Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/696/WD/423/86/06/BC
z 3 listopada 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/696/WD/423/86/06/BC
Data
2006.11.03
Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
reklama publiczna
Pytanie podatnika
Czy zgodnie z powyższym, wydatki takie można potraktować jako koszty na reklamę publiczną nie ograniczone limitem w części 0,25% przychodów i w całości zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
POSTANOWIENIE Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko zaprezentowane we wniosku w części uznania za reklamę publiczną wydatków reklamujących nowy produkt wśród potencjalnych klientów - jest prawidłowe, a w pozostałym zakresie jest nieprawidłowe.
Biorąc pod uwagę przedstawiony powyżej stan faktyczny oraz przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu informuje, że: Zgodnie z generalną zasadą określoną w art 15 ust 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r o podatku dochodowym od osób prawnych ( j.t Dz.U z 2000r Nr 54 poz 654 ze zm ) - kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art.16 ust 1 ustawy. Przepis art 16 ust 1 pkt 28 ustawy wymienia jako koszty nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów – koszty reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25 % przychodów, chyba, ze reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. W przedmiotowej sprawie kluczowym jest ustalenie, czy reklama nowego produktu nosi znamiona reklamy prowadzonej w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób, czy też jest to reklama, której koszt stanowi koszt uzyskania przychodu do określonej wysokości. O reklamie publicznej można mówić wtedy, gdy reklama ma powszechny, ogólny charakteri prowadzona jest w miejscu dostępnym dla wielu, wszystkich, oficjalnie i jawnie. Istotą tej reklamy jest więc to, że skierowana jest do szerokiego anonimowego kręgu odbiorców, co jest następstwem masowego i ogólnodostępnego charakteru tego typu działania. Reklama publiczna prowadzona w inny sposób niż środki masowego przekazu powinna cechować się powszechnością, jawnością, ogólnodostępnością, jak i przeznaczeniem dla ( lub do ) ogółu, w zależności od użytego sposobu wyrazu danej reklamy. Natomiast reklama niepubliczna jest to reklama skierowana do wybranych przez podatnika, określonych odbiorców. Do wydatków limitowanych należą zatem te, które z założenia są kierowane wyłącznie do konkretnego adresata. A zatem reklama niepubliczna to reklama skierowana do zindywidualizowanego, oznaczonego z góry odbiorcy lub kręgu odbiorców.Podobne stanowisko było również wielokrotnie prezentowane przez Ministra Finansów. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że materiały reklamujące nowy produkt skierowane były do: a) klientów aktualnych spółki, a także pracowników b) klientów potencjalnych W pierwszym przypadku mamy do czynienia z reklamą niepubliczną tj. skierowaną do konkretnego odbiorcy jakim jest na pewno pracownik spółki oraz klient dokonujący stałych zakupów w spółce i zgodnie z przepisami art 16 ust 1 pkt 28 ustawy koszty materiałów reklamowych stanowią koszt uzyskania przychodu do wysokości określonej limitem 0,25% przychodu. W drugim przypadku mamy do czynienia z reklamą publiczną tj. skierowaną do anonimowego kręgu potencjalnych klientów.W związku z tym wydatki na materiały reklamowe mogą być w całości zaliczone do kosztów uzyskania przychodów bez ograniczenia wynikającego z art 16 ust 1 pkt 28 ustawy. Reasumując powyższe okoliczności faktyczne i prawne postanowiono jak w sentencji postanowienia.
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.