Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/NTR2/443-184/06/MP
z 9 sierpnia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/NTR2/443-184/06/MP
Data
2006.08.09
Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług
Słowa kluczowe
usługi naukowo-badawcze
Pytanie podatnika
Strona zwróciła się o potwierdzenie, iż realizowane przez Nią w ramach projektu zgodnie z opisanym harmonogramem zadania, nie stanowią odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 12.05.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny postanawia: uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe. U z a s a d n i e n i e Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Strona jest odpowiedzialna za realizację zadań badawczych w ramach projektu badawczego na podstawie umowy zawartej z kontrahentem - instytutem naukowym pełniącym funkcję koordynatora wykonania przyjętych do realizacji zadań i prawidłowe wykorzystanie środków budżetowych. Zadania realizowane w ramach przedmiotowego projektu badawczego wynikają z "Harmonogramu Wykonania Projektu Badawczego - Planu Zadań Projektu Badawczego" przyjętego do finansowania przez Ministra Edukacji i Nauki w wyniku konkursu, na podstawie złożonej oferty. W związku z tym Strona zwróciła się o potwierdzenie, iż realizowane przez Nią w ramach projektu zgodnie z w/w harmonogramem zadania, nie stanowią odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym wyżej mowa, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, tj. przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W świetle przytoczonej definicji, aby na gruncie podatku od towarów i usług można było mówić o świadczeniu usługi, konieczne jest, by poza samym świadczeniem istniał również jego odbiorca (świadczeniobiorca); jedynie bowiem usługi świadczone na rzecz innego podmiotu (podmiotów) podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W przypadku zatem czynności o charakterze naukowo - badawczym, gdy nie występuje bezpośredni beneficjent tych usług (czynności), któremu przekazywane są ich efekty i odnoszący z tego tytułu wymierne korzyści, nie dochodzi do świadczenia usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, a co za tym idzie nie występują czynności podlegające opodatkowaniu tym podatkiem. Zatem co do zasady usługą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług nie jest zobowiązanie się podmiotu na podstawie zawartej z Ministrem Edukacji i Nauki umowy do realizacji i koordynowania projektu badawczego. Do świadczenia usługi dojdzie natomiast o ile spełnione zostaną wyżej opisane warunki, pomiędzy podwykonawcą zadań a koordynatorem. Jak wynika z zawartej przez Stronę umowy oraz załączonego do niej harmonogramu zadań zobowiązała się Ona jako podwykonawca, do faktycznej realizacji na rzecz koordynatora projektu określonych zadań (usług) badawczych w ramach tego projektu. Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż czynność taka, tj. bezpośrednia realizacja zadań badawczych, stanowi świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 w/w ustawy. W takim przypadku Strona jest obowiązana, o ile usługi te nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie § 41f rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) albo też Strona nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, do naliczenia podatku należnego, tj. według obowiązującej od 1.01.2006 r. dla usług naukowo - badawczych stawki podatku w wysokości 22%, a następnie rozliczenia go w deklaracji dla podatku od towarów i usług, składanej za ten okres. Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego zauważa, iż zgodnie z art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości obowiązany jest na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta, udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Przytoczony przepis uzależnia udzielenie interpretacji od spełnienia szeregu warunków, m.in. aby wniosek o jej udzielenie dotyczył indywidualnej sprawy podatnika (płatnika, inkasenta). W konsekwencji Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego nie jest właściwy do udzielenia w trybie art. 14a § 1w/w ustawy interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w odniesieniu do wymienionego we wniosku Strony współ- / podwykonawcy również uczestniczącego w realizacji zadań w ramach przedmiotowego projektu badawczego. Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie. Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.