Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WVO/443-68/07/HZ
z 12 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WVO/443-68/07/HZ
Data
2007.09.12



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
dokumenty przewozowe
dostawa wewnątrzwspólnotowa
stawki podatku


Pytanie podatnika
Czy w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej na rzecz nabywcy posiadającego siedzibę na terytorium państwa członkowskiego innego, niż terytorium kraju Podatnika, w przypadku gdy Podatnik nie posiada na dzień składania deklaracji dokumentu.od przewoźnika (CMR ) lecz posiada inne dokumenty np. dowód zapłaty, potwierdzenie pisemne lub e-mail od nabywcy że towar otrzymał, ma prawo zastosować stawkę O % do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art.14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa ( tj. Dz.U.z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku SA, z dnia 19.06. 07 ( data wpływu do tut. urzędu), żądającego udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego tj. art. 13 ust.1, ust 3 pkt 1, art. 41 ust. 3, art. 42 ust.1,ust 3 i ust. 11 ustawy o podatku do towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz.U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący:

S.A. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje na podstawie art. 42 ustawy o podatku od towarów i usług wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu według stawki podatku 0%, na rzecz nabywców posiadających siedzibę na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju Podatnika, który ma właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej.Towar jest dostarczany przez przewoźników działających na zlecenie nabywcy lub za pośrednictwem firm przewozowych. Podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji kopię faktury, specyfikację poszczególnych sztuk ładunku, dowód zapłaty za towar lub potwierdzenie przesłane przez nabywcę pisemnie albo e - mail, że towar nabywca otrzymał.Podatnik nie posiada natomiast dokumentu przewozowego ( CMR ) otrzymanego od przewoźnika świadczącego, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy i nie ma możliwości wyegzekwowania wydania tych dokumentów od przewoźników działających na zlecenie nabywcy.

Pytanie spółki dotyczy następujących kwestii:

Czy w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej na rzecz nabywcy posiadającego siedzibę na terytorium państwa członkowskiego innego, niż terytorium kraju Podatnika, w przypadku gdy Podatnik nie posiada na dzień składania deklaracji dokumentu.od przewoźnika (CMR ) lecz posiada inne dokumenty np. dowód zapłaty, potwierdzenie pisemne lub e-mail od nabywcy że towar otrzymał, ma prawo zastosować stawkę O % do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów?

Stanowisko wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego:

W ocenie Podatnika pomimo, że na dzień złożenia deklaracji Podatnik nie posiada dokumentu przewozowego otrzymanego od przewoźnika (CMR ) lecz posiada kopię faktury, specyfikację poszczególnych sztuk ładunku, dowód zapłaty za towar w postaci wyciągu bankowego lub potwierdzenie przesłane przez nabywcę pisemnie albo e - mail, że towar nabywca otrzymał, to jest uprawniony do zastosowania stawki 0%, gdyż łącznie te dokumenty potwierdzają dostarczenie towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju Podatnika.A zatem w ocenie Podatnika w tym stanie faktycznym, na dzień składania deklaracji można przyjąć, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, uprawniająca do zastosowania stawki 0% i nie ma zastosowania ust. 12 tego artykułu wg którego w przypadku niespełnienia warunków określonych w ust. 1 i 2 tego artykułu należy wykazać dostawę wewnątrzwspólnotową, jako dostawę na terytorium kraju.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

Definicja wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zawarta jest w art.13 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r Nr 54, poz.535 ze zm.)- dalej „ustawa o VAT”. Według tego zapisu jest nią wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art.7 na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.
Przepis zawarty w art.13 ust.2 pkt 1 stanowi, że przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju. Z treści przepisu zawartego w art.41 ust.3 ustawy o VAT wynika, że w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.
Na podstawie art. 42 ust.1 wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0 %, pod warunkiem że: 1) podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;2) podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Art.42 ust.3 określa, iż dowodami, o których mowa w ust.1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju: 1) dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi), 2) kopia faktury, 3) specyfikacja poszczególnych sztuk ładunkuz zastrzeżeniem ust.4 i 5 W myśl art. 42 ust. 4 przywołanej ustawy, w przypadku wywozu towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów bezpośrednio przez podatnika dokonującego takiej dostawy lub przez jego nabywcę, przy użyciu własnego środka transportu podatnika lub nabywcy, podatnik oprócz dokumentów, o których mowa w ust. 3 pkt 2 i 3 powinien posiadać dokument zawierający co najmniej:1) imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz nabywcy tych towarów;2) adres, pod który są przewożone towary, w przypadku gdy jest inny niż adres siedziby lub miejsca zamieszkania nabywcy;3) określenie towarów i ich ilości;4) potwierdzenie przyjęcia towarów przez nabywcę do miejsca, o którym mowa w pkt 1 lub 2, znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;5)rodzaj oraz numer rejestracyjny środka transportu, którym są wywożone towary, lub numer lotu – w przypadku gdy towary przewożone są środkami transportu lotniczego. Stosownie zaś w art.42 ust.11 w/ w ustawy, w przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności: 1) korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie; 2) dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu; 3) dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny - dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania; 4)dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju Uwzględniając powyższe regulacje, stwierdzić należy, iż prawo do zastosowania przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawki podatku VAT w wysokości 0 % uzależnione jest od posiadania dokumentów potwierdzających jednoznacznie, iż doszło do wywozu towaru poza terytorium Polski na terytorium innego państwa członkowskiego. Istotą przywoływanych przepisów jest zobowiązanie Podatnika do udowodnienia, iż towary będące przedmiotem dostawy, rzeczywiście opuściły terytorium, ze względu na korzystniejsze, niż w odniesieniu do dostaw krajowych, skutki podatkowe. Regulacje zawarte w przepisach dotyczących dokumentowania wywozu towarów w wykonaniu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, akcentują charakter dowodowy wskazanych w nich dokumentów. Stwierdzić należy, iż dokument wymieniony w art. 42 ust. 3 pkt 1 i 2 (jeżeli korzystano z usług przewoźników zewnętrznych), ze względu na ich ustaloną przepisami prawa treść, potwierdzają w sposób jednoznaczny zarówno tożsamość towarów będących przedmiotem transakcji wywozu, podmioty będące stronami wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, jak również fakt dokonania wywozu towarów. Z tego względu nie można przyjąć, iż ich brak może zostać zastąpiony innymi dokumentami . Jednocześnie, co wynika jednoznacznie z treści art. 42 ust. 11 ww. ustawy, dokumenty wymienione w tym przepisie mają jedynie charakter subsydiarny i pełnią rolę dokumentów uzupełniających dane dostarczone przez dokumenty wymienione w przepisach art. 42 ust. 3 ustawy o VAT. W opisanym we wniosku stanie faktycznym nie znajduje również zastosowania art. 42 ust. 4 w/w. ustawy, który nie wymaga posiadania dokumentów przewozowych dla opodatkowania transakcji według stawki w wysokości 0 % podatku, gdyż dotyczy on jedynie przypadków, gdy wywóz towarów w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów dokonywany jest bezpośrednio przez podatnika dokonującego takiej dostawy lub przez jego nabywcę, przy użyciu własnych środków transportu podatnika lub nabywcy. Wywóz, w stanie faktycznym opisanym we wniosku, nie jest dokonany przy użyciu własnych środków transportu Podatnika czy nabywcy towarów lecz, przez przewoźnika wybranego przez nabywcę lub za pośrednictwem firm przewozowych. W związku z tym, iż w stanie faktycznym opisanym we wniosku Spółka nie posiada jednego z kluczowych dokumentów wymaganych w art. 42 ust. 3 przywoływanej ustawy dla zastosowania preferencyjnej 0 % stawki podatku tj. dokumentu przewozowego otrzymanego od przewoźnika, dla opodatkowania powyższej transakcji zastosowana winna być stawka właściwa dla dostawy tego towaru na terytorium kraju. Stawkę 0% Spółka zastosuje jeśli przedmiotowe dokumenty będzie posiadała przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy – co wynika z w/w art.42 ust.1 pkt 2 ustawy o VAT. Jeżeli warunek, o którym mowa w ust.1 pkt 2, nie został spełniony przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres, podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji, o której mowa w art.109 ust.3, jako dostawę na terytorium kraju (art.42 ust.12 ustawy o VAT)Otrzymanie przez podatnika dowodu, o którym mowa w ust.1 pkt 2, w terminie późniejszym niż określony w ust.12 upoważnia podatnika do dokonania korekty złożonej deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej, o której mowa w art.100 ust.1, w której wykazał dostawę towarów. Powyższe zasady wynikają odpowiednio z zapisów art.42 ust.12 i 13 ustawy o VAT.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj