Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/922/KDO/423/48/07/W.Sz.
z 5 czerwca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/922/KDO/423/48/07/W.Sz.
Data
2007.06.05



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
szkolenie pracownicze
wydatki szkoleniowe


Pytanie podatnika
Czy wydatki na usługi gastronomiczne i zakwaterowanie ponoszone w związku z organizowaniem szkoleń branżowych dla współpracujących kontrahentów będą stanowiły koszt uzyskania przychodów,


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art.14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Spółki Akcyjnej z miesiąca kwietnia 2007r.żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie, czy wydatki na usługi gastronomiczne i zakwaterowanie ponoszone w związku z organizowaniem szkoleń branżowych dla współpracujących kontrahentów będą stanowiły koszt uzyskania przychodów,

Naczelnik Trzeciego Mazowieckigo Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane w w/w wniosku jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

We wniosku o zakresie stosowania prawa podatkowego Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Spółka w związku z wprowadzaniem na rynek nowych produktów, organizuje dla swoich znaczących kontrahentów szkolenia branżowe tj spotkania na których przedstawiane są nowe produkty, sposoby i rozwiązania dla ich stosowania. Spotkanie, na którym przedstawiane są produkty ma na celu przekazanie wiedzy o ich zastosowaniu, a przez to zwiększenie sprzedaży.

Stanowisko Spółki w przedstawionej sprawie:

W ocenie podatnika, mając na względzie ogólną regułę wyrażoną w art. 15 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, aby uznać dany wydatek za koszt uzyskania przychodu, muszą być łącznie spełnione dwa warunki:

1.celem wydatku powinno być osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów,

2.wydatek nie może znajdować się na liście zawartej w art. 16 ust. 1 tej ustawy, stanowiącej katalog wydatków i odpisów, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Od 01.01.2007r., zgodnie z art. 16 ust.1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty reprezentacji, a w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów alkoholowych, zostały wyłączone z kosztów uzyskania przychodów.

Zdaniem Podatnika, przepis ten wyłącza z kosztów uzyskania przychodów koszty wyżywienia związane z reprezentacją. Zgodnie z przyjętą praktyką i słownikowym znaczeniem tego pojęcia – przyjmuje się, że wydatki o charakterze reprezentacyjnym służą dobremu kształtowaniu wizerunku przedsiębiorcy, podkreślając jego okazałość, wytworność i wystawność w sposobie działania.

Natomiast bezpośrednio związane z organizowanymi szkoleniami koszty wyżywienia oraz zakwaterowania uczestników, którymi są kontrahenci, nie powinno się kwalifikować jako koszty reprezentacji, ale jako koszt uzyskania przychodów. W ocenie Podatnika koszty organizacji szkoleń stanowią wydatki, ponoszone w celu osiągnięcia przychodu, co wyczerpuje definicję kosztów uzyskania przychodów sformułowaną w art. 15 ust.1 updop.

Ponadto dzięki tym szkoleniom wzrasta zastosowanie tych produktów, zwiększają się przychody spółki, a zatem jest związek przyczynowy między poniesionym wydatkiem, a zwiększeniem przychodu. Zatem zdaniem Spółki wszystkie koszty związane ze szkoleniem – spotkaniem branżowym, w tym koszty wyżywienia, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów

W związku z tym Spółka pyta, czy wydatki na usługi gastronomiczne i zakwaterowanie ponoszone w związku z organizowaniem szkoleń branżowych dla współpracujących kontrahentów będą stanowiły koszt uzyskania przychodów w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny, Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza:

Zgodnie z art. 15 ust. l ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz.654 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującymod dnia 01 stycznia 2007 roku nadanym ustawą z dnia 16 listopada 2006 roku (Dz. U. Nr 217, poz. 1589), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjatkiem kosztów wymienionych w art.16 ust. 1 ustawy. Stosownie natomiast do treści obowiązujacego od dnia 01.01.2007r, art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Stanowiący prawo nie zdefiniował jednak w sposób jednoznaczny pojęcia reprezentacji, dlatego też należy posiłkować się definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN, według którego reprezentacja to okazałość, wytworność, wystawność w czyimś sposobie życia związana ze stanowiskiem lub pozycją społeczną. Przenosząc tę definicję na grunt ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przyjąć należy, iż reprezentacja to występowanie w imieniu firmy, wiążące się z okazałością, w celu wywołania dobrego wrażenia.

Wydatki poniesione na reprezentację, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż organizowane przez wnioskodawcę szkolenia mają na celu zapoznanie obecnych na nich kontrahentów z wiedzą na temat wprowadzanych na rynek nowych produktów oraz sposobach rozwiązań dla ich stosowania. Spółka przewiduje, że spotkania na których przedstawiane są nowe produkty mają na celu przekazanie wiedzy o ich zastosowaniu i przyczyniają się do zwiększenia sprzedaży.

Zdaniem tutejszego Organu podatkowego działania przedstawione we wniosku są typowe dla informacji handlowej, która to stosownie do definicji wynikającej ze Słownika języka polskiego oznacza, "dane dotyczące określenia rzeczy, fakty na których można się oprzeć, określony stan rzeczy.

Funkcją informacji jest przede wszystkim przedstawienie rzeczy (towarów, firmy) tak jak one faktycznie, rzeczywiście, w istocie swojej mają. Informacja w przeciwieństwie do reklamy, jest pozbawiona wszelkich elementów zachęty do kupna, aprobaty opisywanego towaru, firmy, chwalenia czegoś lub kogoś".

Koszty szkoleń obejmujące również wydatki na usługi gastronomiczne i zakwaterowanie klientów biorących udział w szkoleniach związanych z przekazywaniem informacji na temat produktu są wydatkowane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i jako bezpośrednio związane z przychodami Spółki należy zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów w oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Naczelnik Urzędu Skarboweg dokonuje interpretacji przepisów prawa podatkowego tylko w oparciu o przedstawiony przez wnioskodawcę stan faktyczny, natomiast do obowiązków Spółki należy ocena, czy organizacja szkoleń i przekazywane tam wiadomości posiadają charakter informacji handlowej, i czy występuje związek poniesionych wydatków z osiągnięciem, zabezpieczeniem przychodów, lub zachowaniem źródła przychodu. Jeżeli pomiędzy poniesionymi wydatkami a osiągnięciem przychodu występuje związek przyczynowo – skutkowy, zdaniem tutejszego Organu podatkowego, wydatki te, stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowią koszty uzyskania przychodów. Reasumując powyższe okoliczności faktyczne i prawne - postanowiono jak w sentencji postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj