Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie
D-6/443-25/06
z 19 września 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
D-6/443-25/06
Data
2006.09.19
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe
Słowa kluczowe
katalog
odliczenie podatku od towarów i usług
zakup
Pytanie podatnika
Czy przy zakupie ulotek, katalogów spółka może odliczać podatek od towarów i usług ujęty w fakturach zakupu tych materiałów. Czy spółka ma obowiązek odprowadzać do urzędu skarbowego podatek VAT zawarty w fakturach zakupu w/w artykułów.
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 20.06.2006r. wpłynął wniosek Strony uzupełniony w dniu 05.07.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym Strona przedstawiła następujący stan faktyczny: Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. drukowaniu książek, katalogów, kalendarzy, gazet, ulotek itp. niekiedy zleca agencji reklamowej wykonanie ulotek przedstawiających wykonywany przez nią asortyment usług. Podatnik pyta: Czy przy zakupie ulotek, katalogów spółka może odliczać podatek od towarów i usług ujęty w fakturach zakupu tych materiałów. Czy spółka ma obowiązek odprowadzać do urzędu skarbowego podatek VAT zawarty w fakturach zakupu w/w artykułów. Stanowisko Podatnika: Spółka uważa, że przy zakupie ulotek, katalogów można odliczać podatek VAT i należy go odprowadzać do urzędu skarbowego. Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco: Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (...) podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 w/w ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie do art. 7 ust. 2 wyżej cytowanej ustawy przez dostawę towarów o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności: Przepisu ust. 2 - zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy o VAT nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Wobec powyższego, przekazywanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych nie polega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ustosunkowując się do kwestii prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z zakupem drukowanych materiałów reklamowych, należy stwierdzić, iż kwestia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony została uregulowana w przepisie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z regulacją art. 86 ust. 8 pkt 2 w/w ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą czynności, o których mowa w art. 7 ust. 3-7. Wynika z powyższego, że podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z przekazywaniem przez niego, na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych pomimo, że czynność przekazania tych towarów nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Natomiast zgodnie z przepisem art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. W art. 88 ust. 3 przywołanej ustawy podatkowej, określono przypadki, kiedy pomimo, że dany wydatek nie mógłby zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, odstąpiono od pozbawienia podatnika prawa do odliczenia podatku poniesionego w związku z takim wydatkiem. Przepis ten stanowi, iż prawo do dokonania odliczeń podatku, konstytuuje poniesienie m.in. wydatków związanych z dostawą towarów oraz świadczeniem usług, w przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust 2, jeżeli czynności te zostały opodatkowane (art. 88 ust. 3 pkt 3 w/w ustawy). Zgodnie z regulacją art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm. ) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż w sytuacji gdy podatnik dokonuje zakupu katalogów i ulotek, które stanowią materiał reklamowy, powinien określić, która część w/w zakupów przeznaczona będzie na reklamę objętą przedmiotowym limitem 0,25% przychodu, a która natomiast jako wydatki na reklamę publiczną nie będzie limitowana. Kwestia ta ma zasadnicze znaczenie, bowiem wydatki poniesione na reklamę niepubliczną przekraczające w/w limit nie będą podlegały odliczeniu, natomiast Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całość kwoty podatku naliczonego, w związku z wydatkami poniesionymi na zakup materiałów reklamowych przekazywanych w formie reklamy publicznej, bowiem takie wydatki nie są objęte limitem 0,25 % przychodu. Natomiast w przypadku gdy zakupione katalogi i ulotki nie stanowią materiałów reklamowych a wyłącznie drukowane materiały informacyjne (informacja handlowa nie stanowi reklamy) wystosowane w celu osiągnięcia przychodów ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera żadnych ograniczeń, w zakresie zaliczania poniesionych na nią wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Stosownie do powyższego, dla określenia zasad dokonywania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z zakupem katalogów, ulotek stanowiących drukowane materiały informacyjne nie znajdują zastosowania regulacje art. 88 ust ust 1 pkt 2 i art. 88 ust. 3 ustawy o VAT. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z zakupem katalogów, ulotek stanowiących drukowane materiały informacyjne na zasadach ogólnych, zgodnie z regulacją art. 86 ust. 1 i ust. 8 pkt 2 ustawy o VAT. POUCZENIE Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Zgodnie z art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i § 2 pkt. 1 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.