Interpretacja Urzędu Celnego w Pruszkowie
445000-PA-9104-14-1/06/24/KN
z 19 czerwca 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
445000-PA-9104-14-1/06/24/KN
Data
2006.06.19
Autor
Urząd Celny w Pruszkowie
Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Składy podatkowe
Słowa kluczowe
najem
skład podatkowy
Pytanie podatnika
Czy dopuszczalne jest utworzenie składu podatkowego przez podmiot, który nie jest właścicielem przeznaczonego na skład podatkowy magazynu i który wynajmuje ten magazyn na podstawie umowy najmu zawartej na czas oznaczony?
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 216, art. 219 w związku z art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 2006-03-20 (data wpływu do Urzędu Celnego w Pruszkowie 2006-03-21) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie uznaje stanowisko podatnika w przedstawionym wniosku za prawidłowe. U Z A S A D N I E N I E W dniu 2006-03-21 do Urzędu Celnego w Pruszkowie wpłynął wniosek Spółki XXX, XXX uzupełniony pismem z dnia 2006-04-10 w sprawie udzielenia w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Z wniosku i pisma uzupełniającego wynika stan faktyczny: Spółka XXX jest firmą logistyczną i świadczy na zlecenie swoich klientów usługi obejmujące magazynowanie towarów oraz ich przyjmowanie i wysyłkę. W miejscowości Błonie XXX użytkuje magazyn o powierzchni 12 000 m2. XXX korzysta z magazynu oraz terenu, na którym jest on położony na podstawie umowy najmu zawartej do dnia 30 listopada 2007 r. Spółka planuje przeznaczyć część magazynu o powierzchni 3 420 m2, która byłaby oddzielona od reszty magazynu siatką na całej wysokości i zamykana odrębnymi drzwiami przystosowanymi do plombowania na potrzeby składu podatkowego. W składzie podatkowym XXX prowadziłby działalność polegającą na magazynowaniu, przyjmowaniu oraz wysyłce olejów i smarów, tj. wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Spółka nie jest i nie będzie właścicielem tych wyrobów i będzie działała na zlecenie swojego klienta na podstawie zawartej pomiędzy nimi umowy cywilnoprawnej. Wyroby akcyzowe będą magazynowane przez krótki okres czasu, nie przekraczający jednego dnia. Miesięcznie planuje składować w magazynie wyroby akcyzowe w ilości około 2 tysięcy ton. Część wyrobów akcyzowych składowanych w magazynie tj. około 1 tysiąca ton XXX planuje magazynować w beczkach, puszkach, kartonach i hobokach. Pozostałą część, tj. ok. 1 tysiąca ton planuje się magazynować w cysternach znajdujących się na samochodach postawionych w magazynie lub na terenie wynajętym przez XXX, ale znajdującym się poza magazynem, na ogrodzonym terenie magazynowym, w specjalnie wyznaczonym miejscu. Planowane jest aby XXX na mocy zawartej z klientem umowy występował w jego imieniu w postępowaniach przed organami podatkowymi oraz w jego imieniu dokonywał płatności podatku akcyzowego. Przedstawione we wniosku pytanie Strony jest następujące: "Czy dopuszczalne jest utworzenie składu podatkowego przez podmiot, który nie jest właścicielem przeznaczonego na skład podatkowy magazynu i który wynajmuje ten magazyn na podstawie umowy najmu zawartej na czas oznaczony?" Według Strony, możliwe jest utworzenie składu podatkowego przez podmiot, który nie jest właścicielem przeznaczonego na skład podatkowy magazynu i który wynajmuje magazyn na podstawie umowy najmu zawartej na czas oznaczony. Wynika to z przepisu § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004 r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie składy podatkowego, działalności jako zarejestrowany handlowiec oraz niezarejestrowany handlowiec, a także na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego (Dz.U. Nr 35, poz. 312 ze zm.). Zdaniem Spółki przepis ten wskazuje, że we wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego należy wskazać tytuł prawny do korzystania z miejsca, w którym ma być prowadzony skład podatkowy. W ocenie XXX tytułem prawnym do dysponowania magazynem, w którym ma być prowadzony skład podatkowy może być umowa najmu. Przepisy nie definiują bowiem pojęcia tytułu własności. Powyższe stanowisko znajduje poparcie w interpretacji Urzędu Celnego we Wrocławiu nr 451000-RPA-9100-34/04/DJ z 18.04.2004 r. Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia, iż pojęcie składu podatkowego zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), w myśl którego skład podatkowy to miejsce określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego, podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu na podstawie przepisów o służbie celnej, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i mogą być poddane czynnościom zgodnie z ustalonymi warunkami. Rodzaj prowadzonej działalności w składzie podatkowym określa natomiast art. 30 ust. 1 ww. ustawy, w świetle którego, w składzie podatkowym może być prowadzona działalność polegająca na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz na ich przyjmowaniu i wysyłce. Stosowanie do art. 31 ust. 1 ustawy podatku akcyzowym zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego jest wydawane podmiotowi, który spełnia łącznie następujące warunki: 1) prowadzi co najmniej jeden rodzaj działalności polegającej na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych; 2) jest podatnikiem podatku od towarów i usług; 3) jest podmiotem, którego działalnością kierują osoby, które nie zostały skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, za przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub za przestępstwo skarbowe; 4) nie zalega z cłem, podatkami stanowiącymi dochód budżetu państwa, składkami na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne; 5) złoży zabezpieczenie akcyzowe; 6) nie zostało jemu cofnięte zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, koncesja lub zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie wyrobów akcyzowych ze względu na naruszenie przepisów prawa w okresie ostatnich 3 lat, licząc od dnia złożenia wniosku o wydanie zezwolenia. W przypadku podmiotu prowadzącego działalność polegającą na magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych wyprodukowanych lub przetworzonych przez inny podmiot, zgodnie z art. 31 ust. 2 ww. ustawy, obowiązany jest on dodatkowo spełnić warunki w zakresie: 1) minimalnej wysokości obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi; 2) wysokości złożonego zabezpieczenia akcyzowego; 3) sposobu i minimalnego okresu magazynowania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Jednocześnie zgodnie z art. 32 ust. 1 zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego wydaje właściwy naczelnik urzędu celnego na pisemny wniosek zainteresowanego podmiotu. Natomiast § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004 r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego, działalności jako zarejestrowany handlowiec oraz niezarejestrowany handlowiec, a także na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego (Dz.U. Nr 35, poz. 312 ze zm.), dodaje, iż do wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego należy dołączyć dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do korzystania z miejsca, w którym ma być prowadzony skład podatkowy, zawierający adres i numer ewidencyjny działki, na której znajdować się ma skład podatkowy. Reasumując, dokumentem potwierdzającym tytuł prawny wnioskodawcy do korzystania z miejsca, w którym ma być prowadzony skład podatkowy może być umowa najmu, dzierżawy lub inny tytuł prawny o podobnym charakterze zawierający adres i numer ewidencyjny działki, na której znajdować się ma skład podatkowy. Tym samym wnioskodawca występując o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego nie musi posiadać tytułu własności tego miejsca. Biorąc powyższe pod uwagę postanawiam jak w sentencji. Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego wynikającego z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu datowania postanowienia. Interpretacja jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez podatnika rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.Powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.