Interpretacja Izby Skarbowej w Krakowie
PD-3/41170-55/06/BZ
z 9 sierpnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-3/41170-55/06/BZ
Data
2006.08.09



Autor
Izba Skarbowa w Krakowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
gmina
niepełnosprawni
przewóz dzieci
zwrot kosztów


Pytanie podatnika
Czy podlega opodatkowaniu refundacja kosztów związanych z dowozem dziecka niepełnosprawnego do szkoły?


DECYZJA

Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie działając w trybie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8 poz. 60 ze zm.) - zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu NR PDF II/415-27/06 z dnia 12.052006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 29.03.2006 roku zwrócił się Pan do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu z prośbą o udzielenie interpretacji co do zakresu i zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ze stanu faktycznego, przedstawionego w piśmie wynika, że zawarł Pan z Urzędem Gminy umowę, zgodnie z którą gmina pokrywa część kosztów związanych z dowozem dziecka niepełnosprawnego do i ze szkoły. Za 2005 r. Urząd gminy wystawił Panu informację PIT-8C, w której wyszczególnił przedmiotowy zwrot jako przychód.
Zdaniem Pana - zwrot kosztów dowozu ucznia do szkoły nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym i korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000 roku, poz. 176 ze zm.)

W wydanym postanowieniu nr PDF II/415-27/06 z dnia 12.05.2006 Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu uznał, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe. Na powyższe postanowienie nie zostało złożone zażalenie, tym samym przedmiotowe postanowienie stało się ostateczne.

Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie po zapoznaniu się ze stanem faktycznym zaprezentowanym we wniosku oraz postanowieniem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu Nr PDF II/415-9/06, stwierdził iż stanowisko zawarte w postanowieniu jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40 updf - wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni, przyznane na podstawie odrębnych przepisów o systemie oświaty, o szkolnictwie wyższym, o wyższych szkołach zawodowych oraz o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.
W tym przypadku mają zastosowanie przepisy art. 17 ust. 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.). Stosownie do tych przepisów obowiązkiem gminy jest zapewnienie uczniom niepełnosprawnym, których kształcenie odbywa się na podstawie art. 71b ustawy, bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej szkoły podstawowej, gimnazjum lub ośrodka umożliwiającego realizację obowiązku szkolnego i obowiązku nauki dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym ze sprzężonymi niepełnosprawnościami albo zwrot kosztów przejazdu ucznia i opiekuna środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice.
W ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie wypłacone należności, stanowiące zwrot kosztów przejazdu dziecka niepełnosprawnego i opiekuna do szkoły własnym transportem, wyłącznie do wysokości wyliczonej na podstawie kosztów biletów komunikacji publicznej - korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
A zatem, jeżeli Urząd Gminy wypłaca kwotę wyższą z tytułu dowozu dziecka do do szkoły przez rodziców, to nadwyżka podlega opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób fizycznych i nadwyżka ta powinna być wykazana w informacji PIT-8C stosownie do przepisów art. 42a w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.

Zwraca się uwagę na treść art. 14b § 5 pkt 2 zdanie drugie Ordynacji podatkowej t. j. zmiana albo uchylenie postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi, a gdy zmiana lub uchylenie postanowienia dotyczy podatków rozliczanych za rok podatkowy - począwszy od rozliczenia podatku za rok następujący po roku, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi.
Na decyzję przysługuje prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj