Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-192-260/06/AJ
z 18 sierpnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-192-260/06/AJ
Data
2006.08.18



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
amortyzacja
leasing
odpisy amortyzacyjne
środek trwały
utrata


Pytanie podatnika
Spółka zapytuje czy prawidłowo postępuje dokonując odliczeń amortyzacyjnych za okres pomiędzy momentem stwierdzenia przywłaszczenia samochodu przez korzystającego lub osobę trzecią a momentem dokonania rozliczenia straty?


P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej w piśmie z dnia 26.05.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 02.06.2006 r.)


postanawia


uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe w zakresie pytania nr 2.


U Z A S A D N I E N I E


Zgodnie ze stanem faktycznym podanym we wniosku podstawowym przedmiotem działalności Podatnika ("Spółki") jest finansowanie umów leasingu samochodów, o których mowa w art. 17b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka dla celów rozliczeń podatkowych dokonuje amortyzacji samochodów będących przedmiotem takich umów.

Specyfika prowadzonej działalności w zakresie przekazywania do użytkowania samochodów wiąże się z licznymi przypadkami wystąpienia zdarzeń skutkujących ich utratą, w szczególności w związku z ich przywłaszczeniem przez korzystającego lub osobę trzecią.

W przypadku utraty przedmiotu leasingu w związku z jego przywłaszczeniem Spółka dokonuje zgłoszenia tego faktu do odpowiednich organów ścigania. Równolegle, niezależnie od działań prowadzonych przez organa ścigania, Spółka prowadzi postępowanie windykacyjne za pośrednictwem wyspecjalizowanych instytucji - firm windykacyjnych w celu odzyskania przywłaszczonego samochodu.

Otrzymanie przez Spółkę decyzji o umorzeniu postępowania przez organy ścigania w sprawie przywłaszczenia samochodu w związku z brakiem jego odnalezienia oraz ocena firmy windykacyjnej o braku możliwości odzyskania utraconego samochodu, stanowi dla Podatnika obiektywną i nie budzącą wątpliwości podstawę podjęcia decyzji o trwałej utracie samochodu i jego likwidacji, a tym samym rozliczenia straty powstałej z jego utratą.

Podstawą rozliczenia w straty niezamortyzowanej wartości przywłaszczonego samochodu jest protokół sporządzany przez Spółkę w oparciu o dokumenty z przeprowadzonych czynności prawnych oraz faktycznych mających na celu odzyskanie przedmiotu leasingu, tj. :

- zgłoszenie na policję,

- zawiadomienie organów ścigania o braku możliwości odzyskania przedmiotu leasingu (np. przywłaszczenie przez korzystającego lub osobę trzecią),

- postanowienie odpowiednich organów ścigania (prokuratura) o umorzeniu postępowania w sprawie w związku z brakiem możliwości odzyskania przywłaszczonego samochodu,

- raport pełnomocnika z przeprowadzonych działań windykacyjnych mających na celu odzyskanie przedmiotu leasingu,

- pismo w sprawie wyrejestrowania lub decyzję Wydziału Komunikacji o wyrejestrowaniu pojazdu.

Za moment uznania straty w środkach trwałych do celów rozliczeń podatkowych Spółka uznaje miesiąc, w którym otrzymuje postanowienie o umorzeniu postępowania w sprawie w związku z brakiem możliwości odzyskania przywłaszczonego samochodu, nie wcześniej jednak niż w miesiącu, w którym wyczerpane zostają możliwości odzyskania samochodu przez firmę windykacyjną, co zostało udokumentowane stosownym raportem z przeprowadzonych działań.

Przez okres prowadzenia czynności zmierzających do odzyskania samochodu Podatnik dokonuje naliczania odpisów amortyzacyjnych. Na podstawie protokołu likwidacyjnego Spółka dokonuje wykreślenia samochodu z ewidencji środków trwałych, zaliczając w tym momencie do kosztów uzyskania przychodów nie umorzoną wartość likwidowanego samochodu.

W powyższym stanie faktycznym Spółka wnosi o udzielenie informacji o zakresie stosowania przepisów art. 16a oraz art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a mianowicie prosi o odpowiedź na pytania:

1. Czy Spółka prawidłowo postępuje dokonując rozliczenia straty utraconych samochodów w związku z ich przywłaszczeniem na podstawie protokołu likwidacyjnego, sporządzonego na podstawie w/w dokumentów?

2. Czy Spółka prawidłowo postępuje dokonując odliczeń amortyzacyjnych za okres pomiędzy momentem stwierdzenia przywłaszczenia samochodu przez korzystającego lub osobę trzecią a momentem dokonania rozliczenia straty?

3. Czy z punktu widzenia prawidłowego udokumentowania straty w związku z utraconym samochodem wystarczające jest posiadanie równocześnie wszystkich w/w dokumentów potwierdzających utratę środka trwałego przez Spółkę?

Jak wskazuje Spółka, kwestię rozliczania skutków likwidacji środków trwałych regulują odpowiednio art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 1, art. 16 ust. 1 pkt 5 i 6, art. 16 ust. 1 pkt 50 oraz art. 16a do art. 16m ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 5, 6 i 50 tej ustawy a contrario do kosztów uzyskania przychodów zalicza się straty w środkach trwałych w przypadku, kiedy zostały zachowane równocześnie następujące warunki:

- koszt uzyskania przychodu został ustalony w wysokości wartości początkowej utraconych lub zlikwidowanych środków trwałych pomniejszonej o odpisy amortyzacyjne (zarówno te stanowiące koszty uzyskania przychodów, jak również nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów) dokonane zgodnie z art. 16h ust. 1 oraz

- likwidacja środka trwałego nie została przeprowadzona w związku z utratą jego przydatności gospodarczej na skutek zmiany rodzaju działalności oraz

- likwidowany samochód był objęty ubezpieczeniem dobrowolnym

Zdaniem Spółki, strata samochodu objętego dobrowolnym ubezpieczeniem, powstała w związku z ich przywłaszczeniem przez korzystającego lub osobę trzecią spełnia warunki wynikające z przywołanych powyżej przepisów.

Do kosztów uzyskania przychodów Spółka zalicza wartość początkową utraconego samochodu pomniejszoną o dokonane odpisy amortyzacyjne (zarówno te zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, jak również nie stanowiące kosztu uzyskania przychodu).

Jak twierdzi Podatnik podstawą podejmowania decyzji o stwierdzeniu niedoboru przywłaszczonego samochodu jest posiadanie przez Spółkę równocześnie poniższych dokumentów

- odpowiednie zawiadomienie organów ścigania o braku możliwości odzyskania przedmiotu leasingu (np. przywłaszczenie przez korzystającego lub osobę trzecią),

- postanowienie odpowiednich organów ścigania (prokuratura) o umorzeniu postępowania w sprawie w związku z brakiem możliwości odzyskania przywłaszczonego samochodu,

- raport pełnomocnika z przeprowadzonych działań windykacyjnych mających na celu odzyskanie przedmiotu leasingu.

W ocenie Spółki w/w dokumenty w sposób obiektywny i niebudzący wątpliwości, a także bezstronny dokumentują fakt i przyczyny straty posiadanego samochodu. Podatnik podkreśla, że oprócz dochodzenia odzyskania utraconego mienia przez policję i prokuraturę, Spółka podejmuje na własny rachunek próbę odzyskania utraconego mienia poprzez firmy windykacyjne. Spółka uważa, że jeżeli zarówno państwowe organy ścigania, jak i prywatna firma windykacyjna nie są w stanie odnaleźć utraconego mienia, to w tym momencie Spółka ma już znikome szanse na odzyskanie utraconego samochodu.

Ponadto, Podatnik zaznacza, że najbardziej wiarygodnym dokumentem potwierdzającym trwałą utratę mienia jest decyzja prokuratora o umorzeniu postępowania.

Jak wskazuje Podatnik art. 16h ust. 1 stanowi, że odpisy amortyzacyjne środków trwałych należy dokonywać do momentu:

- stwierdzenia niedoboru środków trwałych,

- postawienia środka trwałego w stan likwidacji.

W przypadku utraty samochodu w związku z jego przywłaszczeniem nie mamy do czynienia z jego likwidacją. Zgodnie z wykładnią gramatyczną - likwidacja środka trwałego oznacza "pozbywanie się czegoś, usuwanie czegoś" (wyrok NSA sygn. FSK 2169/2004). Tym samym oznacza to działanie Podatnika ukierunkowane w celu pozbycia się środka trwałego.

Przywłaszczenie przedmiotu przez inną osobę nie wyczerpuje więc znamion likwidacji, jest natomiast zdarzeniem prowadzącym do stwierdzenia jego niedoboru w związku z jego utratą.

Mając powyższe na uwadze Spółka stoi na stanowisku, że odpisy amortyzacyjne od samochodów przywłaszczonych dokonywane są do momentu rozliczenia straty w związku z ich utratą potwierdzoną protokołem likwidacyjnym sporządzonym na podstawie dokumentów potwierdzających ich trwałą utratę.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie po zapoznaniu się z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym stwierdza co następuje:

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) - dalej u.p.d.o.p. kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Podatnik ma możliwość odliczenia od przychodów kosztów ich uzyskania, pod tym jednak warunkiem, że mają one bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma, bądź też może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Warunkiem zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów jest również to, aby dany wydatek nie był zawarty w katalogu wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b u.p.d.o.p. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części. Kosztem uzyskania przychodów są natomiast, w myśl art. 15 ust. 6 u.p.d.o.p., odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.

Środki trwałe podlegające amortyzacji określa art. 16a u.p.d.o.p. Jak stanowi art. 16h ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 16k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji, z zastrzeżeniem art. 16e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór; suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których zgodnie z art. 16 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów. Ustawodawca nakazuje amortyzowanie dla celów podatkowych środków trwałych przez cały okres posiadania ich przez podatnika - od momentu wprowadzenia do ewidencji, aż do chwili wystąpienia jednego ze zdarzeń wskazanych w powyższym przepisie, w tym do momentu, w którym środki trwałe postawiono w stan likwidacji.

Zdaniem Podatnika odpisy amortyzacyjne od samochodów przywłaszczonych dokonywane są do momentu rozliczenia straty w związku z ich utratą potwierdzoną protokołem likwidacyjnym sporządzonym na podstawie dokumentów potwierdzających ich trwałą utratę.

Natomiast w myśl powołanego art. 16h ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. od chwili postawienia środka trwałego w stan likwidacji podatnik powinien przerwać dokonywanie odpisów amortyzacyjnych od tego środka trwałego. Orzecznictwo NSA rozróżnia postawienie środka trwałego w stan likwidacji od jego faktycznej likwidacji - tj. sprzedaży, zadysponowania w inny sposób lub fizycznej likwidacji, zniszczenia (wyrok NSA z dnia 16.01.1998 r. sygn. I S.A./Gd 624/96). Postawienie środka trwałego w stan likwidacji nie jest tożsame z jego likwidacją i nie uprawnia jeszcze podatnika do zaliczenie niezamortyzowanej części tego środka trwałego do kosztów uzyskania przychodów, ostateczne rozliczenie podatkowe nastąpi bowiem dopiero w chwili likwidacji środka trwałego. Postawienie środka trwałego w stan likwidacji jest natomiast podstawą do zaprzestania dokonywania odpisów amortyzacyjnych od tego środka.

W związku z powyższym należy uznać za błędne stanowisko Podatnika, zgodnie z którym Spółka prawidłowo postępuje dokonując odliczeń amortyzacyjnych za okres pomiędzy momentem stwierdzenia przywłaszczenia samochodu przez korzystającego lub osobę trzecią a momentem dokonania rozliczenia straty.

W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowił jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj