Interpretacja Urzędu Celnego w Katowicach
331000-RPA-9103-21/06/BK
z 25 kwietnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
331000-RPA-9103-21/06/BK
Data
2006.04.25



Autor
Urząd Celny w Katowicach



Słowa kluczowe
ropa naftowa
zwolnienie z podatku akcyzowego


Pytanie podatnika
Pytanie: Czy kwota należnej akcyzy w stosunku do ropy naftowej wynosi 0,00złotych z uwagi na zwolnienie z podatku akcyzowego?


Postanowienie

Na podstawie art. 216 §1, §2, art. 14a §1, §3, §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005r.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 29.12.2005r. (wpływ do Urzędu Celnego w Katowicach w dniu 29.12.2005r.), uzupełnionego pismem z dnia 18.01.2006r.postanawiam

postanawiamuznać za nieprawidłowe przedstawione stanowisko wnioskodawcy w zakresie pytania dotyczącego należnej akcyzy wynikającej z powstania obowiązku podatkowego w związku z zaprzestaniem wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w stosunku do towaru w postaci ropy parafinowej siarkowej o symbolu PKWiU 11.10.10-10

Uzasadnienie W dniu 29.12.2005 roku do tutejszego Urzędu Celnego wpłynął Państwa wniosek (pismo z dnia 29.12.2005 roku) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie art. 14 Ordynacji podatkowej. W przedmiotowym wniosku wskazaliście Państwo, że Spółka posiadająca status składu podatkowego produkowała i sprzedawała komponent katalitycznego przerobu odpadów z tworzyw sztucznych - szeroka frakcja KTS-F o symbolu PKWiU 24.66.32-90.00.Do produkcji ww. wyrobu Spółka kupowała między innymi ropę naftową o symbolu PKWiU 11.10.10-10 składając dostawcy oświadczenie, o którym mowa w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.04.2004r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89 poz.849 z późniejszymi zmianami) i korzystała ze zwolnienia z podatku akcyzowego na mocy art. 24 ust.1 ustawy o podatku akcyzowym. Przedmiotowa ropa naftowa była przemieszczana w procedurze zwieszenia poboru akcyzy bez stosowania administracyjnego dokumentu towarzyszącego, co jest zgodne z § 3 ust.4 wyżej cytowanego rozporządzenia w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania.W dniu 16.12.2005r. Spółka złożyła do Urzędu Celnego w Katowicach deklarację AKC-Z (zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym). Zgodnie z art. 29 ust.2, 3 i 4 ustawy o podatku akcyzowym obowiązkiem podatnika jest sporządzenie spisu z natury i powiadomienie o sporządzonym spisie właściwy urząd celny oraz ustalenie wartości wyrobów akcyzowych zharmonizowanych i kwoty należnej akcyzy.Komisja inwentaryzacyjna Spółki sporządziła spis z natury na dzień zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Spis z natury wykazuje stany magazynowe w tym między innymi w zbiornikach nr 2, 6 - ropę parafinową siarkową w łącznej ilości 1.658,53 kg tj. 2.035 l. Jednocześnie wskazaliście Państwo, że wykazane stany magazynowe są wynikiem pozostałości niemożliwych do wypompowania ze zbiorników magazynowych oraz nie są one pełnowartościowymi wyrobami z uwagi na zawartość osadów, piasku, wody i innych zanieczyszczeń, nie nadają się do użytku w jakimkolwiek procesie produkcyjnym. Natomiast opróżnienie zbiorników będzie możliwe dopiero podczas czyszczenia zbiorników. Zdaniem Państwa kwota należnej akcyzy w stosunku do ropy naftowej wynosi 0,00 złotych z uwagi na zwolnienie z podatku akcyzowego. W myśl przepisu zawartego w art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.W związku z powyższym, uprzejmie informuję, co następuje. Kwestie opodatkowania podatkiem akcyzowym regulują przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zmianami), wraz z aktami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie oraz w zakresie unormowanym brzmieniem art. 1 i art. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 roku) przepisy tej ustawy. Na mocy wskazanego przez Państwa przepisu art. 24 ust.1 ustawy o podatku akcyzowym zwalnia się od akcyzy dodatki lub domieszki do paliw silnikowych oraz towary przeznaczone do użycia jako paliwa silnikowe inne niż paliwa silnikowe lub oleje opałowe wymienione w poz. 5 załącznika nr 1 do ustawy w przypadku, gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy stanowi, że pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub dostarczane nabywcom upoważnionym do nabycia zwolnionego od akcyzy wyrobu. Przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 roku w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89 poz.849 z późniejszymi zmianami), wydanego na podstawie delegacji zawartej w art. 26 ust. 4 i art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym, określają między innymi szczegółowy sposób stosowania i dokumentowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych na terytorium kraju. Zgodnie z §4 rozporządzenia w przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, procedura zawieszenia poboru akcyzy może być zastosowana jedynie po przedstawieniu prowadzącemu skład podatkowy zamówienia potwierdzonego przez właściwego naczelnika urzędu celnego lub oświadczenia o przeznaczeniu wyrobów, stwierdzającego cel zużycia wyrobów, o którym mowa w przepisach dotyczących zwolnień od akcyzy. Zgodnie z art. 29 ust.1 ustawy o podatku akcyzowym w przypadku zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą następuje zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy. W myśl postanowień art. 29 ust. 2 ww. ustawy w przypadku zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą podatnicy są obowiązani do sporządzenia spisu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, zwanego dalej "spisem z natury", na dzień, odpowiednio, cofnięcia zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu lub likwidacji przedsiębiorstwa podatnika. Ust. 3 powyższego artykułu stanowi, że podatnicy obowiązani są: 1) sporządzić spis z natury, w terminie 30 dni, licząc od dnia cofnięcia zezwolenia, zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu; 2) powiadomić właściwy urząd celny o sporządzonym spisie z natury, ustalonej wartości wyrobów akcyzowych zharmonizowanych i kwocie należnej akcyzy, w terminie 14 dni, licząc od dnia zakończenia sporządzenia tego spisuW przypadkach, o których mowa w ust.1 obowiązek podatkowy powstaje w dniu sporządzenia spisu z natury, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia cofnięcia zezwolenia.Jeżeli spis z natury nie został sporządzony w terminie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, lub został sporządzony w sposób nierzetelny, właściwy naczelnik urzędu celnego określa 1) wartość wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w drodze oszacowania 2) wysokość zobowiązania podatkowego w akcyzie- przy zastosowaniu najwyższej dla danego wyrobu akcyzowego zharmonizowanego stawki akcyzy, obowiązującej w dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy w akcyzie.Ropa naftowa o symbolu PKWiU 11.10.10-10 zgodnie z Państwa pismem była nabywana w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z przeznaczeniem do produkcji komponentu katalitycznego przerobu odpadów z tworzyw sztucznych o symbolu PKWiU 24.66.32-90.00 stanowiącego zgodnie z art. 62 ustawy o podatku akcyzowym paliwo silnikowe (poz. 10 załącznika nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym). Przy zakupie składali Państwo stosowne oświadczenie w celu zastosowania zwolnienia z podatku w trybie art. 24 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. W związku z zakończeniem działalności składu podatkowego i zaprzestaniem produkcji komponentu katalitycznego przerobu odpadów z tworzyw sztucznych w stosunku do niewykorzystanej i pozostającej na stanie magazynowym ropy naftowej powstał obowiązek podatkowy w oparciu o art. 4 ust. 2 pkt 10 ustawy o podatku akcyzowym w związku z art. 29 ust. 4 ustawy.Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 65 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 22 kwietnia 2004r. określił obniżenie stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87 poz. 825 z późniejszymi zmianami). I tak dla wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych stawka akcyzy stosownie do poz. nr 4 załącznika nr 1 wskazanego wyżej rozporządzenia wynosi 1.882,00 zł/1.000 l.Biorąc pod uwagę stan faktyczny tj.:- nabycie ropy naftowej z przeznaczeniem do zużycia jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych- powstanie obowiązku podatkowego w stosunku do ropy naftowej będącej na stanie magazynowym w podmiocie- zużycie ww. ropy naftowej niezgodnie z deklarowanym przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia przedmiotowego towaru od akcyzynależy stwierdzić, że produkt ten podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym według stawki określonej w pozycji nr 4 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego.Jednocześnie informuję, że zgodnie z §24 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97 poz.966 z późniejszymi zmianami) istnieje możliwość zwolnienia od akcyzy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, nieprzydatnych do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia, w przypadku ich zniszczenia.Ponadto informuję, że zapytanie dotyczące wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w postaci komponentu katalitycznego przerobu odpadów z tworzyw sztucznych - szeroka frakcja KTS-F oraz oleju opałowego C3 zostało rozpatrzone postanowieniem nr 331000-RPA-9103-1/06/BK z dnia 24.03.2006r.Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.W świetle powyższego postanowiłem jak w sentencji.Pouczenie Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Katowicach za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Katowicach w terminie 7 dni od daty doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej). W przypadku wniesienia zażalenia należy dołączyć do niego znaczki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od zażalenia i 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj