Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-293/07/RSz
z 20 lutego 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-293/07/RSz
Data
2008.02.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe


Słowa kluczowe
dom pomocy społecznej
stawka
stawki podatku


Istota interpretacji
stawka opodatkowania usług wykonywanych dla domów pomocy społecznej z zatrudnionym personelem medycznym



Wniosek ORD-IN 482 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. „S” przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2007r. (data wpływu 21 listopada 2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki opodatkowania usług wykonywanych dla domów pomocy społecznej z zatrudnionym personelem medycznym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki opodatkowania usług wykonywanych dla domów pomocy społecznej z zatrudnionym personelem medycznym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka jest firmą zajmującą się wykonywaniem m. in. instalacji kolektorów słonecznych. Spółka bierze udział w przetargach nieograniczonych. Między innymi brała udział w przetargu nieograniczonym na wykonanie instalacji solarnej w domu pomocy społecznej w P…. W specyfikacji istotnych warunków zamówienia starostwo nie podało jaką stawkę VAT należy zastosować przy obliczaniu ceny brutto za wykonaną instalację. Spółka złożyła ofertę przetargową stosując stawkę 22%. Firma ustaliła ją na podstawie pisma Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 29 maja 2007r., gdzie wystąpiła o klasyfikację PKOB domów pomocy społecznej z zapewnioną opieką medyczną i bez zapewnionej opieki medycznej, jak również w oparciu o wyrok Zespołu Arbitrów z dnia 29 maja 2005r. (sygn. akt UZP/ZO/ 0-2333/05). To do zamawiającego należy ustalenie prawidłowej stawki podatku VAT i zastosowanie jej w składanych dokumentach przetargowych. Z regulaminu domu pomocy społecznej jasno wynika, iż posiada on zatrudniony personel medyczny (pielęgniarki). Dlatego Spółka z o.o. postąpiła jak wyżej. Oferta jednak została odrzucona z uwagi na błąd w sposobie obliczenia ceny (błędnie zastosowana stawka podatku VAT 22% zamiast 7%).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka jest prawidłowo zastosowana stawka podatku od towarów i usług do usług wykonywanych dla domów pomocy społecznej z zatrudnionym personelem medycznym (pielęgniarki) 7% czy 22%...

Zdaniem Wnioskodawcy, jeśli instalacja solarna jest wykonywana w domu pomocy społecznej z zatrudnionym personelem medycznym, tak jak w przypadku domu pomocy społecznej w P…., prawidłowym będzie zakwalifikowanie tego domu pomocy społecznej, zgodnie z pismem urzędu statystycznego w Łodzi z dnia 29 maja 2007r. do grupy PKOB 1264 „Budynki szpitali i zakładów opieki medycznej” i zastosowanie 22% stawki podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż Wnioskodawca składając w dniu 21 listopada 2007r. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego przedstawił zaistniały stan faktyczny. Zatem niniejsza interpretacja dotyczy przedstawionego zaistniałego już stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, tj. stanu prawnego obowiązującego do dnia 31 grudnia 2007r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stawka ta ma zastosowanie wówczas, gdy ustawa w sposób wyraźny nie przewiduje zastosowania dla danej czynności innej (niższej) stawki podatku.

Zgodnie zaś z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ww. ustawy, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę VAT w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Mówiąc o obiektach budownictwa mieszkaniowego należy przez to rozumieć wymienione w art. 2 pkt 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 – Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 – Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 – Budynki zbiorowego zamieszkania – wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Przez roboty budowlane związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ww. art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a), rozumie się, zgodnie z art. 146 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej, oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Ponadto w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), przepisem § 5 ust. 1, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniżono do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W poz. 20 tego załącznika wymieniono, jako opodatkowane według 7% stawki podatku, budowę, remonty i bieżącą konserwację budynków zbiorowego zamieszkania (PKOB ex 1130): domy opieki społecznej, budynki internatów i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych, budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych oraz aresztów śledczych.

Dla prawidłowego określenia wysokości podatku VAT konieczna jest więc precyzyjna identyfikacja obiektu, zgodnie z zasadami klasyfikacji statystycznych, a także zdefiniowanie czynności, których przedmiotem jest ten obiekt.

Jak wskazano we wniosku, Wnioskodawca, celem prawidłowego zidentyfikowania obiektu, w którym wykonana miała być instalacja solarna, zgodnie z zasadami klasyfikacji statystycznych, wystąpił do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi o dokonanie zaklasyfikowania według PKOB domów pomocy społecznej z zapewnioną opieką medyczną. Zgodnie z otrzymaną opinią Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 29 maja 2007r., co wskazał Wnioskodawca w poz. 52 przedmiotowego wniosku, budynek Domu Pomocy Społecznej z zatrudnionym personelem medycznym mieści się w grupowaniu: PKOB 1264 „Budynki szpitali i zakładów opieki medycznej”.

Ponieważ budowa, remonty, rozbudowa czy też modernizacja budynków szpitali i zakładów opieki medycznej (PKOB 1264) nie jest wymieniona w ww. ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie jako opodatkowana według stawek niższych niż podstawowa (tj. 22%), wobec powyższego należy przyjąć, iż wykonanie instalacji solarnej przez Wnioskodawcę w Domu Pomocy Społecznej z zatrudnionym personelem medycznym, który według stanowiska Wnioskodawcy mieści się w grupowaniu PKOB 1264 „Budynki szpitali i zakładów opieki medycznej”, opodatkowane jest stawką podstawową w wysokości 22%.

Mając na uwadze powyższe, należy przyjąć, iż stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym, jeżeli instalacja solarna jest wykonywana w Domu Pomocy Społecznej z zatrudnionym personelem medycznym, jak to ma miejsce w przypadku Domu Pomocy Społecznej, prawidłowym będzie zastosowanie 22% stawki podatku od towarów i usług, jest prawidłowe w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2007r.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, iż nie jest przedmiotem niniejszej interpretacji kwestia prawidłowości zaklasyfikowania przez Wnioskodawcę budynku Domu Pomocy Społecznej do grupowania PKOB 1264, a jedynie problem stawki podatku przy wykonywaniu robót w budynku zakwalifikowanym do PKOB 1264.

Podkreślić też należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Na marginesie tut. organ zwraca uwagę na wprowadzone z dniem 1 stycznia 2008r. zmiany w przepisach o podatku od towarów i usług.
I tak:

  • przywołany już wcześniej art. 2 pkt 12 ustawy otrzymał brzmienie: Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o obiektach budownictwa mieszkaniowego - rozumie się przez to budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11,
  • natomiast w przywołanym wyżej rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. o sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w § 5 po ust. 1 dodano ust. 1a w brzmieniu:
    „ 1a. Stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniżą się do wysokości 7% również w odniesieniu do:
  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12
    - w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty i ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.”.

Z przywołanego wyżej przepisu § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia wynika, że od dnia 1 stycznia 2008r. obniżona 7% stawka podatku od towarów i usług będzie miała zastosowanie do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących m. in. obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starych i niepełnosprawnych, a zatem do sytuacji jaka została przedstawiona w przedmiotowym wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku – Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj