Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-456/13-4/IGo
z 31 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 14.05.2013r. (data wpływu 14.05.2013r.), uzupełnionym pismem z dnia 27.05.2013r. (data wpływu 27.05.2013r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 21.05.2013r. (skutecznie doręczone w dniu 23.05.2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 14.05.2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 27.05.2013r., złożonym osobiście w dniu 27.05.2013r., będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 21.05.2013r.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Ochotnicza Straż Pożarna działa w oparciu o statut, na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. prawo o stowarzyszeniach i ustawy z dnia 24 sierpnia 19991r. o ochronie przeciwpożarowej. W 100-letniej tradycji i działalności na rzecz ochrony i bezpieczeństwa społeczeństwa. Włączona do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego. Dobrze wyszkolona i wyposażona. Podstawowe cele realizuje w zakresie: prowadzenia działalności zapobiegania pożarom, współdziała z Państwową Strażą Pożarną, organami samorządowymi i innymi podmiotami. Bierze udział w akcjach ratowniczych w czasie pożarów, zagrożeń ekologicznych ochrony środowiska, klęsk i zdarzeń losowych. Prowadzi działalność kulturowo-oświatową i rozrywkową w organizacji dla społeczeństwa. Uczestniczy i reprezentuje OSP w organach samorządowych. Wykonuje wiele innych zadań wynikających z przepisów z przepisów o ochronie przeciwpożarowej i statutu.

Obecnie przeprowadzono remont świetlicy wiejskiej w budynku OSP, którego celem jest wzrost integracji społecznej mieszkańców oraz poprawa jakości życia na terenie miejscowości, poprzez remont połączony z modernizacją świetlicy wiejskiej. Realizacja projektu podniesie atrakcyjność wsi oraz poprawi jakość życia przez stworzenie miejsca do aktywnego wypoczynku, wspólnego spędzania czasu wolnego, organizacji imprez. Przyczyni się do zaspokojenia potrzeb społecznych i kulturowych na obszarach wsi i wpłynie na odbudowę więzi międzyludzkich.

Operacja realizowana z zakresu małych projektów w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju, objętego PROW na lata 2007-2013 na podstawie umowy przyznania pomocy zawartej w dniu 7 marca 2013r. z Samorządem Województwa mazowieckiego w wysokości 24473,52zł, tj. 70% kwoty poniesionych kosztów kwalifikowalnych operacji. Koszty kwalifikowalne operacji ogółem 34962,18zł (brutto), w tym udział VAT w kosztach kwalifikowanych w wysokości 6537,63zł. Na podstawie złożonego oświadczenia o kwalifikowalności VAT dla Wnioskodawcy będącego osobą prawną lub jednostką nie posiadającą osobowości prawnej, jeżeli Wnioskodawca będzie się ubiegał o włączenie VAT do kosztów kwalifikowanych. Wnioskodawca nadmienia, że własne środki finansowe OSP są skromne. OSP jest o działalności statutowej o czym świadczą coroczne zeznania CIT-8.


W piśmie uzupełniającym Wnioskodawca podaje, że inwestycja pt. „Remont świetlicy wiejskiej w budynku Ochotniczej Straży Pożarnej” nie jest obiektem przeznaczonym na prowadzenie działalności gospodarczej. Inwestycja nie będzie służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Wnioskodawca informuje, że Ochotnicza Straż Pożarna nie jest podatnikiem podatku VAT, gdyż nie prowadziła, nie prowadzi i nie będzie prowadziła działalności gospodarczej. Jest gospodarzem świetlicy wiejskiej w swoim budynku w realizacji celów wynikających z prowadzonej działalności statutowej OSP, współpracy i kontaktów lokalnej społeczności.


W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się z prośbą o:


Interpretację indywidualną w sprawie braku możliwości odzyskania VAT naliczonego w kosztach kwalifikowanych z przeprowadzonego projektu pt. „Remont świetlicy wiejskiej w budynku Ochotniczej Straży Pożarnej”.


Zdaniem wnioskodawcy, w myśl przepisów ustawy Ochotnicza Straż Pożarna nie ma możliwości odzyskania podatku VAT związanych z projektem pt. „Remont świetlicy wiejskiej w budynku Ochotniczej Straży Pożarnej”.


Tym samym wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwolnione są z podatku usługi świadczone przez statutowe organizacje członkowskie. Ponadto Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest organizacją pożytku publicznego, nie jest zarejestrowane jako płatnik VAT, a tym samym nie ma możliwości odzyskania kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.


Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje inwestycję pt. „Remont świetlicy wiejskiej w budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w X ”. Inwestycja nie będzie służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych. Ponadto, Wnioskodawca informuje, że nie jest podatnikiem podatku VAT, gdyż nie prowadził, nie prowadzi i nie będzie prowadził działalności gospodarczej.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a Wnioskodawca był czynnym podatnikiem podatku VAT. Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione obydwa podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy – Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT oraz dokonane zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.


Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pt. „Remont świetlicy wiejskiej w budynku Ochotniczej Straży Pożarnej”.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj