Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku
WP/415-143/05
z 24 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
WP/415-143/05
Data
2006.01.24



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
osoba bezrobotna
refundacja
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy refundacja bezrobotnym kosztów opieki nad dzieckiem do lat 7 przyznawana na podstawie art. 61 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. (Dz.U. Nr 99, poz. 1001 z późniejszymi zmianami) o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym od osób fizycznych?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) po rozpatrzeniu wniosku płatnika z dnia 02.12.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dot. czy refundacja bezrobotnym kosztów opieki nad dzieckiem do lat 7 przyznawana na podstawie art. 61 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. (Dz.U. Nr 99, poz. 1001 z późniejszymi zmianami) o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy korzysta ze zwolnienia na mocy art. 21 ust. 1 pkt 102 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz.U. z 2000 Nr 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami) oraz czy na płatniku ciąży obowiązek wystawienia informacji o wysokości przyznanej refundacji

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych jest nie prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Płatnik pismem z dnia 02.12.2005 r. wystąpił do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Powiatowy Urząd Pracy w Gdańsku w oparciu o art. 61 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku (Dz.U. Nr 99, poz. 1001 z późniejszymi zmianami) o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy dokonuje refundacji ,,bezrobotnym samotnie wychowującym co najmniej 1 dziecko do 7 roku życia, starosta może, po udokumentowaniu poniesionych kosztów, refundować koszty opieki nad dzieckiem do 7 lat, w wysokości uzgodnionej, nie wyższej jednak niż połowa zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1, jeżeli bezrobotny podejmie zatrudnienie lub inna pracę zarobkową lub zostanie skierowany na staż, przygotowanie zawodowe w miejscu pracy lub szkolenie oraz pod warunkiem nieprzekroczenia wysokości kryterium dochodowego na osobę w rodzinie, w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej".

W złożonym wniosku zadano pytanie: czy refundacja bezrobotnym kosztów opieki nad dzieckiem do lat 7 przyznawana na podstawie art. 61 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. (Dz.U. Nr 99, poz. 1001 z późniejszymi zmianami) o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy korzysta ze zwolnienia na mocy art. 21 ust. 1 pkt 102 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz.U. z 2000 Nr 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami) oraz czy na płatniku ciąży obowiązek wystawienia informacji o wysokości przyznanej refundacji.

Płatnik uważa, że skoro ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych daje możliwość zwolnienia przedmiotowego dot. zwrotu kosztów przejazdu bezrobotnym to także zwolnienie będzie przysługiwało na refundację kosztów opieki nad dzieckiem do 7 roku życia. Bowiem zarówno zwrot kosztów przejazdu i refundacja kosztów opieki nad dzieckiem są finansowane z Funduszu Pracy. Zatem na płatniku nie spoczywa obowiązek wystawiania informacji.

Art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz.U. z 2000 r. Nr. 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami) stanowi, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21,52,52a i 52c tej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W świetle art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są inne źródła, za które uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Wskazany przez ustawodawcę art. 20 ust. 1 ustawy katalog przychodów zaliczanych do innych źródeł nie stanowi katalogu zamkniętego, zawiera on bowiem jedynie przykładowe wskazanie przychodów zaliczanych do innych źródeł.

Z dniem 1 maja 2004 roku od podatku zwolnione zostały niektóre świadczenia dla bezrobotnych.

Na mocy z art. 21 ust. 1 pkt. 102 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku (tekst jednolity Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami) od podatku zwolnione są świadczenia otrzymywane przez bezrobotnych w związku z ich aktywizacją zawodową. Są to świadczenia otrzymywane na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. Nr 99, poz. 1001).

Zwolnienie obejmuje następujące świadczenia otrzymywane przez bezrobotnych:

  • zwrot kosztów przejazdu bezrobotnego do miejsca pracy lub miejsca odbywania stażu, szkolenia, zajęć z zakresu poradnictwa zawodowego lub przygotowania zawodowego w miejscu pracy,
  • zwrot kosztów zakwaterowania bezrobotnego w miejscu pracy, odbywania stażu, szkolenia lub przygotowania zawodowego w miejscu pracy.

Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 118 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych, z tytułu szkoleń, badań lekarskich oraz ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków otrzymywanych na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. Nr 90, poz. 1001).

Zwolnienie na tej podstawie obejmuje tylko wyraźnie wymienione w przepisie przychody. Są to świadczenia nieodpłatne, świadczenia odpłatne, świadczenia rzeczowe związane ze: szkoleniami, badaniami lekarskimi, ubezpieczeniami od następstw nieszczęśliwych wypadków.

Wszelkie świadczenia niepieniężne przeznaczone na inne cele niż wyżej wskazane nie będą zwolnione od podatku na tej podstawie. Także świadczenia pieniężne - np. refundacje - nawet jeśli będą związane z w/w celami, nie będą zwolnione od podatku na tej podstawie.

Zgodnie z art. 31 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej ,,zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane organy zatrudnienia - od świadczeń wypłacanych z Funduszu Pracy. (art. 35 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26.07.1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Z przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2004 r. Nr 99, poz. 1001) wynika, że organem zatrudnienia dokonującym wypłat ze środków Funduszu Pracy jest Starosta.

Natomiast w przypadku, gdy świadczenia wypłacane są przez Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, wówczas płatnikiem zaliczek od tych świadczeń są terenowe biura tego Funduszu.

Zaliczkę od świadczeń wypłacanych przez Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz Fundusz Pracy pobiera się w wysokości 19% przychodu.

Przepis art. 35 ust. 5 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że zaliczkę należy pomniejszyć o kwotę, o której mowa w art. 35 ust. 3. Jest to kwota stanowiąca 1/12 kwoty zmniejszającej podatek (wynosi ona 44,17 zł. miesięcznie).

Obliczona zaliczka na podatek dochodowy podlega obniżeniu o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne. Obniżenie nie będzie dotyczyć składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) wolny od podatku na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się zaliczkę na podatek, nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki.

W myśl zapisu art. 39 ust. 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art.33 i art.35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (Pit-11/8B) , z zastrzeżeniem ust. 5.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że refundacja bezrobotnym kosztów opieki nad dzieckiem do lat 7 przyznawana na podstawie art. 61 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy nie korzysta ze zwolnienia na mocy art. 21 ust. 1 pkt. 102 i pkt. 118 ustawy z dnia 21 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem na płatniku ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłacanego świadczenia pieniężnego - refundacji - oraz wystawienia informacji o wysokości uzyskanego dochodu i wysokości pobranych zaliczek przez płatnika tj. informacji Pit-11/8B - w obowiązujących terminach.

W związku z powyższym stanowisko przedstawione we wniosku jest nie prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj