Interpretacja Ministra Finansów
DD3/033/71/MCA/13/RD-34749/13
z 17 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 13 lipca 2009 r. Nr ILPB2/415-406/09-4/JK wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację i uznaje, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2009 r. (uzupełnionym w dniu 30 czerwca 2009 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


Wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 23 marca 2009 r. został złożony w dniu 17 kwietnia 2009 r. (data wpływu do siedziby organu podatkowego).


Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z powyższym pismem z dnia 15 czerwca 2009 r. nr ILPB2/415-406/09-2/JK Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie doręczono w dniu 19 czerwca 2009 r., odpowiednio uzupełnienie wniosku nastąpiło w dniu 30 czerwca 2009 r. (data nadania 26 czerwca 2009 r.).


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W okresie od dnia 1 lipca 2009 roku do dnia 30 czerwca 2011 roku Wnioskodawca wykonywał będzie w Niemczech projekt badawczo-szkoleniowy w zakresie programu stypendialnego X, realizowanego w ramach 7. Programu Ramowego UE, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Środki finansowe jakie na rzecz wynagrodzenia Wnioskodawcy za realizację merytorycznych prac w projekcie przewidziała Komisja Europejska, wypłacane będą przez instytucję goszczącą, na podstawie umowy o pracę od dnia 1 lipca 2009 roku do dnia 30 czerwca 2011 roku.

W projektach finansowanych przez Komisję Europejską w zakresie Programów Ramowych, środki finansowe przekazywane są z rachunku bankowego Komisji Europejskiej, na rachunek bankowy instytucji, która to instytucja jest zarówno uprawniona jak i zobowiązana do wypłaty środków finansowych dla naukowca bezpośrednio realizującego badania. W projektach X będących częścią Programów Ramowych – środki na wynagrodzenie naukowca są ściśle określone w warunkach projektu i zawsze obowiązkiem instytucji jest ich wypłata dla naukowca. Instytucja nie ma prawa do zatrzymania żadnej z kwot przeznaczonej na wypłatę dla naukowca.

W okresie realizacji projektu, w dotychczasowym miejscu pracy, Wnioskodawca przebywał będzie na urlopie bezpłatnym.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy dochody otrzymane przez Wnioskodawcę w Niemczech z tytułu realizacji projektu badawczo-szkoleniowego X, będącego częścią 7. Programu ramowego UE – wolne będą od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym Wnioskodawca nie będzie musiał wykazywać ich w rocznym zeznaniu podatkowym?

Zdaniem Wnioskodawcy, 7. Program Ramowy w zakresie którego będzie wykonywał prace badawcze, jest mechanizmem finansowym wsparcia UE, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zainteresowany będzie osobą bezpośrednio wykonującą prace badawcze w tym projekcie. Podczas czasowego pobytu w Niemczech miejsce zamieszkania Wnioskodawcy będzie znajdowało się w Polsce, a więc posiadał będzie tu nieograniczony obowiązek podatkowy, co z kolei wskazuje, iż dochody uzyskane zagranicą podlegały będą między innymi polskiej ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. także dyspozycji art. 21 ust. 1 pkt 46.

Wnioskodawca wskazuje, iż w zakresie istnienia prawa do ww. zwolnienia podatkowego dla osób realizujących prace badawcze w ramach Programów Ramowych, wypowiadał się dwukrotnie Minister Finansów:

  1. w piśmie z dnia 27 czerwca 2003 r. nr PB5/IMD-033-21-1128/03,
  2. w piśmie z dnia 27 lutego 2009 r. DD3/0680/31/IMD/09/BMI 9-1731.


Ponadto Wnioskodawca podkreśla, że stanowiskom zawartym w ww. pismach odpowiadają liczne orzeczenia organów administracji skarbowej i sądów administracyjnych.

Mając powyższe na uwadze zdaniem Wnioskodawcy otrzymywane dochody będą w Polsce w całości zwolnione od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu uznał stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego za prawidłowe.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, że warunkiem skorzystania ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

  1. bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie w tym gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy przekazanej na podstawie, o której mowa w tym przepisie, oraz
  2. podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

W ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu warunek przewidziany w lit. a w art. 21 ust. 1 pkt 46, jak i w lit. b tego przepisu, będzie spełniony w sytuacji, gdy w chwili dokonywania wypłaty, wynagrodzenia będą finansowane bezpośrednio ze środków 7 Programu Ramowego przekazanych przez Komisję Europejską na wyodrębniony rachunek. Jeżeli natomiast wynagrodzenie to nie będzie finansowane wprost ze środków pomocowych, tylko będzie wypłacane ze środków własnych instytucji goszczącej, a następnie nastąpi ich refundacja ze środków Komisji Europejskiej, wynagrodzenia te nie będą spełniały kryterium pochodzenia środków pieniężnych (źródło finansowania), o którym mowa w tym przepisie, a to oznacza, że wynagrodzenia te nie będą korzystały z przedmiotowego zwolnienia.


Po przeanalizowaniu akt sprawy oraz obowiązujących przepisów prawa, Minister Finansów stwierdza, co następuje.

Podczas dokonywania wykładni prawa należy przyjmować, iż wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie prawa polskiego są wyjątkiem, istotnym odstępstwem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości opodatkowania), a ich zastosowanie nie może się odbywać ani na podstawie wykładni rozszerzającej, ani zawężającej.

Zgodnie z utrwaloną linią orzecznictwa sądów administracyjnych przepisy dotyczące ulg i zwolnień podatkowych muszą być interpretowane ściśle. Stąd zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) ma zastosowanie jeżeli dokładnie wypełnione zostaną warunki określone w tym przepisie. Zgodnie z jego literalnym brzmieniem wolne od podatku są dochody otrzymane przez podatnika,

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zatem dla potrzeb zastosowania przedmiotowego zwolnienia istotne jest nie tylko z jakich środków realizowane są dochody podatnik, ale również, aby dochody te pochodziły ze środków bezzwrotnej pomocy przyznanej przez wskazane w nim podmioty, tj. rządy państw obcych, organizacje międzynarodowe lub międzynarodowe instytucje finansowe. Niezbędne jest także aby środki te zostały przyznane na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi podmiotami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe. Dotyczy to również środków programów ramowych badań Unii Europejskiej. Przy czym użyte w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a pojęcie Rady Ministrów, właściwego ministra lub agencji rządowej nie oznacza Rady Ministrów, właściwego ministra lub agencji rządowej jakiegokolwiek państwa na świecie lecz wyłącznie Rzeczypospolitej Polskiej. Świadczy o tym, choćby użycie wielkich liter w wyrazach "Radę Ministrów", co oznacza, iż chodzi tu o określany tym mianem konstytucyjny organ władzy wykonawczej Rzeczypospolitej Polskiej (rozdział VI Konstytucji RP), a nie o rządy (rady ministrów) innych państw (wyrok Wojewódzkiego Sąd Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 kwietnia 2009 r. sygn. akt III SA/Wa 3170/08, utrzymany w mocy przez Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 18 kwietnia 2010 r. sygn. akt II FSK 1214/09).

W świetle powyższego, aby były spełnione przesłanki z lit. a w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, środki pomocowe powinny być przyznane, m.in. na podstawie umów zawartych z Radą Ministrów, właściwym ministrem lub agencjami rządowymi Rzeczypospolitej Polskiej. Tym samym beneficjentem tych środków, tj. adresatem przyznanej na takiej podstawie bezzwrotnej pomocy, musi być podmiot polskiego prawa publicznego, bądź prywatnego. Jak wynika natomiast z przedstawionego zdarzenia przyszłego, beneficjentem środków pochodzących z Komisji Europejskiej jest instytucja goszcząca Wnioskodawcę, będąca instytucją niemiecką a nie polską. Wnioskodawca jest jedynie osobą, która w ramach umowy o pracę zawartej z instytucją goszczącą w okresie od dnia 1 lipca 2009 r. do dnia 30 czerwca 2011 r. wykonywał będzie w Niemczech projekt badawczo-szkoleniowy w zakresie programu stypendialnego X realizowanego w ramach 7. Programu Ramowego UE.

Uznać zatem należy, iż co prawda dochody jakie otrzyma Wnioskodawca za wykonanie ww. projektu pochodzą ze środków programu ramowego badań Unii Europejskiej, to jednak nie jest spełniony warunek dotyczący przyznania tych środków podmiotom prawa polskiego na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z Radą Ministrów RP, czy właściwego ministra polskiego rządu lub polskiej agencji rządowej, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Niezależnie od powyższego zauważyć należy, iż nie jest również spełniona przesłanka z lit. b w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak wynika bowiem z ugruntowanej linii orzecznictwa sądów administracyjnych dotyczącej tej regulacji, przedmiotowym zwolnieniem podatkowym nie są objęte dochody osoby będące pracownikami (podwykonawcami) bezpośredniego wykonawcy.

W wyrokach wpisujących się w ten nurt orzecznictwa podnosi się argument, który Minister Finansów podziela, że treść użytego w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy, wyrazu „bezpośrednio” należy odczytywać w związku z dalszą częścią tego przepisu, z której wynika, iż bezpośrednio nie realizują programu pomocowego podwykonawcy, oraz z treścią lit. a tego unormowania, która wskazuje na podmioty uprawnione do przekazywania środków. Podkreśla się również, iż „nie do przyjęcia jest taka wykładnia omawianego przepisu, iż do zakresu podmiotów objętych zwolnieniem podatkowym – zaliczają się również osoby będące pracownikami czy wykonawcami dzieła dla bezpośredniego wykonawcy zadań, dla realizacji których objęte zwolnieniem środki zostały przyznane, o ile zatrudnione są przy wykonywaniu prac związanych z realizacją tych zadań” (prawomocny wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 22 czerwca 2009 r. sygn. akt I SA/Bd 230/09). Ten sposób rozumienia warunku „bezpośredniości” widoczny jest m.in. w orzeczeniach Naczelnego Sądu Administracyjnego, przykładowo w wyrokach: z dnia 15 kwietnia 2009 r. sygn. akt II FSK 58/08, z dnia 17 listopada 2010 r. sygn. akt II FSK 1265/09, z 13 maja 2011 r. sygn. akt II FSK 48/10, z dnia 20 stycznia 2012 r. sygn. akt II FSK 1425/10, z dnia 19 czerwca 2012 r. sygn. akt II FSK 2487/10. Dodatkowo, w wyroku z dnia 13 czerwca 2012 r. sygn. akt II FSK 2460/10 Sąd wskazał, iż „za zasadnością dokonanej wykładni art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b/ u.p.d.o.f. przemawiają nie tylko dyrektywy wykładni językowej, ale także dyrektywy wykładni historycznej, systemowej i celowościowej. Analiza dokonywanych zmian legislacyjnych tego przepisu wskazuje bowiem, że od początku intencją ustawodawcy było objęcie tym zwolnieniem wyłącznie podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Dopiero odmienna od oczekiwań ustawodawcy praktyka doprowadziła do dodania zdania drugiego, w brzmieniu aktualnie obowiązującym, w którym ustawodawca wprost stwierdził, że zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu – zleca, bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Ponadto przyjęcie założenia przeciwnego powodowałoby, że te same środki byłyby dwukrotnie zwolnione z opodatkowania - zarówno u beneficjenta pomocy, jak i u zatrudnionych przez niego osób. Celem zaś ustawodawcy było zwolnienie z opodatkowania tylko jednego podmiotu, bezpośrednio realizującego cel programów pomocowych, a nie kolejnych podmiotów pośrednio realizujących czynności zlecone przez beneficjenta”.

Odnosząc się do powołanych we wniosku pism Ministra Finansów należy zauważyć, iż wyjaśnienia w nich zawarte nie dotyczą w ogóle opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego w złożonym wniosku.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2009 r. jest nieprawidłowe. Do otrzymanych przez Wnioskodawcę dochodów z tytułu realizacji w Niemczech, za pośrednictwem instytucji goszczącej, projektu badawczo-szkoleniowego X będącego częścią 7. Programu Ramowego UE, nie ma bowiem zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przy czym, przepis ten nie ma zastosowania nie tylko z uwagi na niespełnienie w przedstawionym zdarzeniu przyszłym przesłanek określonych w tym przepisie, ale nie ma zastosowania w ogóle.

Zgodnie z art. 20 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Niemcami („Profesorowie i pracownicy naukowo-badawczy”), osoba fizyczna, która przebywa czasowo w jednym Umawiającym się Państwie w celu nauczania lub prowadzenia prac badawczych na uniwersytecie, w szkole wyższej bądź innej uznanej placówce oświatowej tego Umawiającego się Państwa, a która ma lub bezpośrednio przed tym pobytem miała stałe miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie, podlega zwolnieniu od opodatkowania w pierwszym wymienionym Państwie z tytułu wynagrodzenia za nauczanie lub prowadzenie prac badawczych przez okres nieprzekraczający dwóch lat, licząc od dnia jej pierwszego przyjazdu w tym celu, pod warunkiem że będzie ona opodatkowana z tytułu takiego wynagrodzenia w drugim Umawiającym się Państwie.

Z dyspozycji ww. przepisu wynika zatem, iż znajduje on zastosowanie gdy podatnik spełnia następujące warunki: jest rezydentem jednego umawiającego się państwa (1), przybywa do drugiego państwa w celu nauczania lub prowadzenia prac badawczych (2), placówka jest uniwersytetem, szkołą wyższą lub inną uznaną placówką oświatową (3).

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca wyjaśnił, iż będzie wykonywał w Niemczech projekt badawczo-szkoleniowy w zakresie programu stypendialnego X realizowanego w ramach 7 Programu Ramowego UE. Projekt realizowany będzie w niemieckiej instytucji. Wnioskodawca realizować będzie wspomniany projekt na podstawie umowy o pracę.

Jak wynika z ogólnodostępnych informacji, instytucja goszczącą Wnioskodawcę jest niemieckim krajowym centrum badawczym w obszarze aeronautyki i kosmosu. Instytut prowadzi prace w zakresie badań i rozwoju takich dziedzin jak aeronautyka, kosmos, energia, transport i bezpieczeństwo. Z informacji dostępnych na temat Instytutu nie wynika zatem, aby był uznaną placówką oświatową, będącą odpowiednikiem uniwersytetu lub szkoły wyższej. W związku z powyższym, art. 20 umowy nie znajdzie w tej sytuacji zastosowania, gdyż instytut nie jest placówką, o której mowa w tym przepisie.

Biorąc pod uwagę, iż Wnioskodawca będzie wykonywał prace badawcze na podstawie umowy o pracę, jego dochód uzyskany w Niemczech należy opodatkować w świetle postanowień art. 15 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Niemcami, regulującego opodatkowania dochodów z pracy najemnej.

Art. 15 ust. 1 umowy stanowi, iż uposażenia, płace i podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca najemna wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tak wykonywana, to otrzymywane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Jednakże, zgodnie z art. 15 ust. 2 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Niemcami, bez względu na postanowienia ust. 1, wynagrodzenie, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z pracy najemnej, wykonywanej w drugim Umawiającym się Państwie, podlega opodatkowaniu tylko w pierwszym Państwie, jeżeli:

  1. odbiorca przebywa w drugim Państwie przez okres lub okresy nieprzekraczające łącznie 183 dni podczas dwunastomiesięcznego okresu, rozpoczynającego się lub kończącego w danym roku podatkowym, i
  2. wynagrodzenie jest wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w drugim Państwie, i
  3. wynagrodzenie nie jest ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w drugim Państwie.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że wynagrodzenie polskiego pracownika wykonującego pracę w Niemczech będzie podlegało opodatkowaniu wyłącznie w Polsce, jeżeli zostaną spełnione łącznie wszystkie trzy warunki wymienione w art. 15 ust. 2 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Niemcami. W pozostałych przypadkach wynagrodzenie pracownika podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 15 ust. 1 tej umowy, tj. zarówno w Niemczech jak i w Polsce.

Jeżeli wynagrodzenie pracownika podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Niemczech, to w Polsce unika się podwójnego opodatkowania tego dochodu stosując tzw. metodę wyłączenia z progresją określoną w art. 24 ust. 2 pkt a) umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Niemcami oraz w art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 27 ust. 8 ustawy, jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

  1. do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1;
  2. ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów;
  3. ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca wyjaśnił, iż będzie realizował w Niemczech projekt naukowo-badawczy na podstawie umowy o pracę zawartej na okres od 01.07.2009 r. do 30.06.2011 r. Jednocześnie, jego pracodawca, będący niemieckim Instytutem, posiada siedzibę w Niemczech. Oznacza to, iż nie zostają spełnione warunki określone w art. 15 ust. 2 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Niemcami.

W świetle powyższego, dochód Wnioskodawcy będzie podlegał opodatkowaniu w Niemczech i w Polsce na podstawie art. 15 ust. 1 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Niemcami. Jednocześnie, w Polsce dochód ten będzie wyłączony z opodatkowania przy czym należy wziąć go pod uwagę w celu obliczenia stopy procentowej podatku od pozostałych dochodów Wnioskodawcy podlegających opodatkowaniu w Polsce.

Reasumując, stwierdzić należy, iż dochody Wnioskodawcy z tytułu realizacji w Niemczech, za pośrednictwem instytucji goszczącej, projektu badawczo-szkoleniowego X będącego częścią 7. Programu Ramowego UE, są wyłączone z opodatkowania w Polsce na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Niemcami. Powyższe oznacza, że do dochodów tych w ogóle nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z tych względów należało zmienić z urzędu interpretację indywidualną z dnia 13 lipca 2009 r. Nr ILPB2/415-406/09-4/JK, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ
dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji indywidualnej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu.


POUCZENIE


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj