Interpretacja Urzędu Skarbowego w Przemyślu
US.IX/443-31/HM/06
z 2 sierpnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.IX/443-31/HM/06
Data
2006.08.02


Referencje


Autor
Urząd Skarbowy w Przemyślu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
kopaliny
kopalnia (wyrobisko górnicze)
sprzedaż gruntów
złoża
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy sprzedaż gruntu przeznaczonego na eksploatację odkrywkową złoża kruszywa jest zwolniona z podatku VAT?


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 2 pkt 6, art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dna 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu po rozpatrzeniu wniosku Jednostki z dnia 14.06.2006 r. znak GG.72241-20/06 uzupełnionego pismem z dnia 3.07.2006 r. znak GG.72241-20/1/06 oraz pismem z dnia 18.07.2006 r. znak GG.72241-20/2/06w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawia uznać stanowisko przedstawione we wniosku za prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.

W dniu 19.06.2006 r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek Podatnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika. We wniosku Podatnik przedstawił następujący stan faktyczny:

Gmina dokonała sprzedaży stanowiącej jej własność nieruchomości niezabudowanej o pow. 2,5115 ha położonej w miejscowości S., przeznaczonej zgodnie z MPO zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu na eksploatację odkrywkową kruszywa naturalnego. Według operatu szacunkowego wartość nieruchomości wynosi 429.600,00 zł, zaś koszty przygotowania dokumentacji do sprzedaży 20.200,00 zł. Cena wywoławcza wynosiła 450.000,00 zł, a cena osiągnięta w przetargu 454.500,00 zł.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania w przedmiotowej sprawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, który nie określa szczegółowo gruntów zwolnionych od podatku VAT. W piśmie uzupełniającym z dnia 03.07.2006r. Strona dodatkowo wyjaśnia, iż zgodnie z pkt 6 Uchwały Nr XXVIII/248/06 Rady Gminy z dnia 15.03.2006r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "S.PG-2/05", który zakazuje lokalizowania w terenie jakichkolwiek obiektów, budowli i urządzeń budowlanych, działka nie została sprzedana z przeznaczeniem pod zabudowę.

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro nieruchomość jest niezabudowana i sprzedana nie na cele budowlane, sprzedaż tej nieruchomości zwolniona jest od podatku VAT. W uzasadnieniu swojego stanowiska Strona podaje, że działka niezabudowana została sprzedana zgodnie z MPO zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu na eksploatację odkrywkową złoża kruszywa naturalnego i tak winna być wykorzystywana bez możliwości zabudowy. Obecnie ma ona charakter rolny i taki pozostanie po eksploatacji kruszywa, gdyż zbiornik wodny powstały w wyniku wydobycia zasobów wykorzystany zostanie na cele gospodarki rybackiej.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu potwierdza prawidłowość stanowiska przedstawionego przez Stronę. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z definicją towarów zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. W związku z tym sprzedaż gruntów stanowi dostawę towarów i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT przewiduje zwolnienie od opodatkowania dostawę terenów niezabudowanych ale wyłącznie innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

W opinii tut. organu podatkowego dla prawidłowego określenia rodzaju i przeznaczenia terenów winno się posłużyć miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w razie jego braku studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z treścią przepisu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27.03.2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.) kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy. Polityka przestrzenna gminy wyrażona jest w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, którego uchwalenie jest niezbędnym etapem opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Przepis art. 9 cytowanej ustawy stanowi, że studium nie jest aktem prawa miejscowego, jednakże jego postanowienia są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego, jak również miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wynika, iż przedmiotowa nieruchomość przeznaczona jest na eksploatację odkrywkową złoża kruszywa naturalnego. Zgodnie z Uchwałą Nr XXVIII/248/06 Rady Gminy w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "S.PG-2/05" w § 4 ust. 2 podano zasady i warunki eksploatacji złoża. W pkt 6 ust. 2 § 4 zaznaczono, że zakazuje się lokalizowania w terenie jakichkolwiek obiektów, budowli i urządzeń budowlanych, natomiast w pkt 8 ustalono poeksploatacyjne wykorzystanie powstałego w wyniku wydobycia kruszywa zbiornika wodnego na cele gospodarki rybackiej i rekreacji.

Na podstawie analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, jak również załączonej uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, zdaniem tut. organu podatkowego wskazaną przez Wnioskodawcę nieruchomość nie należy traktować jako przeznaczoną pod zabudowę w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. Tym samym dostawa tej nieruchomości może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na mocy wskazanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj