Interpretacja Urzędu Celnego w Katowicach
331000-RPA- 9103
z 31 marca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
331000-RPA- 9103 - 18/06/ES
Data
2006.03.31



Autor
Urząd Celny w Katowicach



Słowa kluczowe
alkohol etylowy
skład podatkowy
zawieszenie poboru akcyzy


Pytanie podatnika
Pytanie: Czy zachodzi konieczność posiadania zaświadczeń potwierdzających zamówienia na odbiór wyrobów akcyzowych zharmonizowanych wydawanych stosownie do dyspozycji zawartej w art. 27 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym w przypadku dokonywania zakupu alkoholu etylowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, gdy kupujący posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego?.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1, art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 roku ze zmianami), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 24.02.2006 r. (wpływ do Urzędu Celnego w Katowicach w dniu 27.02.2006r.):

p o s t a n a w i a muznać za prawidłowe przedstawione stanowisko wnioskodawcy

U Z A S A D N I E N I E Jak wynika z akt sprawy, pismem z dnia 24.02.2006 r. firma zwróciła się z zapytaniem co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie art.14a Ordynacji podatkowej. Zawarte w piśmie pytanie dotyczy konieczności posiadania zaświadczeń potwierdzających zamówienia na odbiór wyrobów akcyzowych zharmonizowanych wydawanych stosownie do dyspozycji zawartej w art. 27 ust. 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 23 poz.257 z 2004 roku z późniejszymi zmianami) w przypadku dokonywania zakupu alkoholu etylowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, gdy kupujący posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego. W złożonym wniosku stwierdzacie Państwo, że zakupujecie alkohol etylowy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i zużywacie go do produkcji olejków eterycznych o symbolu PKWiU 24.63.10. Jako producent olejków eterycznych firma posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego wydane przez Naczelnika Urzędu Celnego w Katowicach. Stosownie do regulacji przepisu art. 26 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym, pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są: 1. produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym ;2. przemieszczane między składami podatkowymi; W swoim stanowisku stwierdzacie Państwo, że warunek określony w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym dotyczy sytuacji firmy, a mianowicie: "jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z prowadzeniem składu podatkowego, to warunkiem zawieszenia poboru akcyzy jest zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego". Tak więc w przypadku firmy nie ma zastosowania regulacja przepisu art. 27 ust. 3 ww. ustawy, zgodnie z którym "warunkiem zawieszenia poboru akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest zaświadczenie potwierdzające zamówienie na odbiór przez podatnika wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego". Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie tej informacji w myśl art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.W związku z powyższym, uprzejmie informuję co następuje:Instytucję zawieszenia poboru akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych określoną w ustawie z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29 poz. 257 z 2004r z późn. zm.) regulują przepisy rozdziału 1 ustawy. Przepisy art. 26 ustawy o podatku akcyzowym określają sytuacje, w jakich przypadkach procedura zawieszenia poboru akcyzy może zostać zastosowana .Zgodnie z regulacją art. 26 ust. 1 pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są: 1.produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym ;2.przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju;3.zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub dostarczane nabywcom upoważnionym do nabycia zwolnionego od akcyzy wyrobu. Natomiast przepisy art. 27 określają warunki, jakie należy spełnić dla zastosowania procedury zawieszenie poboru akcyzy. W myśl przepisu art. 27 ust.1 jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z prowadzeniem składu podatkowego, to warunkiem zawieszenia poboru akcyzy jest zezwolenie na prowadzenie przez podmiot składu podatkowego wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego.A zatem firma, posiadająca zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, w celu nabycia alkoholu etylowego z zastosowaniem procedury zawieszenia podatku akcyzowego, wykorzystywanego przez prowadzącego skład podatkowy do produkcji olejków eterycznych o kodzie CN 3302 , nie jest zobowiązana do uzyskiwania zaświadczeń potwierdzających zamówienia na odbiór wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zastosowaniem tej procedury, wydawanych przez właściwego naczelnika urzędu celnego w trybie art. 27 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym. Przepis art. 27 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym w niniejszej sprawie nie ma zastosowania.Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.Jednocześnie pragnę poinformować, iż zgodnie z treścią art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać uchylona wyłącznie w drodze decyzji. W świetle powyższego postanowiłem jak w sentencji.Pouczenie Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Katowicach za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Katowicach w terminie 7 dni od daty doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej) . W przypadku wniesienia zażalenia należy dołączyć do niego znaczki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od zażalenia i 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj