Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-601/07/AL
z 20 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-601/07/AL
Data
2008.03.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Rejestracja

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw

Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne


Słowa kluczowe
obowiązek podatkowy
prawa autorskie
projekt
rejestracja
samodzielna działalność gospodarcza
twórcy


Istota interpretacji
Dotyczy uznania za prowadzącego samodzielną działalność gospodarczą oraz za podatnika podatku od towarów i usług twórcy otrzymującego wynagrodzenie za przekazanie praw autorskich do projektu oraz uznania, iż otrzymane z tego tytułu wynagrodzenie przekraczające limit z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie rodzi obowiązku podatkowego i obowiązku rejestracji jako czynnego podatnika VAT



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani zawarte we wniosku z dnia 5 listopada 2007r. (data wpływu 11 grudnia 2007r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 marca 2008r. (data wpływu 14 marca 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku uznania za prowadzącego samodzielną działalność gospodarczą oraz za podatnika podatku od towarów i usług twórcy otrzymującego wynagrodzenie za przekazanie praw autorskich do projektu oraz uznania, iż otrzymane z tego tytułu wynagrodzenie przekraczające limit z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie rodzi obowiązku podatkowego i obowiązku rejestracji jako czynnego podatnika VAT – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2007r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku uznania za prowadzącego samodzielną działalność gospodarczą oraz za podatnika podatku od towarów i usług twórcy otrzymującego wynagrodzenie za przekazanie praw autorskich do projektu oraz uznania, iż otrzymane z tego tytułu wynagrodzenie przekraczające limit z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie rodzi obowiązku podatkowego i obowiązku rejestracji jako czynnego podatnika VAT.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 12 marca 2008r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-601/07/AL z dnia 3 marca 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, od kilkunastu lat jest projektantem realizującym projekty na zlecenie instytucji w tym urzędów, pracowni projektowych, podmiotów gospodarczych. Wnioskodawca projektuje kolorystykę obiektów budowlanych, wykonuje projekty zieleni oraz indywidualne projekty architektoniczne.

Zawierane umowy z ww. podmiotami są umowami o przekazanie dzieła z prawami autorskimi. Wykonywane projekty architektoniczne są chronione prawem autorskim zgodnie ze stosownymi przepisami. Opracowane projekty wymagają bezwzględnej realizacji, zmiany są niedopuszczalne na etapie realizacji projektu.

Ponadto Wnioskodawca stwierdził, iż sam organizuje pracę i biuro, nie zatrudnia personelu, wykorzystuje niezależnie materiały i wyposażenie na potrzeby wykonywanych czynności – projektów, finansując je z własnych środków. Nie korzysta z infrastruktury zlecającego, nie obciąża zlecającego kosztami. Wnioskodawca sam na własne ryzyko podejmuje decyzję o ponoszonych kosztach i finansuje je z własnych środków.

Otrzymywane przez Wnioskodawcę wynagrodzenie jest pomniejszane o podatek pobrany przez płatnika – zlecającego, na zasadach przewidzianych dla opodatkowania umów o dzieło.

Wnioskodawca koszty ponosi z własnych środków i na własne ryzyko. Koszty powyższe obejmuje m.in.: plotowanie - drukowanie, powielanie: map, projektów, zdjęć i pozostałej dokumentacji, opracowanie komputerowe wraz z wydrukami; koszty dojazdów; koszty uzgodnień z instytucjami (energetyka, telekomunikacja, konserwator wojewódzki); koszty uzgodnień w zakresie BHP, p.poż, Sanepid, ergonomia – odpłatna współpraca z rzeczoznawcami w tych dziedzinach; koszty przynależności do izb: architektonicznej i inżynierów budownictwa.

Przychody uzyskiwane z tytułu wykonywania czynności są zaliczane do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Umowy pomiędzy Wnioskodawcą a instytucjami: urzędami, pracowniami projektowymi, podmiotami gospodarczymi są zawarte na zasadach ogólnych, bez szczegółowych uregulowań za niewłaściwą realizację umowy i odpowiedzialność wobec osób trzecich w stosunku do czynności wykonywanych przez projektanta.

Zgodnie z oświadczeniem Wnioskodawcy specyfika wykonywanych zleceń w związku z przynależnością do okręgowej izby architektonicznej i okręgowej izby inżynierów budownictwa – automatycznie przenosi na Wnioskodawcę odpowiedzialność za realizację zleceń, jak i wobec osób trzecich, co potwierdza obowiązkowe ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, bez którego wykonywanie tych zleceń nie byłoby możliwe.

Przynależność korporacyjna ustala zasady odpowiedzialności i narzuca obowiązkowe ubezpieczenie – w związku z czym umowa cywilna nie musi zawierać tychże regulacji, gdyż jest aktem niższej rangi niż przepisy korporacyjne.

W związku z opisanym stanem faktycznym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym można uznać, że Wnioskodawca jako twórca otrzymujący wynagrodzenia za przekazanie praw autorskich do projektu, na mocy art. 15 ust. 1, ust. 3 i ust. 3a ustawy o podatku od towarów i usług, z tytułu wykonywania tych czynności, nie prowadzi samodzielnej działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a tym samym czy można stwierdzić, że otrzymane z tego tytułu w roku wynagrodzenie przekraczające limit z art. 113 ust. 1 nie rodzi obowiązku podatkowego i obowiązku rejestracji jako czynnego podatnika VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy z uwagi na fakt, że jest twórcą w rozumieniu przepisów o prawie autorskim, otrzymywane wynagrodzenie za sprzedaż prawa autorskiego do wykonywanego projektu jest czynnością opisaną w art. 15 ust. 3a ustawy o podatku od towarów i usług i w związku z wyłączeniem zawartym w art. 15 ust. 3 ww. ustawy – wykonywane czynności nie są samodzielnie wykonywaną działalnością gospodarczą, a zgodnie z art. 15 ust. 1 Wnioskodawca z tytułu wykonywania tych czynności nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym otrzymanie z tego tytułu wynagrodzenia w danym roku, przekraczające kwotę z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, nie powoduje obowiązku podatkowego w podatku VAT i obowiązku rejestracji jako czynnego podatnika VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że interpretację niniejszą wydano w oparciu o odpowiednie przepisy prawa podatkowego obowiązujące do dnia 31 grudnia 2007r., z uwagi na wskazanie przez Wnioskodawcę, że sprawa dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, a wniosek złożono w grudniu 2007r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Natomiast stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę,
    w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W świetle art. 15 ust. 2 ww. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje m.in. wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Jednocześnie, w art. 15 ust. 3 ww. ustawy wymieniono czynności, których nie uznaje się za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą. Przepis art. 15 ust. 3 pkt 3 tej ustawy wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 3a ww. ustawy o VAT (przepis dodany przez art. 1 pkt 6 lit. b) ustawy z dnia 21 kwietnia 2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw - Dz. U. Nr 90, poz. 756), przepis ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio do usług twórców i artystów, wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanych w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw artystycznego wykonania albo ich wykonanie, w tym również wynagradzanych za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi.

Aby czynności osoby fizycznej nie były uznawane za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, muszą być spełnione niezbędne warunki, a mianowicie: związanie wykonującego czynności ze zlecającym ich wykonanie prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności.

Zatem, o wyłączeniu z zakresu ww. ustawy o podatku od towarów i usług można mówić w przypadku, gdy projektanta łączyć będą z nabywcą dzieła wraz z prawami autorskimi do niego, więzi analogiczne jak w przypadku stosunku pracy i tym samym nie będzie on ponosił ryzyka ekonomicznego w związku z wykonywaniem czynności oraz będzie korzystał wyłącznie lub przede wszystkim z organizacji lub infrastruktury podmiotu na rzecz, którego działalność/czynność jest wykonywana, a odpowiedzialność za tę czynność w stosunku do osób trzecich będzie bezwzględnie ponosił zlecający (urzędy, pracownie projektowe, podmioty gospodarcze).

Możliwość stosowania cytowanego przepisu art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, i tym samym możliwość wyłączenia z grona podatników osoby wykonującej projekty architektoniczne, wymaga łącznego spełnienia wszystkich wymienionych w przepisie kryteriów, stąd też niespełnienie choćby jednego z warunków powoduje, iż czynności te uznać należy za podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż przychody uzyskiwane z tytułu wykonywania czynności projektowych są zaliczane do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 ust. 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.)

Ponadto czynności wykonywane przez Wnioskodawcę noszą znamiona samodzielności. Wnioskodawca sam organizuje pracę i biuro, wykorzystuje niezależnie materiały i wyposażenie na potrzeby wykonywanych czynności – projektów. Ponadto wykonywanie projektów finansuje z własnych środków. Nie korzysta również z infrastruktury zlecającego, jak również nie obciąża go kosztami. Sam na własne ryzyko podejmuje decyzję o ponoszonych kosztach i finansuje je z własnych środków.

A zatem nie został spełniony jeden z warunków - dotyczący istnienia więzów pomiędzy zlecających wykonywane czynności a wykonującym zlecenie czynności odnośnie warunków wykonywania tych czynności. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika bowiem brak więzów w tym zakresie.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika również, iż umowy pomiędzy Wnioskodawcą a zleceniodawcami zawarte są na zasadach ogólnych, bez szczegółowych uregulowań w zakresie odpowiedzialności za niewłaściwą realizację umowy i odpowiedzialność wobec osób trzecich w stosunku do czynności wykonywanych przez projektanta. Specyfika wykonywanych zleceń, w związku z przynależnością do okręgowej izby architektonicznej i okręgowej izby inżynierów budownictwa, automatycznie przenosi na Wnioskodawcę odpowiedzialność za realizację zleceń, co potwierdza obowiązkowe ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, bez którego wykonanie tych zleceń nie byłoby możliwe.

Jak wynika z § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 grudnia 2003r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej architektów oraz inżynierów budownictwa (Dz. U. Nr 220, poz. 2174) ubezpieczeniem OC jest objęta odpowiedzialność cywilna architektów oraz inżynierów budownictwa za szkody wyrządzone w następstwie działania lub zaniechania ubezpieczonego, w okresie trwania ochrony ubezpieczeniowej.

W świetle powyższego to Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za szkody wyrządzone w następstwie działania lub zaniechania.

Ponieważ przy przekazaniu przez projektanta dzieła – projektu wraz z prawami autorskimi do niego, nie zostały spełnione warunki m.in. dotyczące odpowiedzialności zlecającego wykonanie czynności oraz więzi analogiczne jak w przypadku stosunku pracy dotyczące warunków wykonywania czynności, projektant odpowiada osobiście za wykonywane przez siebie czynności – to przekazanie dzieła – projektu wraz z prawami autorskimi do niego stanowi czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 19 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Stosownie do postanowień art. 19 ust. 13 pkt 9 ww. ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze – z tytułu świadczenia na terytorium kraju usług, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 1 (m.in. usług sprzedaży praw).

Jednakże zgodnie z przepisem art. 113 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 5 ww. ustawy o podatku VAT jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę. Za zgodą naczelnika urzędu skarbowego podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z dokumentów celnych oraz o kwotę podatku zapłaconą od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a także o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur dokumentujących zakupy dokonane przed dniem utraty zwolnienia, pod warunkiem:

  1. sporządzenia spisu z natury zapasów tych towarów posiadanych w dniu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty, o której mowa w ust. 1, oraz
  2. przedłożenia w urzędzie skarbowym spisu, o którym mowa w pkt 1, w terminie 14 dni, licząc od dnia utraty zwolnienia.

A zatem na mocy ww. art. 113 ust. 1 podatnik może korzystać zwolnienia podmiotowego do momentu nie przekroczenia kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro., w momencie przekroczenia tej kwoty zwolnienie traci moc, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.

W myśl art. 96 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne (art. 15 ust. 3 ww. ustawy).

Stosownie do art. 96 ust. 5 ww. ustawy jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

  1. przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-13 oraz art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;
  2. przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;
  3. przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz w art. 113 ust. 1, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia;
  4. przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9.

A zatem w sytuacji utraty prawa do zwolnienia – stosownie do cyt. art. 96 ust. 5 ustawy - podatnicy obowiązani są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia.

W świetle powyższych rozważań czynności wykonywane przez Wnioskodawcę polegające na wykonaniu projektów architektonicznych i przekazaniu ich wraz z prawami autorskimi spełniają definicję wykonywanej samodzielnie działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Czynności te w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT stanowią świadczenie usług, jednakże Wnioskodawca je świadczący może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania przy spełnieniu warunku wynikającego z cyt. art. 113 ust. 1 ustawy o VAT – nie przekroczenia wartości sprzedaży opodatkowanej wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro.Z momentem przekroczenia tej kwoty Wnioskodawca traci prawo do zwolnienia i występuje u niego obowiązek podatkowy, a opodatkowaniu podlega nadwyżka ponad tę kwotę. Jednocześnie przed dniem utraty ww. prawa do zwolnienia Wnioskodawca obowiązany jest złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Na marginesie należy wskazać, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przepisy ustawy o podatku od towarów i usług wskazanej przez Wnioskodawcę w poz. 45 wniosku, tj. ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) i nie odnosi się do stanu prawnego obowiązującego przed dniem 1 maja 2004r.

Z uwagi na powyższe stanowisko Wnioskodawcy, że w związku z faktem, iż jest twórcą w rozumieniu przepisów o prawie autorskim, wykonywane przez niego czynności sprzedaży prawa autorskiego do wykonywanego projektu nie są samodzielnie wykonywaną działalnością gospodarczą i z tytułu wykonywania tych czynności nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a otrzymane w danym roku wynagrodzenie przekraczające kwotę z art. 113 ust. 1 nie powoduje obowiązku podatkowego w podatku VAT i obowiązku rejestracji jako czynnego podatnika VAT - przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2007r. uzupełnione pismem z dnia 12 marca 2008r. - uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj