Interpretacja Urzędu Skarbowego w Płocku
1419/UPP/443/76/06/RK/1
z 28 września 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1419/UPP/443/76/06/RK/1
Data
2006.09.28



Autor
Urząd Skarbowy w Płocku


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
faktura zbiorcza
kasa rejestrująca
refakturowanie
stawki podatku
usługi pocztowe


Pytanie podatnika
� Czy jest możliwe refakturowanie usług pocztowych?� Czy przy refakturowaniu usług pocztowych wystarczy paragon fiskalny, czy konieczne jest wystawienie faktury VAT?� Czy na kasie należy zarejestrować oddzielnie koszty przesyłki i wartość wysłanego towaru?� Z jaką stawką należy wystawić paragon fiskalny na refakturowane koszty usługi pocztowej? � Czy jest możliwe by podatnik posiadał jedną fakturę zbiorczą wystawioną przez Urząd Pocztowy za świadczone usługi?


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art. 14a § 1-4, w związku z art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r. Nr 8., poz. 60 ze zm.), postanawia wydać pisemną interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, w zakresie podatku od towarów i usług, oceniając stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17.08.2006r. (uzupełnienie z dnia 01.09.2006r.), jako nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę: Wnioskodawca wkrótce zamierza rozpocząć działalność gospodarczą w zakresie handlu, przy czym będzie podatnikiem podatku od towarów i usług oraz zamierza ewidencjonować sprzedaż za pomocą kasy rejestrującej. Jednym z kilku sposobów sprzedaży będzie sprzedaż towarów za pośrednictwem aukcji internetowych, dlatego też Wnioskodawca będzie zmuszony korzystać z pośrednictwa Poczty Polskiej. Wnioskodawca nie zamierza zarabiać na dostarczaniu przesyłek pocztowych, bowiem chciałby przerzucić jedynie koszty usługi pocztowej (bez kosztów opakowania) na klienta, za pomocą refakturowania tej usługi.

Stanowisko Wnioskodawcy: Wnioskodawca uważa, iż płacenie 22% podatku VAT, za przesyłki pocztowe, kiedy Poczta Polska jest zwolniona z tego podatku ogranicza dość poważnie jego konkurencyjność na rynku w stosunku do osób nie będących płatnikami VAT, dlatego też jest on uprawniony do refakturowania usług pocztowych. Zdaniem Wnioskodawcy opodatkowanie refakturowanych przez niego usług pocztowych jest niezgodne ze zdrowym rozsądkiem, lecz przede wszystkim stawia niektóre podmioty w sytuacji bardziej uprzywilejowanej wobec prawa podatkowego. Ponadto, Wnioskodawca podnosi, iż powinien ewidencjonować na kasie oddzielnie wartość towaru i koszty przesyłki oraz, iż zasadnym jest by otrzymywał z urzędu pocztowego jedną fakturę wystawioną na koniec miesiąca na podstawie odcinków nadawczych.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy: Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego:� art. 29 ust. 1, art. 43 ust. 1 pkt 1, art. 106 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą, � § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002r. - w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz.U. Nr 108, poz. 948 z późn. zm.) - zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie kas rejestrujących, � § 8 ust. 1, § 9 ust. 1 pkt 3, § 11 ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r.. - w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 95, poz. 798) - zwanego dalej rozporządzeniem.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy: Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku od towarów i usług, usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. nr 2 tego załącznika wymienione zostały usługi świadczone przez pocztę państwową, sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem 64.11. Takie sformułowanie tej pozycji oznacza, że objęte nią zwolnienie ma charakter przedmiotowo-podmiotowy i ma zastosowanie wyłącznie do usług pocztowych, świadczonych przez pocztę państwową. Z uwagi na specyficzny, podmiotowo-przedmiotowy charakter zwolnienia nie może być ono stosowane do usług wykonywanych przez podmioty niebędące pocztą państwową. W związku z powyższym, skoro Wnioskodawca nie jest pocztą państwową, nie ma prawa skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług przy obciążeniu klienta kosztami przesłania paczki.

Zatem w sytuacji, gdy podatnik wysyłający towar za pośrednictwem poczty wystawia fakturę ujmując w niej wartość swojego towaru i wartość opłaty pocztowej, nie ma prawa przy refakturowaniu usług świadczonych przez pocztę do zastosowania wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 2 załącznika nr 4 ustawy - zwolnienia tych usług z podatku od towarów i usług, bowiem zwolnienie, o którym mowa wyżej ma charakter podmiotowo-przedmiotowy i jego stosowanie jest właściwe jedynie w odniesieniu do usług świadczonych przez pocztę państwową.

Refakturowanie usługi oznacza de facto "świadczenie" tej usługi przez podmiot refakturujący, potwierdzone fakturą wystawioną w całości lub części dla udokumentowania odsprzedaży w ramach zawartych przez strony umowy o współpracę, bez doliczania jakiejkolwiek marży i zmiany stawki podatku od towarów i usług. Należy jednak wskazać, iż w sytuacji gdy sprzedawca zobowiązuje się dostarczyć towar nabywcy do wskazanego przez niego miejsca, realizowane świadczenie obejmuje również koszty przesłania lub przewozu towaru. Wynika to z treści art. 29 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem natomiast jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Powyższe oznacza, że całość świadczenia należnego od nabywcy obejmuje również koszty przesłania towaru niezależnie od tego, czy towar dostarczany jest bezpośrednio przez dostawcę, czy też za pośrednictwem innego podmiotu w ramach świadczonych przez niego usług, dlatego też koszt przesłania paczki, będzie opodatkowany stawką podatku od towarów i usług w takiej wysokości, jak sprzedawany przez Pana towar.Skoro koszty ponoszone w związku i z tytułu sprzedaży towarów, winny wchodzić w ramy tego samego rodzaju czynności jaką jest sprzedaż towarów, a co z kolei oznacza, że zwiększają podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, dlatego też nie powinny być oddzielnie fakturowane, a tym samym oddzielne ewidencjonowane na kasie rejestrującej. Dlatego też paragon fiskalny powinien obejmować sumę koszów przesyłki i wartości towarów.

Zgodnie z § 8 ust 1 rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT". W przypadku gdy faktura dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do kopii faktury podatnik obowiązany jest dołączyć paragon dokumentujący tę sprzedaż (§ 11 ust. 3 rozporządzenia). Przepis ust. 3 nie dotyczy sprzedaży dokumentowanej fakturą emitowaną przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w przypadku gdy wartość sprzedaży i kwota podatku należnego zostały zarejestrowane w raporcie fiskalnym dobowym kasy (§ 11 ust. 4 rozporządzenia). Natomiast art. 106 ust. 4 ustawy stanowi, iż podatnicy, nie mają obowiązku wystawiania faktur VAT, osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury. Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani do; dokonywania rejestracji każdej sprzedaży przy zastosowaniu kasy i dokonywania wydruku z każdej sprzedaży paragonu fiskalnego lub faktury VAT oraz wydawania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy.

Z powyższych przepisów wynika, iż w przypadku gdy będzie Pan ewidencjonował sprzedaż na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności przy zastosowaniu kasy rejestrującej, wówczas jest Pan obowiązany wydać nabywcy paragon fiskalny, natomiast gdy ta osoba zażąda od Pana faktury VAT jest Pan obowiązany ją wystawić, a do kopii faktury dołączyć paragon - za wyjątkiem § 11 ust. 4 rozporządzenia.

Jeśli Urząd Pocztowy, wystawi Panu zbiorczą fakturę VAT, za świadczone w danym miesiącu usługi pocztowe, wówczas może Pan taką fakturę przyjąć, gdyż spełnia ona warunki przewidziane w § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia,.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia tego stanu.

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Płocku (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj