Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-127/07/WW
z 14 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-127/07/WW
Data
2008.03.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz --> Paliwa silnikowe i oleje opałowe

Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz --> Producenci paliw silnikowych i olejów opałowych

Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Składy podatkowe --> Działalność w składzie podatkowym

Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Składy podatkowe --> Wydawanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego


Słowa kluczowe
gaz
podatek akcyzowy
produkcja
skład podatkowy
zezwolenie


Istota interpretacji
Czynności jakie mogą być wykonywane w składzie podatkowym o charakterze produkcyjnym



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2007r. (data wpływu 31 grudnia 2007r.), uzupełnione pismami z dnia 7 i 10 marca 2008 roku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie czynności, jakie mogą być wykonywane w składzie podatkowym o charakterze produkcyjnym – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 31 grudnia 2007 roku złożył Pan ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie czynności, jakie mogą być wykonywane w składzie podatkowym o charakterze produkcyjnym.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Od 1995 roku wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, polegającą na obrocie gazem płynnym propan-butan. Od maja 2004 roku uruchomiono rozlewnię gazu płynnego, która uzyskała status składu podatkowego produkcyjnego. Od początku działania składu prowadzony jest obrót gazem.

Do składu gaz jest kupowany od innych składów z terenu Polski w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Gaz dostarczany jest cysternami samochodowymi, jest ważony i gromadzony w zbiornikach na terenie składu do celów produkcyjnych.

Ze składu gaz jest wyprowadzany na dwa sposoby:


  1. Gaz tłoczony jest do rozlewni ze zbiorników, gdzie dokonuje się rozlewu gazu do butli. Napełnione butle składowane są w magazynie, zaś później wyprowadzane i sprzedawane nabywcom.
  2. Zgodnie z art. 62 i art. 63, rozdział I, dział III ustawy o podatku akcyzowym, jako producent paliw silnikowo- gazowych i olejów opałowych gazowych wyprowadza się ten gaz ze składu- wagowo, cysternami samochodowymi i dokonuje się sprzedaży:
  1. gazu opałowego zwolnionego od akcyzy uprawnionym nabywcom, o których mowa w § 15 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 ze zm.) w przypadku, gdy gaz płynny propan- butan zużywany jest do celów innych niż do napędu pojazdów samochodowych,
  2. gazu napędowego z zapłaconą akcyzą przeznaczonego do napędu pojazdów samochodowych podmiotom, które nie są uprawnione do nabycia gazu w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, lecz nabywają gaz płynny z zapłaconą akcyzą do celów napędowych.


Powyższe czynności zostały wskazane Naczelnikowi Urzędu Celnego w załączniku do wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego w 2004 roku stanowiącym regulamin składu. Regulamin funkcjonowania składu podatkowego został zatwierdzony i wydane zostało zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. Prowadzony skład podatkowy objęty jest szczególnym nadzorem podatkowym, a wszystkie działania dokonywane są w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego.

Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku podniósł, iż nie wnosi o weryfikację wydanego przez naczelnika urzędu celnego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, lecz o interpretację przepisów prawa w zakresie prowadzenia działalności w składzie o charakterze produkcyjnym (dot. gazu).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w składzie podatkowym produkcyjnym można przyjmować gaz płynny do składu, magazynować na cele produkcji, produkować gaz do celów grzewczych i napędowych pojazdów oraz wyprowadzać go ze składu podatkowego...


Zdaniem Wnioskodawcy skład podatkowy produkcyjny to podstawowa forma składu podatkowego, w którym odbywa się produkcja, przetwarzanie lub magazynowanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych wytwarzanych przez prowadzącego ten skład. Zgodnie z art. 30 ustawy o podatku akcyzowym w składzie podatkowym może być prowadzona działalność polegająca na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz na ich przyjmowaniu i wysyłce. Podmioty dokonujące rozlewu gazu płynnego są producentami paliw silnikowych i olejów opałowych (art. 62 i art. 63 ustawy o podatku akcyzowym).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), składem podatkowym jest miejsce określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego, podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu na podstawie przepisów ustawy o służbie celnej, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i mogą być poddane czynnościom zgodnie z ustalonymi warunkami.

W myśl art. 26 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli wyroby akcyzowe zharmonizowane są produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym, pobór akcyzy od tych wyrobów jest zawieszony. Ponadto zgodnie z art. 30 ust. 1 ww. ustawy w składzie podatkowym może być prowadzona działalność polegająca na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz na ich przyjmowaniu i wysyłce.

Zatem prowadzącym skład podatkowy może być wyłącznie podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, przy czym przepisy ustawy o podatku akcyzowym rozróżniają dwa podstawowe typy składów podatkowych, czyli tzw. „producencki” i „magazynowy”.

Skład podatkowy „producencki” jest miejscem, w którym podmiot prowadzi co najmniej jeden rodzaj działalności polegającej na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych, objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Ubiegając się o zezwolenie na prowadzenie takiego składu, podmiot powinien spełnić warunki określone w art. 31 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Z powyższego wynika, iż w składzie podatkowym typu produkcyjnego mogą być magazynowane wyroby akcyzowe zharmonizowane będące zarówno własnością prowadzącego ten skład podatkowy (wyprodukowane lub przetworzone przez ten podmiot), jak i osoby trzeciej.

Drugim typem składu podatkowego jest tzw. skład magazynowy-usługowy, służący do prowadzenia działalności polegającej wyłącznie na magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych wyprodukowanych lub przetworzonych przez inny podmiot. Aby otrzymać zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego magazynowego podmiot, obok warunków określonych w art. 31 ust. 1 winien dodatkowo spełnić warunki wymienione w ust. 2 pkt 1-3 tego artykułu, które zostały szczegółowo określone w rozdziale 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004 roku w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego, działalności jako zarejestrowany handlowiec oraz niezarejestrowany handlowiec, a także na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego (Dz. U. Nr 35, poz. 312 ze zm.).

Ponadto zgodnie z art. 63 ustawy o podatku akcyzowym producentem paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy, jest również podmiot, który wytwarza paliwa silnikowe i oleje opałowe w drodze mieszania lub przeklasyfikowania komponentów paliwowych, a także który dokonuje rozlewu gazu płynnego.

W tym miejscu należy wyjaśnić pojęcie „rozlew”, gdyż w przedmiotowej ustawie brak jest jego legalnej definicji. Według słownika Język polski. Współczesny słownik języka polskiego (B. Dunaj, Wydawnictwo Langenscheidt Polska sp. z o.o., Warszawa 2007,s.1565.), rozlew to „czynność polegająca na rozlewaniu do czegoś cieczy”.

Z powyżej zaprezentowanej definicji wynika, iż rozlewu dokonuje podmiot prowadzący działalność gospodarczą polegającą na wyprowadzaniu gazu ze składu cysternami samochodowymi i dokonujący sprzedaży:


  1. gazu opałowego zwolnionego od akcyzy uprawnionym nabywcom, o których mowa w § 15 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jednolity: Dz. U z 2006 r., Nr 72, poz. 500 ze zm.) w przypadku, gdy gaz płynny propan- butan zużywany jest do celów innych niż do napędu pojazdów samochodowych,
  2. gazu napędowego z zapłaconą akcyzą przeznaczonego do napędu pojazdów samochodowych podmiotom, które nie są uprawnione do nabycia gazu w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, lecz nabywają gaz płynny z zapłaconą akcyzą do celów napędowych.


Zatem wykonywanie ww. czynności należy uznać za produkcję paliw silnikowych i olejów opałowych, a podmiot dokonujący tych czynności za producenta tych wyrobów.

Reasumując należy stwierdzić, iż podmiot dokonujący rozlewu gazu płynnego jest producentem paliw w myśl art. 63 ustawy i dokonując rozlewu gazu płynnego do butli, jak również na cele opałowe oraz do napędu pojazdów samochodowych może działać w zakresie zezwolenia na skład podatkowy typu producenckiego bez konieczności uzyskania zezwolenia na skład podatkowy magazynowy.

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, jak również z pism uzupełniających stan faktyczny, nie zaś z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj