Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB2/415-554/07/MK
z 14 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB2/415-554/07/MK
Data
2008.03.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
informacja podatkowa
przychody z innych źródeł
świadczenie


Istota interpretacji
Czy świadczenie wnioskodawcy, jako współorganizatora projektu, na rzecz uczestników „Szkoły Letniej” stanowi po stronie uczestników przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i winien zostać udokumentowany przez wnioskodawcę, jako płatnika, informacją o wysokości osiągniętego przychodu złożoną na formularzu PIT-8C, przekazaną świadczeniobiorcy i właściwemu urzędowi skarbowemu, bez konieczności odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy zgodnie z art. 42a?



Wniosek ORD-IN 603 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2007r. (data wpływu do tut. Biura – 14 grudnia 2007r.) uzupełnionym w dniach 18 stycznia 2008r. i 25 stycznia 2008r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych ponoszenia przez organizatora „Szkoły Letniej” świadczeń na rzecz uczestników - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2007r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych ponoszenia przez organizatora „Szkoły Letniej” świadczeń na rzecz uczestników.
Wniosek ten został następnie uzupełniony w dniach 18 stycznia 2008r. i 25 stycznia 2008r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest państwową instytucją kultury, działającą na podstawie oraz realizującą cele przewidziane w ustawach z dnia 21 listopada 1996r. – o muzeach (Dz. U. z 1997r. Nr 5, poz. 24 ze zm.) oraz z dnia 25 października 1991r. – o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 13, poz. 123 ze zm.). W 2008r. na podstawie umowy z instytucją z Florydy zamierza współorganizować edukacyjny projekt pod nazwą „Szkoła Letnia dla Nauczycieli – Nauczanie o Holokauście”. Program jest wspólnym przedsięwzięciem wnioskodawcy i kilku innych partnerów (w tym również zagranicznych).

Propozycja edukacyjna ww. projektu jest skierowana bezpośrednio do nauczycieli, studentów oraz trenerów i działaczy organizacji pozarządowych z całej Polski, którzy zajmują się tematyką Holokaustu, wybranych w drodze rekrutacji z ograniczoną ilością uczestników.

O zakwalifikowaniu uczestnika zadecydują własne osiągnięcia, uczestnictwo w innych programach edukacyjnych przygotowanych przez m.in. wnioskodawcę, rekomendacje instytucji – nie będące skierowaniem do udziału w programie. Zaproszeni przez partnerów projektu wykładowcy, nauczyciele akademiccy, eksperci z USA oraz Polski podzielą się z uczestnikami Programu swą wiedzą na temat Holokaustu, o tym jak uczyć się o Zagładzie oraz z jakich materiałów korzystać. Misją „Szkoły Letniej – Nauczanie o Holokauście” jest budowanie sprawiedliwego, otwartego i tolerancyjnego społeczeństwa poprzez włączenie nauczania o Holokauście do polskiego systemu szkolnictwa.Program projektu obejmie wykłady, prezentacje, warsztaty, projekcje filmów, dyskusje panelowe, sesje naukowe itp.

Wszelkie koszty związane z realizacją „Szkoły Letniej” poniesie zgodnie z umową wyłącznie ww. instytucja z Florydy, która celem wykonania Projektu przekaże środki na konto wnioskodawcy. Ze środków tych wnioskodawca opłaci transport, wykłady, noclegi i wyżywienie uczestników oraz inne wydatki. Natomiast uczestnicy „Szkoły Letniej” nie partycypują w kosztach związanych z uczestnictwem w projekcie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczenie wnioskodawcy, jako współorganizatora projektu, na rzecz uczestników „Szkoły Letniej” stanowi po stronie uczestników przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i który winien zostać udokumentowany przez wnioskodawcę, jako płatnika, informacją o wysokości osiągniętego przychodu złożoną na formularzu PIT-8C, przekazaną świadczeniobiorcy i właściwemu urzędowi skarbowemu, bez konieczności odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy zgodnie z art. 42a...

Zdaniem wnioskodawcy świadczenie na rzecz uczestników projektu nie stanowi przychodu z innych źródeł, o którym mowa w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. Argumentem przemawiającym za takim rozstrzygnięciem jest fakt, iż po pierwsze – wnioskodawca nie finansuje w żadnym stopniu uczestnictwa w projekcie, bowiem wszystkie środki na ten cel pochodzą od instytucji z Florydy, a po drugie – wszyscy uczestnicy występują wyłącznie w charakterze beneficjentów działalności instytucji, która realizuje publiczne zadania nałożone odrębnymi ustawami i wydanymi na ich podstawie statutem. W związku z powyższym, na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wnioskodawca nie ma obowiązku wystawiania informacji w wysokości osiągniętego przychodu na formularzu PIT-8C i przekazania jej ww. osobom oraz właściwemu urzędowi skarbowemu w terminie do końca lutego roku następującego po roku, w którym osiągnięto przychód.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Wyrazem jej praktycznej realizacji jest art. 11 ust. 1 tejże ustawy, z którego treści wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze oraz innych nieodpłatnych świadczeń. Dotyczy to m.in. podatników osiągających przychody z innych źródeł.

W praktyce, w pojęciu przychodu mieści się każda realna korzyść, jaką uzyskał podatnik. Do tych korzyści zaliczyć należy również pokrywane przez wnioskodawcę uczestnikom „Szkoły Letniej” opłaty transportu, wykładów, noclegów, wyżywienia. Wobec braku przepisów zwalniających je z opodatkowania stanowią one, co do zasady, przychód podlegający opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w tym przepisie sformułowanie „w szczególności” oznacza, iż przepis zawiera tylko przykładowe wyliczenie przychodów. Zatem przysporzenia majątkowe (w przedmiotowej sprawie pokrywane przez wnioskodawcę uczestnikom „Szkoły Letniej” opłaty transportu, wykładów, noclegów i wyżywienia) nie zaliczane do pozostałych źródeł przychodów stanowią przychody objęte tym przepisem.

Na gruncie prawa podatkowego przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest każda forma przysporzenia majątkowego (korzyść) tzn. zarówno pieniężna jak i niepieniężna.

Zgodnie z art. 42a ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Jak wynika z powyższego, obowiązek wystawienia informacji PIT-8C spoczywa na podmiocie dokonującym wypłaty należności lub świadczeń.
W przedmiotowej sprawie nie ulega wątpliwości, że wypłaty środków dokonuje wnioskodawca, a środki finansowe pochodzą z jego rachunku bankowego. Nie zmienia tego fakt, że środki te zostały uprzednio przekazane wnioskodawcy przez zagranicznego partnera.

Zatem na wnioskodawcy, dokonującym uczestnikom „Szkoły Letniej” opłat z tytułu transportu, wykładów, noclegów, wyżywienia, spoczywa obowiązek wystawienia, na zasadach określonych w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, informacji o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodów z kapitałów pieniężnych, tj. PIT–8C.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj