Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/DPC/415-51/06/PK
z 18 sierpnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/DPC/415-51/06/PK
Data
2006.08.18



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
płatnik
pomoc
pomoc bezzwrotna
pomoc finansowa
pomoc zagraniczna
pracownik
przychody ze stosunku pracy
stosunek pracy


Pytanie podatnika
Czy wynagrodzenia wypłacane w związku z pracą w ramach programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych?


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka zawarła kontrakt z Komisją Europejską w ramach Programu Ramowego 6 na uczestnictwo w projekcie badawczym w sposób bezzwrotny dofinansowanym ze środków wspólnotowych. Projekt ten ma charakter międzynarodowy - uczestniczy w nim 8 podmiotów. Spółka pełni w tym projekcie rolę partnera i jest bezpośrednim realizatorem projektu. Środki finansowe projektu zostały przekazane przez Komisję Europejską podmiotowi koordynującemu projekt, a ten podmiot przekazał te środki dalej - do partnerów bezpośrednio realizujących projekt, w tym do Spółki. Dofinansowanie projektu obejmuje m.in. koszty wynagrodzeń pracowników bezpośrednio realizujących cele projektu i jest ustalone na poziomie 50% kosztów wynagrodzenia pracowników realizujących zadania badawcze oraz 100% kosztów wynagrodzenia pracowników realizujących zadania koordynacji i zarządzania.

Zgodnie z wymaganiami Komisji Europejskiej Spółka prowadzi karty pracy, w których zawarte są następujące dane: data, nazwa projektu i realizowanego zadania, zakres realizowanego tematu oraz liczba godzin wykorzystanych na realizację tematu.

Spółka stoi na stanowisku, iż wynagrodzenie wypłacane pracownikom bezpośrednio realizującym zadania projektu podlega zwolnieniu z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000r. poz. 176 ze zm.) w części finansowanej przez Komisję Europejską i w stosunku określonym w umowie z KE jako koszty kwalifikowane tj. w wysokości 50% dla zadań badawczych i 100% w zakresie zadań zarządzania i koordynacji projektu.

Ponadto Spółka uważa, iż dokumentacja wypłat wynagrodzenia pracowników w postaci kart pracy dokumentujących zakres realizowanych prac, datę realizacji zadania i ilość godzin wykorzystanych do jego realizacji jest wystarczająca do udokumentowania ww. zwolnienia. Zdaniem Spółki takie same zasady mogą dotyczyć zarówno pracowników etatowych jak też i osób zatrudnianych na podstawie umowy zlecenia lub o dzieło, pod warunkiem, że osoby zatrudniane na podstawie umowy zlecenia lub o dzieło bezpośrednio realizują zadania projektu pracując pod bezpośrednim nadzorem pracownika etatowego Spółki odpowiedzialnego za zarządzanie i koordynację projektu.

Naczelnik tut. Urzędu nie podziela w pełni stanowiska Spółki i wyjaśnia.

Art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000r. poz. 176 ze zm.) stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a)pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b)podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Środki finansowe o których mowa we wniosku bezsprzecznie należy uznać za bezzwrotną pomoc zagraniczną wymienioną w powyższym przepisie.

Co do zasady, kwoty wypłacane przez Spółkę pracownikom z tytułu czynności wykonywanych w celu bezpośredniej realizacji zadań finansowanych ze środków spełniających wymagania lit. "a" powyższego przepisu, będą korzystały ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie dotyczy wyłącznie kwot dochodów finansowanych z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a więc jeśli z tej pomocy będzie pochodzić 50% środków na ten program to w takiej części przychody te będą zwolnione.

Ponieważ warunkiem skorzystania z tej ulgi jest wykazanie, iż zadania powierzone konkretnym osobom bezpośrednio służą realizacji projektu oraz wykazanie, iż zapłata za wykonywanie tych zadań pochodzi ze środków pomocowych to udzielenie jednoznacznej odpowiedzi byłoby możliwe jedynie po przeprowadzeniu indywidualnej analizy sytuacji każdej osoby otrzymującej wynagrodzenie, w tym umów o pracę lub innych umów o podobnym charakterze. W momencie wydawania interpretacji w trybie art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa jest to niemożliwe i tym m.in. było podyktowane uznanie stanowiska płatnika za nieprawidłowe.

Naczelnik tut. Urzędu stoi na stanowisku, iż skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia nie jest możliwe w sytuacji, gdy z pracownikami wykonującymi zadania finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej nie są zawierane osobne umowy o świadczenie pracy w zakresie tylko i wyłącznie realizacji zadań, na które przeznaczona została ta pomoc z określeniem wysokości wynagrodzenia za tą pracę. W przeciwnym razie nie będzie możliwe spełnienie kryteriów koniecznych do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia, a w szczególności wykazanie, iż wynagrodzenia za wykonywanie pracy na rzecz Spółki pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. W przedmiotowym wniosku Spółka nie wskazała czy osoby bezpośrednio realizujące cele programu świadczą na rzecz Spółki także pracę w innym zakresie. Jeśli tak, to w przypadku gdy na cele projektu nie są zawierane odrębne umowy, brak jest możliwości określenia jaka część wypłat na rzecz danej osoby stanowi wynagrodzenie za pracę wykonywaną w ramach projektu, a jaka za świadczenie pracy której celem nie jest realizacja celów programu. Ewidencja o której mowa we wniosku także nie pozwala na określenie stosunku wynagrodzenia za realizację celu programu do wynagrodzenia za inną pracę.

Wszystkie powyżej przedstawione kryteria będą miały także zastosowanie do osób z którymi Spółka zawrze umowy zlecenie i umowy o dzieło.

Reasumując, wynagrodzenia pracowników i osób z którymi Spółka zawrze umowy zlecenie i o dzieło, z tytułu wykonywania zadań bezpośrednio służących realizacji projektu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, będą co do zasady korzystały ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem, iż Spółka będzie w stanie wykazać, który podatnik, z jakiego tytułu prawnego wykonywał czynności na rzecz Spółki w ramach zadań finansowanych z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, w jakiej wysokości otrzymywał wynagrodzenie z tego tytułu i w jakiej części było ono finansowane z bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Jedynie w sytuacji gdy spełnione zostaną wskazane powyżej kryteria będzie możliwe uznanie, iż przedmiotowe przychody korzystają ze zwolnienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj