Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/696/WD/423/86/06/BC
z 3 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/696/WD/423/86/06/BC
Data
2006.11.03



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
reklama publiczna


Pytanie podatnika
Czy zgodnie z powyższym, wydatki takie można potraktować jako koszty na reklamę publiczną nie ograniczone limitem w części 0,25% przychodów i w całości zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.


POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r – Ordynacja podatkowa ( Dz.U. Z 2005r Nr 8 poz 60 ze zm) po rozpatrzeniu wniosku XXX sp. z o.o z sierpnia 2006r żądającego udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na reklamę nowego produktu

Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko zaprezentowane we wniosku w części uznania za reklamę publiczną wydatków reklamujących nowy produkt wśród potencjalnych klientów - jest prawidłowe, a w pozostałym zakresie jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


Spółka przedstawiła we wniosku następujący stan faktyczny:


Spółka XXX nabyła materiały reklamujące nowy produkt w postaci plakatów, ulotek, toreb, koszul, polarów itp. Powyższe artykuły dystrybuuje wśród swoich klientów aktualnych oraz potencjalnych, a także wśród pracowników.


Zapytanie Spółki brzmi:


Czy zgodnie z powyższym, wydatki takie można potraktować jako koszty na reklamę publiczną nie ograniczone limitem w części 0,25% przychodów i w całości zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.


Zdaniem Spółki:


W/w wydatki można potraktować jako wydatki na reklamę publiczną i tym samym w całości uznać za koszty uzyskania przychodów.

Biorąc pod uwagę przedstawiony powyżej stan faktyczny oraz przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu informuje, że:

Zgodnie z generalną zasadą określoną w art 15 ust 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r o podatku dochodowym od osób prawnych ( j.t Dz.U z 2000r Nr 54 poz 654 ze zm ) - kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art.16 ust 1 ustawy.

Przepis art 16 ust 1 pkt 28 ustawy wymienia jako koszty nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów – koszty reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25 % przychodów, chyba, ze reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

W przedmiotowej sprawie kluczowym jest ustalenie, czy reklama nowego produktu nosi znamiona reklamy prowadzonej w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób, czy też jest to reklama, której koszt stanowi koszt uzyskania przychodu do określonej wysokości.

O reklamie publicznej można mówić wtedy, gdy reklama ma powszechny, ogólny charakteri prowadzona jest w miejscu dostępnym dla wielu, wszystkich, oficjalnie i jawnie.

Istotą tej reklamy jest więc to, że skierowana jest do szerokiego anonimowego kręgu odbiorców, co jest następstwem masowego i ogólnodostępnego charakteru tego typu działania.

Reklama publiczna prowadzona w inny sposób niż środki masowego przekazu powinna cechować się powszechnością, jawnością, ogólnodostępnością, jak i przeznaczeniem dla ( lub do ) ogółu, w zależności od użytego sposobu wyrazu danej reklamy.

Natomiast reklama niepubliczna jest to reklama skierowana do wybranych przez podatnika, określonych odbiorców.

Do wydatków limitowanych należą zatem te, które z założenia są kierowane wyłącznie do konkretnego adresata. A zatem reklama niepubliczna to reklama skierowana do zindywidualizowanego, oznaczonego z góry odbiorcy lub kręgu odbiorców.Podobne stanowisko było również wielokrotnie prezentowane przez Ministra Finansów.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że materiały reklamujące nowy produkt skierowane były do:

a) klientów aktualnych spółki, a także pracowników

b) klientów potencjalnych

W pierwszym przypadku mamy do czynienia z reklamą niepubliczną tj. skierowaną do konkretnego odbiorcy jakim jest na pewno pracownik spółki oraz klient dokonujący stałych zakupów w spółce i zgodnie z przepisami art 16 ust 1 pkt 28 ustawy koszty materiałów reklamowych stanowią koszt uzyskania przychodu do wysokości określonej limitem 0,25% przychodu.

W drugim przypadku mamy do czynienia z reklamą publiczną tj. skierowaną do anonimowego kręgu potencjalnych klientów.W związku z tym wydatki na materiały reklamowe mogą być w całości zaliczone do kosztów uzyskania przychodów bez ograniczenia wynikającego z art 16 ust 1 pkt 28 ustawy.

Reasumując powyższe okoliczności faktyczne i prawne postanowiono jak w sentencji postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj