Interpretacja Urzędu Skarbowego w Ostrowi Mazowieckiej
U.S./1416/PP/443-11/06
z 22 sierpnia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
U.S./1416/PP/443-11/06
Data
2006.08.22
Referencje
Autor
Urząd Skarbowy w Ostrowi Mazowieckiej
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki
Słowa kluczowe
dystrybucja (rozprowadzanie)
faktura VAT
opłata drogowa
prowizje
stawki podatku
winiety
Pytanie podatnika
Czy świadczenie usług polegających na dystrybucji kart opłat drogowych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w okresie od 25.02.2004 roku do 30.04.2004 roku i w okresie od 01.05.2004 roku do chwili obecnej?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 216 w związku z art. 14 a § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz.U. Nr 8, poz.60) po zapoznaniu się z treścią wniosku Podatnika o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowi Mazowieckiej postanawia:
UZASADNIENIE W dniu xx wpłynął do tut. Organu wniosek Podatnika o udzielenie interpretacji co do zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Stan faktyczny i stanowisko Podatnika: Podatnik poinformował, że w dokumentach otrzymanych z Biura Obsługi Transportu Międzynarodowego (BOTM) widnieją zapisy „stawka podatku VAT -zwolnienie PKWiU 75”. Ponadto wg informacji uzyskanych z BOTM czynności związane z dystrybucją kart opłaty drogowej mieszczą się w grupie PKWiU 75.13.14 „usługi administracji publicznej w zakresie transportu”. W ocenie Podatnika świadczone przez niego czynności w zakresie dystrybucji kart opłat drogowych należy klasyfikować jako świadczenie usług administracji publicznej w zakresie transportu (PKWiU 75.13.14)- zwolnionych od podatku od towarów i usług w okresie od 25.02.2004 roku do 30.04. 2004 roku i w okresie od 1.05.2004 roku do chwili obecnej. Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy: Podatnik pobiera opłaty za wydane karty opłaty drogowej na warunkach określonych w porozumieniu zawartym z Biurem Obsługi Transportu Międzynarodowego w wysokościach określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury. Podatnik odlicza należną prowizję od pobranej opłaty w wysokości zgodnej z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, a pozostałą część przekazuje na wyodrębniony rachunek Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Opłaty te są należnościami publicznoprawnymi zasilającymi Krajowy Fundusz Drogowy, utworzony w celu finansowania budowy i eksploatacji dróg krajowych, w tym autostrad (ustawa z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym – Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2571 ze zm.). Uiszczenie opłaty następuje poprzez nabycie przez przedsiębiorcę karty opłaty drogowej. Do poboru opłat uprawnione są urzędy celne i Biuro Obsługi Transportu Międzynarodowego (BOTM) (art. 17 ust. 2 ustawy), a także inne podmioty na podstawie porozumień zawartych z BOTM (art. 42 ust. 3 ustawy). Z tytułu pobranych opłat wymienione jednostki otrzymują prowizję (art. 44 ustawy) w wysokości i według zasad określonych w obecnie obowiązującym rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 21 marca 2006 r. w sprawie wysokości stawek prowizji od opłat pobieranych w transporcie drogowym oraz sposobu jej pobierania i rozliczania (Dz. U. Nr 58, poz. 406). Z powyższego wynika, że Podatnik, zgodnie z porozumieniem zawartym z BOTM, występuje w roli dystrybutora kart drogowych, pobierającego od przedsiębiorców wykonujących transport drogowy należności publicznoprawne (opłaty), które następnie, po pomniejszeniu ich o kwotę przysługującej prowizji z tytułu wykonanych czynności, odprowadza na wyznaczony rachunek bankowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W stanie prawnym obowiązującym do dnia 30 kwietnia 2004 roku zgodnie z przepisami: art. 2 ust. 1 określającymi katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów usług oraz art. 4 pkt 1 definiującego pojęcie towaru ustawy z dnia 8 stycznia 1993 roku o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz.50 ze zm.) - czynność rozprowadzania kart opłat drogowych nie była sprzedażą towarów. Czynności rozprowadzania kart opłaty drogowej sklasyfikowane jako czynności organu administracji publicznej – wg PKWIU 75 „usługi w zakresie administracji publicznej” podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 w/w ustawy oraz poz. 18 załącznika nr 2 do obwieszczenia Ministra Finansów z 31 marca 1995 r. w sprawie ogłoszenia załączników do ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, z uwzględnieniem nomenklatury wynikającej z Klasyfikacji wyrobów i usług w zakresie usług (Dz. U. Nr 44, poz. 231). Prowizje i inne wynagrodzenia z tytułu wykonania umów agencyjnych, zlecenia i pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze związane ze świadczeniem usług zwolnionych od podatku, zgodnie z załącznikiem nr 2 do ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym - na podstawie z § 67 ust.1 pkt 5 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z 21 grudnia 1995 r. w sprawie wykonania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 154, poz. 797) – były zwolnione od podatku od towarów i usług do 30 kwietnia 2004 roku. W związku z powyższym do dnia 30 kwietnia 2004 roku prowizja uzyskiwana przez Podatnika z tytułu dystrybucji kart opłat drogowych była zwolniona z opodatkowania. Na podstawie art. 175 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535), z dniem 1 maja 2004 roku, utraciła moc ustawa z dnia 8 stycznia 1993 roku o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. Stosownie do art. 8 ust. 1 nowej ustawy o ustawy o podatku od towarów i usług, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, stanowi przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy. W myśl art. 8 ust. 3 w/w ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Dla celów poboru podatku od towarów i usług zgodnie z §2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) /Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn.zm./ w okresie do 31 grudnia 2006 roku stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz.U. Nr 42, poz. 264 z późn.zm.). W świetle stanowiska organu statystycznego, uprawnionego do klasyfikowania towarów i usług, czyli Urzędu Statystycznego w Łodzi – Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, działalność polegająca na wydawaniu kart opłat drogowych, jeżeli należną za ich wydanie prowizję Podatnik rozlicza zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, mieści się w grupowaniu PKWiU 74.84.14-00.00 – „usługi pośrednictwa komercyjnego oraz szacowania wartości, z wyjątkiem wyceny nieruchomości i wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych”.Dla usług pośrednictwa komercyjnego zarówno ustawa z dnia 11 marca 2004 roku o podatku o towarów i usług jak i rozporządzenie wykonawcze do ustawy t.j. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) nie przewiduje ani zwolnienia od opodatkowania ani obniżonych stawek podatku. W związku z powyższym wynagrodzenie (prowizja) otrzymywane przez Podatnika z tytułu świadczenia w/w usług stanowi obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dla wszystkich czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, z wyjątkiem czynności które zostały jednoznacznie wyłączone i poddane opodatkowaniu stawkami obniżonymi, obowiązuje stawka podstawowa określona w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług tj. stawka podatku w wysokości 22 %.Wykonana usługa winna być udokumentowana fakturą VAT, o której mowa w art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z zasadami określonymi w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798). Otrzymaną prowizję należy potraktować jako kwotę brutto. Biorąc pod uwagę powyższe postanawiam uznać przedstawione we wniosku stanowisko Podatnika w części - dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług uzyskanej prowizji z tytułu dystrybucji kart opłaty drogowej w okresie od 22 lutego 2004 roku do 30 kwietnia 2004 roku za prawidłowe, a w części - dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług uzyskanej prowizji z tytułu dystrybucji kart opłaty drogowej w okresie od 1 maja 2004 roku za nieprawidłowe. P O U C Z E N I E Powyższej interpretacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę oraz obowiązujące w dniu złożenia zapytania przepisy prawa podatkowego. Obowiązuje ona do zmiany stanu prawnego odnoszącego się do przedstawionej sytuacji faktycznej. Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, zgodnie z art.14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla podatnika, do czasu jej zmiany lub uchylenia, zgodnie z art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.