Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Poznaniu
PD-2/415-211/06
z 18 września 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-2/415-211/06
Data
2006.09.18



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
reklama
świadczenia wzajemne


Pytanie podatnika
Czy w powyższym stanie faktycznym świadczenie w/w czynności wzajemnych , zgodnie z umową o współpracy handlowej nie stanowi przychodu i nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego.


Podatnik prowadzi działalność gospodarczą. Zajmuje się produkcją surówek, które sprzedaje firmom obcym prowadzącym sprzedaż indywidualnym nabywcom. Podatnik ma zamiar podpisać ze swoimi kontrahentami umowy o współpracy handlowej ,które uregulują zasady zamawiania ,dostaw i sprzedaży towarów .Umowy te szczegółowo określą obowiązki stron umowy. Do obowiązków podatnika związanych z dostawą towarów należeć będzie między innymi dostarczenie do sklepu firmy obcej (drugiej strony umowy)sprzętu-stołu chłodniczego celem ekspozycji i sprzedaży dostarczonych produktów. Dostarczany stół chłodniczy może być wykorzystywany , zgodnie z umową i na czas jej obowiązywania ,wyłącznie w celach sprzedaży wyrobów podatnika. Zgodnie z umową firma odbiorcy zobowiązana jest do reklamowania firmy podatnika i jej wyrobów w miejscu działalności i swojej siedzibie, z wykorzystaniem dostarczanych materiałów informacyjno-reklamowych. Strony umowy zgodnie uznają, że ich świadczenia w tym zakresie (tj. dostarczenie stołu chłodniczego i czynności reklamowe) są ekwiwalentne i wzajemne.

Podatnik pyta czy w powyższym stanie faktycznym świadczenie w/w czynności wzajemnych , zgodnie z umową o współpracy handlowej nie stanowi przychodu i nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego.

Zdaniem wnoszącego zapytanie w przedstawionym stanie faktycznym ,korzystanie, zgodnie z umową o współpracy handlowej, przez odbiorcę ze stołu podatnika i jego czynności reklamowych , nie jest przychodem i nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Poznaniu informuje, że zgadza się ze stanowiskiem podatnika o ile stan faktyczny opisany we wniosku zgodny jest ze stanem rzeczywistym.

W świetle przepisu art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz., 176 ze zm.) za przychód z działalności gospodarczej uważa się również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2 - 2b, z wyjątkiem otrzymanych od osób zaliczonych do I i II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku od spadków i darowizn.Nieodpłatnym zaś można nazwać tylko takie świadczenie, które nie powoduje powstania u otrzymującego rzecz obowiązku dokonania jakichkolwiek wzajemnych świadczeń na rzecz dającego. Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że kontrahenci- placówki handlowe za dostarczenie lad chłodniczych przez producenta surówek zobowiązani są do reklamowania firmy dostawcy oraz jego produktów wykorzystując do tego materiały dostarczone przez tego producenta.

W przedstawionej sytuacji przepis ten nie będzie miał zastosowania, gdyż zgodnie z opisanym powyżej stanem faktycznym dostarczone materiały reklamowe nie stanowią przedmiotu obrotu handlowego ,nie posiadają wartości handlowej, służą tylko do celów marketingowych, promujących produkty producenta surówek.

W przypadku dostarczenia do używania stołów chłodniczych nie ma miejsca fakt wydania ich w celu bezpłatnego używania, ponieważ są one udostępniane placówkom handlowym w zamian za zobowiązanie do sprzedaży przy ich wykorzystaniu produktów producenta(występuje w tym przypadku sprzedaż wyrobów producenta połączona z udostępnianiem placówkom handlowym do używania urządzeń niezbędnych do ich sprzedaży). Producent surówek w celu zwiększenia sprzedaży, jak również z uwagi na specyficzny charakter oferowanych produktów dąży do zapewnienia ich właściwej jakości w momencie sprzedaży konsumentowi.

Ponadto postanowienia umowy o dostarczeniu stołu chłodniczego celem ekspozycji i sprzedaży surówek ograniczają prawo odbiorcy do swobodnego rozporządzania udostępnionym mieniem.

W świetle powyższego świadczenie w/w usług (dostarczenie stołu chłodniczego, czynności reklamowe) nie stanowi przychodu i nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym po stronie wnioskodawcy.

Interpretacja jest aktualna według stanu prawnego na dzień jej wydania i do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj