Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-116/13-2/MP
z 8 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 10.02.2013 r. (data wpływu 15.02.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku złożenia rocznego zeznania podatkowego w Polsce z tytułu otrzymania przychodu z dywidendy przez osobę fizyczną nie będącą rezydentem – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 15.02.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku złożenia rocznego zeznania podatkowego w Polsce z tytułu otrzymania przychodu z dywidendy przez osobę fizyczną nie będącą rezydentem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Od dnia 01.08.2011 r. ośrodek interesów życiowych Wnioskodawcy znajduje się w Szwajcarii. W roku kalendarzowym 2012 Wnioskodawca uzyskał w Polsce wyłącznie dochody z tytułu dywidendy i obrotu papierami wartościowymi. Wszystkie pozostałe przychody uzyskał na terenie Konfederacji Szwajcarskiej (przychody z tytułu stosunku pracy). Zgodnie z interpretacja indywidualną IPPB4/415-747/11-5/SP w Polsce opodatkowaniu podlegają w tej sytuacji wyłącznie dochody osiągnięte z tytułu dywidendy. Wnioskodawca wskazał, iż podatek od dywidendy jest rozliczany przez dom maklerski i naliczany w momencie wypłacania dywidendy. Podatek od dywidendy nie podlega także rozliczeniu za pomocą PIT-8C oraz PIT-38 lub PIT-36.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do składania zeznania podatkowego za rok 2012 (PIT-36, PIT-38 lub jakikolwiek inny), jeżeli jedynym opodatkowanym przychodem na terenie Polski jest przychód z dywidendy?
  2. Jeżeli zeznanie podatkowe musi być złożone, to czy rozliczenie podatku powinno nastąpić w oparciu o formularz PIT-38?

Pytanie dotyczy rozliczenia podatkowego za rok 2012.


Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ podatek jest rozliczany przez dom maklerski, a przychód z tytułu dywidendy nie jest wykazywany z zeznaniu podatkowym, a w roku 2012 Wnioskodawca nie uzyskał żadnych innych dochodów opodatkowanych w Polsce, to nie jest zobowiązany do składania zeznania podatkowego za rok 2012.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).


Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Natomiast art. 3 ust. 2a ww. ustawy stanowi, iż osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).


Stosownie do treści art. 4a ww. ustawy przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż od dnia 01.08.2011 r. ośrodek interesów życiowych Wnioskodawcy znajduje się w Szwajcarii. W roku kalendarzowym 2012 Wnioskodawca uzyskał w Polsce wyłącznie dochody z tytułu dywidendy i obrotu papierami wartościowymi. Wszystkie pozostałe przychody uzyskał na terenie Konfederacji Szwajcarskiej (przychody z tytułu stosunku pracy).

Wobec powyższego w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzona w Bernie dnia 2.09.1991 r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 255 poz. 1533).

Stosownie do art. 10 ust. 1 ww. Konwencji, dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Zgodnie z art. 10 ust. 2 polsko – szwajcarskiej Konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania dywidendy te mogą być jednak opodatkowane także w Umawiającym się Państwie i według prawa tego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, ale - jeżeli osoba uprawniona do dywidendy ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie – podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 15 procent kwoty dywidendy brutto.

W myśl art. 10 ust. 3 Konwencji, określenie "dywidendy" oznacza dochód z akcji, akcji gratisowych lub prawa do pobierania korzyści, akcji w kopalnictwie, akcji członków założycieli lub innych praw, z wyjątkiem wierzytelności, do udziału w zyskach, jak również dochód z innych praw spółki, które według prawa podatkowego Państwa, w którym spółka wydzielająca dywidendy ma siedzibę, zrównane są z wpływami z akcji.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić, należy, iż dochód uzyskany od dnia 01.08.2011 r. przez Wnioskodawcę z tytułu dywidendy, podlega opodatkowaniu zarówno w państwie zamieszkania (w Szwajcarii), jak i w państwie źródła (w Polsce).

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)–c).

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni.

Jak stanowi art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.

Jednocześnie zgodnie z art. 30a ust. 2 przepisy art. 30a ust. 1 pkt 1 - 5 należy stosować z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niedobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

W myśl art. 30a ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodów, o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

Dochody z tytułu dywidend nie są wykazywane przez podatnika w zeznaniu rocznym (art. 45 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), chyba że podatek z tytułu ich uzyskania nie został pobrany przez płatnika (art. 45 ust. 3b ww. ustawy).

Obowiązki płatnika w przypadku uzyskiwania przez podatnika dochodów z tytułu dywidendy reguluje art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, iż płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

W myśl art. 41 ust. 4d powołanej ustawy, zryczałtowany podatek dochodowy od dochodów (przychodów), o których mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4, w zakresie dywidendy oraz dochodów (przychodów) określonych w art. 24 ust. 5 pkt 1, 3 lub 6, a także zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 2 i 5, pobierają, jako płatnicy, podmioty prowadzące rachunki papierów wartościowych dla podatników, jeżeli dochody (przychody) te zostały uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i wiążą się z papierami wartościowymi zapisanymi na tych rachunkach, a wypłata świadczenia na rzecz podatnika następuje za pośrednictwem tych podmiotów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż podatek od dywidendy jest rozliczany przez dom maklerski i naliczany w momencie wypłacania dywidendy. Podatek od dywidendy nie podlega także rozliczeniu za pomocą PIT-8C oraz PIT-38 lub PIT-36.


Wobec powyższego Wnioskodawca nie ma obowiązku składania zeznania podatkowego.


Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane powyżej przepisy prawa podatkowego, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie ma obowiązku składania zeznania podatkowego za 2012 r. w Polsce, gdyż nie osiągnął w tym okresie dochodów podlegających opodatkowaniu i dom maklerski jako płatnik pobrał zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu osiągniętych zysków z dywidend. Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do obliczenia podatku i wykazania go w zeznaniu PIT-38, ponieważ w myśl obowiązujących regulacji obowiązek rozliczenia i pobrania zryczałtowanego podatku ciąży na płatniku.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj