Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473//905/KDO/423/37/07/EG
z 23 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473//905/KDO/423/37/07/EG
Data
2007.04.23



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
amortyzacja
bilety
dopłaty bezpośrednie
dotacja celowa
dotacja przedmiotowa
odpisy aktualizujące


Pytanie podatnika
Czy przeznaczenie części otrzymanych z Urzędu Marszałkowskiego dopłat do biletów ulgowych na sfinansowanie zakupu autobusów do przewozów pasażerskich i następnie wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów ich amortyzacji jest zgodne z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity: Dz U z 2005r. Nr 8 poz 60 z późn. zm. ) po rozpatrzeniu wniosku SSS, żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie przeznaczenia części otrzymanych z Urzędu Marszałkowskiego dopłat do biletów ulgowych na sfinansowanie zakupu autobusów do przewozów pasażerskich i następnie wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów ich amortyzacji,

Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiustwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Spółka przedstawiła we wniosku następujący stan faktyczny:Spółka wykonuje krajowe, autobusowe przewozy pasażerskie i na podstawie ustawy z dnia 20 czerwca 1992 roku o uprawnieniach do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego – Dz U Nr 54 poz 25 z późn. zm., nabyła prawo do dopłaty do biletów ulgowych z tytułu stosowania ustawowych ulg w przewozach pasażerskich. Dopłaty te realizowane są z budżetu państwa na podstawie zawartej umowy z Urzędem Marszałkowskim. Zgodnie z art 12 ust 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Spółka zaliczyła do przychodów podatkowych 2006 roku dotację otrzymaną w 2006 roku w wysokości 3.180.505,0 zł, którą wykazała jako dochody wolne od podatku na podstawie art 17 ust 1 pkt 47. Z kosztów uzyskania przychodów Spółka wyłącza koszty sfinansowane otrzymaną dopłatą –na podstawie art 16 ust 1 pkt 58. Przedsiębiorstwo, otrzymując dopłaty w 2006 roku, wydatkowało je w wysokości 2.830.505,0 zł na bieżące potrzeby. Kwotę 2.830.505,0 zł wykazano jako wydatek nie stanowiący kosztów uzyskania przychodów w 2006 roku. Kwota dotacji w wysokości 350.000 zł nie została wykazana w rozliczeniu podatku za 2006 rok jako koszt uzyskania przychodów ani jako wydatek nie stanowiący kosztów uzyskania przychodów. Kwotę dotacji w wysokości 350.000,00 zł z miesiąca grudnia 2006 roku, Zarząd Spółki decyzją chce przeznaczyć na zakup środków trwałych ( autobusów ) w 2007 roku. W związku z tym, kwota przeznaczona na zakup środków trwałych nie stanowiłaby kosztów uzyskania przychodów poprzez naliczanie amortyzacji w latach następnych.

Zapytanie Spółki brzmi:Czy przeznaczenie części otrzymanych z Urzędu Marszałkowskiego dopłat do biletów ulgowych na sfinansowanie zakupu autobusów do przewozów pasażerskich i następnie wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów ich amortyzacji jest zgodne z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych?

Stanowisko wnioskodawcy:Przeznaczenie części otrzymanych dopłat do biletów ulgowych na sfinansowanie zakupu autobusów do przewozów pasażerskich, a następnie wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów ich amortyzacji jest zgodne z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z art 17 ust 1 pkt 47 ustawy wolne od podatku dochodowego są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Artykuł ten nie zawiera żadnych innych ograniczeń w zakresie zwolnienia od podatku.Samodzielną decyzją Spółki jest na co przeznaczy otrzymaną dotację, czy na zakup majątku trwałego, czy też na sfinansowanie bieżących kosztów działalności.Zdaniem Spółki, przyjęcie takiego rozwiązania w żadnym przypadku nie narusza norm prawnych dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu wyjaśnia, co następuje:

Dopłaty przekazywane przewoźnikom przez samorządy województw na mocy art 8a ustawy z dnia 20 czerwca 1992r o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego ( Dz U z 1992r Nr 54 poz 254 ze zmianami ) mające na celu finansowanie ustawowych uprawnień do bezpłatnych i ulgowych przewozów są dotacjami przedmiotowymi z budżetu samorządu województwa.W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31.12.2006r przedmiotowe dotacje są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art 17 ust 1 pkt 14 ustawy z dnia 15 lutego1992r o podatku dochodowym od osób prawnych ( j. t. Dz U z 2000r Nr 54 poz 654 ze zmianami ).Przepis ten stanowi, że wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.Zwolnienie wynikające z punktu 14, uchylone z dniem 1 stycznia 2004r na podstawie art 1 pkt 13 litera a) tiret pierwszy w związku z art 10 ustawy z dnia 12 listopada 2003r o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw ( Dz U Nr 202 poz 1957 ), przedłużono do 31.12.2006r na podstawie:art 5 ust 1 w/w ustawy z dnia 12 listopada 2003r,art 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 listopada 2004r o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw ( Dz U Nr 254 poz 2533 ) Powyższa regulacja dotyczyła również przepisu art 16 ust 1 pkt 58 w/w ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z którym wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów ( przychodów ), o których mowa m. in. w art 17 ust 1 pkt 14 - dotacji budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego - nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.Od 1 stycznia 2007r, ustawą z dnia 16 listopada 2006r o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw ( Dz U Nr 217 poz 1589 ), przedmiotowe dotacje są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art 17 ust 1 pkt 47 ustawy, którego treść jest identyczna z przepisem art 17 ust 1 pkt 14 ustawy obowiązującym do 31.12.2006r Dla zakresu tego zwolnienia ważne jest źródło pochodzenia tych dotacji. Nie ma natomiast znaczenia rodzaj dotacji, ich charakter czy też sposób ich wykorzystania.Zgodnie z art 15 ust 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007r kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art 16 ust 1 .Przepis art 16 ust 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych po nowelizacji stanowi, iż wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów ( przychodów ), o których mowa między innymi w art 17 ust 1 pkt 47 tej ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.Przepis art 16 ust 1 pkt 48 w/w ustawy dotyczy zaliczania w koszty dokonywanych odpisów amortyzacyjnych, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art 16a – 16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie ( brzmienie przepisu nie uległo zmianie po 01.01.2007r).

W odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego nie ma znaczenia czy są to dotacje zwolnione z punktu 14 czy z punktu 47, gdyż treść tych przepisów nie uległa zmianie i nadal obowiązuje. Zatem odpisy amortyzacyjne z tytułu zużycia autobusów do przewozów pasażerskich sfinansowanych otrzymaną dotacją z Urzędu Marszałkowskiego nie stanowią kosztów uzyskania przychodów dla SSS na zasadzie cytowanych wyżej przepisów art 16 ust 1 pkt 48 i pkt 58 w związku z art 17 ust 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując powyższe okoliczności faktyczne i prawne – postanowiono jak w sentencji postanowienia.

POUCZENIE1. Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.2. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.3. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie wniesione za pośrednictwem organu wydającego postanowienie w terminie 7 dni licząc od daty jego doręczenia ( art 236 § 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.Ordynacja podatkowa ).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj