nabywcą, o którym mowa w ust. 2a, wg § 13 ust. 2b, jest podmiot dokonujący zakupu wyrobów, który: 1) zużywa wyroby do celów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, i złoży oświadczenie stwierdzające, że wyroby zostaną zużyte do celów objętych zwolnieniem;2) dokonuje odsprzedaży wyrobów podmiotom, o których mowa w pkt 1.W § 13 ust. 2c zostały określone warunki, które muszą zostać spełnione w przypadku sprzedaży wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, ze składu podatkowego na terytorium kraju podmiotowi dokonującemu ich odsprzedaży. Ten przepis nie znajduje zastosowania do oceny stanowiska Spółki. Wymogi jakie powinno spełniać oświadczenie wynikają z § 13 ust. 2e. Wg tego przepisu oświadczenie, o którym mowa w ust. 2b pkt 1 i ust. 2c pkt 1 i 6, powinno zawierać co najmniej: 1) nazwę i adres podmiotu składającego oświadczenie oraz jego NIP;2) ilość zamawianych wyrobów, o których mowa odpowiednio w ust. 1 pkt 5 lub 6;3) określenie celów, na które zostaną przeznaczone lub odsprzedane zakupione wyroby;4) datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.Żaden przepis prawa nie narzuca formy, w jakiej ma zostać złożone takie oświadczenie. Tym samym należy uznać, że oświadczenie takie może być złożone również poprzez wypełnienie specjalnie na ten cel założonej księgi, przy każdym wyprowadzeniu ze składu powiązanym ze zużyciem do celów objętych zwolnieniem. Księga ta jednak powinna być oznaczona jako zbiór oświadczeń składanych w związku ze zużyciem na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej i powinna umożliwić wpisanie do niej wszystkich danych, które są wymagane zgodnie z w/w § 13 ust. 2e, w szczególności winna umożliwić wpisanie do niej daty oraz podpisu osoby składającej oświadczenie.Tym samym biorąc pod uwagę, że Spółka w swoim stanowisku stwierdziła, że zużycie może być powiązane ze zwolnieniem od akcyzy na podstawie § 13 ust. 1 pkt 5 w/w rozporządzenia w sytuacji braku oświadczenia, w miejsce którego byłaby prowadzona ewidencja, w której odnotowywane byłyby tylko ilości i przeznaczenie wyprowadzanych ze składu olejów, należało takie stanowisko uznać za nieprawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj