Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Wawer
US 1439/ZV/P/Pr/52/2006
z 29 czerwca 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US 1439/ZV/P/Pr/52/2006
Data
2006.06.29
Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Wawer
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania
Słowa kluczowe
sprzedaż gruntów
Pytanie podatnika
Czy sprzedaż działek przeznaczonych pod zabudowę, wchodzących w skład gospodarstwa rolnego podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
P O S T A N O W I E N I E Strona nie prowadzi działalności gospodarczej i nigdy nie zajmowała się sprzedażą nieruchomości, zarówno na własny rachunek jak i na zlecenie. Planowane transakcje mają na celu odpłatne zbycie majątku rodzinnego. Podział gruntu na mniejsze części ma ułatwić dokonanie transakcji sprzedaży. W opinii podatnika wyżej wymieniona sprzedaż jest zwolniona z podatku od towarów i usług. Naczelnik Urzędu Skarbowego po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdził co następuje: Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Z powyższego wynika, iż zakres przedmiotowy ustawy o podatku od towarów i usług obejmuje również odpłatną dostawę gruntów. Jednakże w art. 43 ustawy zawarto katalog czynności, których dokonanie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. I tak, w ust. 1 pkt 9 przywołanego art. 43 ustawodawca zwolnił od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Opodatkowaniu zatem podlegają dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich (niezabudowanych) - jedynie te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących np. gruntami rolnymi czy leśnymi, nie przeznaczonych w planach pod zabudowę są zwolnione od podatku od towarów i usług. Celem określenia czy dany grunt jest przeznaczony na cele rolnicze należy odwołać się do przepisów zawartych w ustawie regulującej zasady kształtowania polityki przestrzennej tj. w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, póz. 717 z późn. zm.). Art. 4 ust. 1 tej ustawy stanowi, że ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z ust. 2 cyt. przepisu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym: 1) lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego; 2) sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy. Natomiast w myśl art. 9 ust. 1 powołanej ustawy w celu określenia polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego, rada gminy podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, zwanego dalej "studium". Ustalenia studium są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych (art. 9 ust. 4). Jak wynika z aktu notarialnego Prezydent m.st. Warszawy ustalił warunki i szczegółowe zasady zagospodarowania terenu oraz jego zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego, jednorodzinnego w zabudowie bliźniaczej na pprzedmiotowej działce.W związku z czym, na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, póz. 717 z późn. zm.), w dniu sprzedaży określony był sposób zagospodarowania i warunków zabudowy terenu. Zatem ze wspomnianego zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, skorzystają jedynie te działki, które nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i jednocześnie w ewidencji gruntów i budynków figurują jako użytki rolne. Jednak zwolnienie na podstawie powyższego przepisu nie będzie przysługiwać, w przypadku wydania w stosunku do tych działek prawomocnej decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu przed zawarciem umowy sprzedaży gruntu w której to decyzji przewidziano by inne niż rolnicze przeznaczenie gruntu. W przedmiotowej sprawie decydujące znaczenie ma bowiem charakter gruntu w dniu powstania obowiązku podatkowego czyli w momencie podpisania aktu notarialnego na podstawie którego następuje zbycie gruntu. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.