Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-371/07/WN
z 20 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-371/07/WN
Data
2008.03.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencjonowanie
kasa rejestrująca
umowa agencyjna


Istota interpretacji
ewidencjonowanie obrotu na kasie rejestrującej przez podmiot działający w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy



Wniosek ORD-IN 701 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o. Cxxxx, przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2007r (data wpływu 17 grudnia 2007r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 lutego 2008r. (data wpływu 18 lutego 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania obrotu na kasie rejestrującej przez podmiot działający w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2007r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 12 lutego 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie ewidencjonowania obrotu na kasie rejestrującej przez podmiot działający w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży artykułów tytoniowych, sprzedaż odbywa się w siedzibie firmy oraz w innych punktach. Sprzedaż w innych punktach odbywa się w następujący sposób: podpisywana jest umowa z podmiotem gospodarczym (osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą), której zleceniobiorca usługi zobowiązuje się do sprzedaży towaru Wnioskodawcy w miejscu prowadzenia swej działalności. Towar wydawany jest przez Spółkę Cxxxx na podstawie dowodu MM (przesunięcie magazynowe). W celu wykonania umowy zleceniobiorca otrzymuje kasę fiskalną (zarejestrowaną na firmę Wnioskodawcy) na której rejestruje każdą dokonaną sprzedaż towaru należącego tylko do Wnioskodawcy. Wszystkie podatki z tego tytułu rozlicza Spółka Cxxxx.

W zamian za wykonaną usługę, tj. obsługę kasy rejestrującej i wystawianie faktur na sprzedaż hurtową i wydawanie towaru, zleceniobiorca obciąża Wnioskodawcę kwotą zgodnie z umową, wystawiając fakturę VAT, którą zalicza do swoich przychodów. Należy zaznaczyć, iż zleceniobiorca usługi prowadząc własną działalność gospodarczą ewidencjonuje swoją sprzedaż na swoich odrębnych kasach rejestrujących.Zleceniobiorca do prowadzenia własnej działalności nie zatrudnia pracowników Sp. z o.o. Cxxxx, ani nie korzysta z lokalu Wnioskodawcy.

Podatek VAT od zrealizowanej sprzedaży ewidencjonowanej na kasie fiskalnej w opisanym punkcie sprzedaży jest rozliczany przez Wnioskodawcę w deklaracjach VAT i odprowadzany do urzędu skarbowego właściwego dla siedziby Spółki.
Ponadto w piśmie z dnia 12 lutego 2008r. Spółka dodaje, że:

  1. Wnioskodawca zawarł umowę współpracy ze zleceniobiorcą.
  2. Wynagrodzenie z tytułu świadczonych usług wynosi 60% - 80% wypracowanej marży następuje na podstawie wystawionej faktury za określone czynności:
    - właściwe magazynowanie towarów Zleceniodawcy oraz ubezpieczenie ich na swój koszt,
    - prowadzenie sprzedaży towarów Zleceniodawcy według cen hurtowych (z doliczeniem podatku VAT) ustalonych przez Zleceniodawcę,
    - przyjmowanie należności za sprzedane towary i przekazanie Zleceniodawcy całości tych kwot sukcesywnie po dokonaniu sprzedaży,
    - przyjmowanie i przekazanie reklamacji w imieniu Zleceniobiorcy.
  3. Nic poza tym Zleceniodawca nie płaci na rzecz Zleceniobiorcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy rozliczanie podatku dochodowego oraz podatku od towarów i usług przez Wnioskodawcę jest prawidłowe i czy na zleceniobiorcy Wnioskodawcy nie ciąży inny obowiązek podatkowy, z wyjątkiem podatku dochodowego od osób fizycznych od wystawionej dla Spółki Cxxxx faktury za usługę...

Zdaniem Wnioskodawcy, rozliczenie przedstawione w stanie faktycznym jest prawidłowe i nie rodzi po stronie zleceniobiorcy dodatkowych obowiązków podatkowych, poza zaliczeniem do przychodu swojej działalności faktury za usługę świadczoną na naszą rzecz.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ) – zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zleceniobiorca działający w imieniu i na rzecz Spółki jest w świetle ustawy podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ust. 1, natomiast obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca odniósł do pewnego stanu faktycznego zaistniałego u podatników, tj. do dokonywania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Powyższe uregulowanie wskazuje, iż przepis ten dotyczy również podatników prowadzących sprzedaż w formie zlecenia (tu: na podstawie umowy współpracy), jeżeli dokonują takiej sprzedaży.

Stosownie do § 5 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 ze zm.) – zwanego dalej rozporządzeniem, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo też marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników. Z kolei zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani do dokonywania rejestracji każdej sprzedaży przy zastosowaniu kasy i dokonywania wydruku z każdej sprzedaży paragonu fiskalnego lub faktury VAT oraz do wydawania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy. Zgodnie § 5 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani do stosowania kas wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, bez prawa ich używania przez osoby trzecie, z zastrzeżeniem ust. 5.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż obowiązujące przepisy, statuują zakaz używania kas rejestrujących przez osoby trzecie, tj. inne niż podatnik. W opisanej sytuacji należy odróżnić obowiązek ewidencjonowania, który ciąży na zleceniobiorcy, od obowiązku ewidencjonowania spoczywającego na Spółce. Sprzedaż realizowana przez zleceniobiorcę w imieniu Spółki, powinna być ewidencjonowana przez zleceniobiorcę (o ile ciąży na nim taki obowiązek), stosownie do § 5 ust. 5 rozporządzenia, ze wszystkimi tego konsekwencjami, między innymi co do oznaczeń na wydrukach fiskalnych (nazwa, adres, NIP). Zgodnie bowiem z § 4 ust. 1 pkt 6 lit. a) i b) rozporządzenia, paragon fiskalny drukowany przez kasę musi zawierać następujące informacje: imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby podatnika, numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP). Jedynie wówczas można mówić, iż zleceniobiorca prowadzi ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących w rozumieniu art. 111 ust. 1 ustawy.

Zatem, w sytuacji kiedy zleceniobiorca dokonuje, obok sprzedaży towarów zleceniodawcy, także sprzedaży towarów własnych, to cały ten obrót powinien ewidencjonować na własnej kasie rejestrującej. Natomiast zleceniodawca nie będzie zobowiązany do ewidencjonowania sprzedaży dokonywanej przez swojego zleceniobiorcę za pomocą kasy rejestrującej. Wartość sprzedaży towarów przez zleceniobiorcę w imieniu i na rzecz Spółki wraz z należnym podatkiem VAT, podlega zaewidencjonowaniu w rejestrze sprzedaży Spółki i wykazaniu w deklaracji VAT-7, a wynagrodzenie prowizyjne zleceniobiorcy winno być zaewidencjonowane w jego rejestrze i wykazane w jego deklaracji VAT-7.

Wobec powyższego, mimo prawidłowo rozliczanej sprzedaży w deklaracji VAT-7 zleceniodawcy, stanowisko Wnioskodawcy całościowo należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach informuje, że ocenę prawną stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej podatku dochodowego oraz podatku od towarów i usług w zakresie obowiązków podatkowych zleceniobiorcy zawarto w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj