Interpretacja Urzędu Skarbowego w Ostrowi Mazowieckiej
U.S./1416/PP/443-11/06
z 22 sierpnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
U.S./1416/PP/443-11/06
Data
2006.08.22


Referencje


Autor
Urząd Skarbowy w Ostrowi Mazowieckiej


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
dystrybucja (rozprowadzanie)
faktura VAT
opłata drogowa
prowizje
stawki podatku
winiety


Pytanie podatnika
Czy świadczenie usług polegających na dystrybucji kart opłat drogowych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w okresie od 25.02.2004 roku do 30.04.2004 roku i w okresie od 01.05.2004 roku do chwili obecnej?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 w związku z art. 14 a § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz.U. Nr 8, poz.60) po zapoznaniu się z treścią wniosku Podatnika o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowi Mazowieckiej postanawia:

  • uznać stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku dotyczące sposobu opodatkowania podatkiem od towarów i usług prowizji z tytułu dystrybucji kart opłat drogowych w okresie od 22 lutego 2004 roku do 30 kwietnia 2004 roku za prawidłowe
  • uznać stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku dotyczące sposobu opodatkowania podatkiem od towarów i usług prowizji z tytułu dystrybucji kart opłat drogowych w okresie od 1 maja 2004 roku za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu xx wpłynął do tut. Organu wniosek Podatnika o udzielenie interpretacji co do zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Stan faktyczny i stanowisko Podatnika:
Podatnik na mocy porozumienia zawartego z Biurem Obsługi Transportu Międzynarodowego świadczy usługi w zakresie dystrybucji kart opłat drogowych za korzystanie z dróg krajowych i pobiera opłaty na warunkach określonych w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2088 ze zm.). Z tytułu dystrybucji w/w kart Podatnik odlicza należną prowizję w wysokości określonej w rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 24 września 2003 r. w sprawie wysokości stawek prowizji od opłat pobieranych w transporcie drogowym oraz sposobu jej pobierania i rozliczania (Dz.U.Nr 169, poz.1648) – tj. w wysokości 7% pobranej opłaty. Pozostałą część pobranej opłaty na zasadach określonych w w/w rozporządzeniu Podatnik przekazuje na wyodrębniony rachunek bankowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Podatnik poinformował, że w dokumentach otrzymanych z Biura Obsługi Transportu Międzynarodowego (BOTM) widnieją zapisy „stawka podatku VAT -zwolnienie PKWiU 75”. Ponadto wg informacji uzyskanych z BOTM czynności związane z dystrybucją kart opłaty drogowej mieszczą się w grupie PKWiU 75.13.14 „usługi administracji publicznej w zakresie transportu”.
Podatnik wskazuje, że porozumienie w zakresie dystrybucji kart opłat drogowych zostało zawarte z organem administracji państwowej i dotyczy realizacji obowiązków nałożonych w/w ustawą o transporcie drogowym.

W ocenie Podatnika świadczone przez niego czynności w zakresie dystrybucji kart opłat drogowych należy klasyfikować jako świadczenie usług administracji publicznej w zakresie transportu (PKWiU 75.13.14)- zwolnionych od podatku od towarów i usług w okresie od 25.02.2004 roku do 30.04. 2004 roku i w okresie od 1.05.2004 roku do chwili obecnej.

Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy:
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowi Mazowieckiej, w oparciu o stan prawny obowiązujący w dacie złożenia zapytania, po przeanalizowaniu przedstawionego w treści zapytania stanu faktycznego informuje co następuje:
Z treści zapytania wynika, iż Podatnik wykonuje czynności obejmujące dystrybucję kart opłat za korzystanie z dróg krajowych (tzw. winiet).

Podatnik pobiera opłaty za wydane karty opłaty drogowej na warunkach określonych w porozumieniu zawartym z Biurem Obsługi Transportu Międzynarodowego w wysokościach określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury. Podatnik odlicza należną prowizję od pobranej opłaty w wysokości zgodnej z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, a pozostałą część przekazuje na wyodrębniony rachunek Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Na podstawie art. 41 i 42 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2088 ze zm.), przedsiębiorcy wykonujący międzynarodowy transport drogowy i transport drogowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wykonujący przewozy na potrzeby własne są obowiązani do uiszczania m.in. opłat za przejazd pojazdu samochodowego po drogach krajowych.

Opłaty te są należnościami publicznoprawnymi zasilającymi Krajowy Fundusz Drogowy, utworzony w celu finansowania budowy i eksploatacji dróg krajowych, w tym autostrad (ustawa z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym – Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2571 ze zm.). Uiszczenie opłaty następuje poprzez nabycie przez przedsiębiorcę karty opłaty drogowej. Do poboru opłat uprawnione są urzędy celne i Biuro Obsługi Transportu Międzynarodowego (BOTM) (art. 17 ust. 2 ustawy), a także inne podmioty na podstawie porozumień zawartych z BOTM (art. 42 ust. 3 ustawy). Z tytułu pobranych opłat wymienione jednostki otrzymują prowizję (art. 44 ustawy) w wysokości i według zasad określonych w obecnie obowiązującym rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 21 marca 2006 r. w sprawie wysokości stawek prowizji od opłat pobieranych w transporcie drogowym oraz sposobu jej pobierania i rozliczania (Dz. U. Nr 58, poz. 406).

Z powyższego wynika, że Podatnik, zgodnie z porozumieniem zawartym z BOTM, występuje w roli dystrybutora kart drogowych, pobierającego od przedsiębiorców wykonujących transport drogowy należności publicznoprawne (opłaty), które następnie, po pomniejszeniu ich o kwotę przysługującej prowizji z tytułu wykonanych czynności, odprowadza na wyznaczony rachunek bankowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 30 kwietnia 2004 roku zgodnie z przepisami: art. 2 ust. 1 określającymi katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów usług oraz art. 4 pkt 1 definiującego pojęcie towaru ustawy z dnia 8 stycznia 1993 roku o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz.50 ze zm.) - czynność rozprowadzania kart opłat drogowych nie była sprzedażą towarów. Czynności rozprowadzania kart opłaty drogowej sklasyfikowane jako czynności organu administracji publicznej – wg PKWIU 75 „usługi w zakresie administracji publicznej” podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 w/w ustawy oraz poz. 18 załącznika nr 2 do obwieszczenia Ministra Finansów z 31 marca 1995 r. w sprawie ogłoszenia załączników do ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, z uwzględnieniem nomenklatury wynikającej z Klasyfikacji wyrobów i usług w zakresie usług (Dz. U. Nr 44, poz. 231).

Prowizje i inne wynagrodzenia z tytułu wykonania umów agencyjnych, zlecenia i pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze związane ze świadczeniem usług zwolnionych od podatku, zgodnie z załącznikiem nr 2 do ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym - na podstawie z § 67 ust.1 pkt 5 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z 21 grudnia 1995 r. w sprawie wykonania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 154, poz. 797) – były zwolnione od podatku od towarów i usług do 30 kwietnia 2004 roku. W związku z powyższym do dnia 30 kwietnia 2004 roku prowizja uzyskiwana przez Podatnika z tytułu dystrybucji kart opłat drogowych była zwolniona z opodatkowania.

Na podstawie art. 175 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535), z dniem 1 maja 2004 roku, utraciła moc ustawa z dnia 8 stycznia 1993 roku o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym.
Wg stanu prawnego obowiązującego od dnia 1 maja 2004 roku zgodnie z przepisami art. 5 oraz art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku 1993 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - czynność rozprowadzania kart opłat drogowych również nie jest sprzedażą towarów. Karta opłaty drogowej jest dokumentem potwierdzającym uiszczenie opłaty za przejazd po drogach krajowych, wynikającej z przepisów ustawy o transporcie drogowym i nie stanowi towaru w rozumieniu w/w ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 8 ust. 1 nowej ustawy o ustawy o podatku od towarów i usług, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, stanowi przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy. W myśl art. 8 ust. 3 w/w ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Dla celów poboru podatku od towarów i usług zgodnie z §2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) /Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn.zm./ w okresie do 31 grudnia 2006 roku stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz.U. Nr 42, poz. 264 z późn.zm.).

W świetle stanowiska organu statystycznego, uprawnionego do klasyfikowania towarów i usług, czyli Urzędu Statystycznego w Łodzi – Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, działalność polegająca na wydawaniu kart opłat drogowych, jeżeli należną za ich wydanie prowizję Podatnik rozlicza zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, mieści się w grupowaniu PKWiU 74.84.14-00.00 – „usługi pośrednictwa komercyjnego oraz szacowania wartości, z wyjątkiem wyceny nieruchomości i wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych”.Dla usług pośrednictwa komercyjnego zarówno ustawa z dnia 11 marca 2004 roku o podatku o towarów i usług jak i rozporządzenie wykonawcze do ustawy t.j. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) nie przewiduje ani zwolnienia od opodatkowania ani obniżonych stawek podatku.

W związku z powyższym wynagrodzenie (prowizja) otrzymywane przez Podatnika z tytułu świadczenia w/w usług stanowi obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dla wszystkich czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, z wyjątkiem czynności które zostały jednoznacznie wyłączone i poddane opodatkowaniu stawkami obniżonymi, obowiązuje stawka podstawowa określona w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług tj. stawka podatku w wysokości 22 %.Wykonana usługa winna być udokumentowana fakturą VAT, o której mowa w art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z zasadami określonymi w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798). Otrzymaną prowizję należy potraktować jako kwotę brutto.

Biorąc pod uwagę powyższe postanawiam uznać przedstawione we wniosku stanowisko Podatnika w części - dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług uzyskanej prowizji z tytułu dystrybucji kart opłaty drogowej w okresie od 22 lutego 2004 roku do 30 kwietnia 2004 roku za prawidłowe, a w części - dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług uzyskanej prowizji z tytułu dystrybucji kart opłaty drogowej w okresie od 1 maja 2004 roku za nieprawidłowe.

P O U C Z E N I E

Powyższej interpretacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę oraz obowiązujące w dniu złożenia zapytania przepisy prawa podatkowego. Obowiązuje ona do zmiany stanu prawnego odnoszącego się do przedstawionej sytuacji faktycznej. Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, zgodnie z art.14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla podatnika, do czasu jej zmiany lub uchylenia, zgodnie z art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.
Zgodnie z art. 14a § 4 w związku z art. 236 §1 oraz art. 239 Ordynacji podatkowej - na niniejsze postanowienie służy Podatnikowi zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ostrowi Mazowieckiej w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj