Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WVO/443-77/07/AS
z 25 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WVO/443-77/07/AS
Data
2007.09.25


Referencje


Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług


Słowa kluczowe
dostawa towarów
stawki podatku
usługi na majątku rzeczowym


Pytanie podatnika
Spółka występuje z zapytaniem czy w przypadku przedstawionego stanu faktycznego może skorzystać i zastosować do swojej ”nowej/rozszerzonej" działalności przepisy V AT § 7 a ?


P o s t a n o w i e n i e

Na podstawie art. 14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 29 czerwca 2007r. (data wpływu do Urzędu) Sp. z o.o. żądającego pisemnej informacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego tj. § 7a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.)Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko podane we wniosku jest nieprawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

1. Stan faktyczny

Sp. z o.o. jest podmiotem o rozbudowanej strukturze wewnętrznej oraz szerokim zakresie/przedmiocie prowadzonej działalności gospodarczej.Sp. z o.o. sprzedaje jednemu ze swoich kontrahentów swoje produkty (dalej: Produkty). Obecnie Spółka planuje rozszerzenie swojej działalności o ewentualne dodatkowe "czynności" - myśli o świadczeniu na rzecz tego kontrahenta usług polegających na łączeniu sprzedanych mu Produktów w zestawy oraz pakowaniu ich zgodnie ze zleceniem. W efekcie powstaną nowe produkty.Nie zawsze w chwili zakupu Produktów kontrahent wie w jaki sposób zostaną one wykorzystane w przyszłości. Stąd, Produkty pozostaną na chwilę w magazynach Spółki, a po uzyskaniu odpowiedniego zlecenia, dokona "wydania" przedmiotowych produktów na inny obszar produkcji celem świadczenia na nich usługi. Spółka połączy je w zestaw, zapakuje i odeśle do kontrahenta. W większości przypadków w skład zestawów będą wchodziły nie tylko Produkty wcześniej zakupione przez kontrahenta, ale również inne Produkty produkowane przez Spółkę.Należy podkreślić, iż intencją kontrahenta jest zakup dwóch świadczeń tj. Produktów oraz usługi polegającej na łączeniu ich w zestawy i ich pakowaniu. Spółka będzie zatem uzyskiwać odrębne zlecenia na produkcję towarów, na towary dołączane do zestawów w ramach świadczonej przez nią usługi oraz na samą usługę. Dodatkowo wartość Produktów na których Spółka będzie wykonywać usługi będzie w znacznym stopniu przewyższać wartość towarów zużywanych przez Spółkę na potrzeby tych usług. W przypadku Spółki zarówno dostawa towarów jak i usługi związane z ich pakowaniem świadczone będą przez ten sam podmiot.Z uwagi na to, że Produkty dostarczane kontrahentowi nie będą wywożone z Polski, Spółka nie będzie mogła potraktować tych transakcji jako wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów opodatkowanej 0% VAT. Spółka zastanawia się nad możliwością opodatkowania 0% V AT dostawy Produktów na rzecz kontrahenta na podstawie § 7a Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów o ustawy podatku od towarów i usług (dalej: przepisy V A T).

2. Pytanie Spółki

Spółka występuje z zapytaniem czy w przypadku przedstawionego stanu faktycznego może skorzystać i zastosować do swojej ”nowej/rozszerzonej" działalności przepisy V AT § 7 a ?

3. Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego

Zgodnie z powołanym przepisem opodatkowanie dostawy towarów 0% V A T uzależnione jest od spełnienia szeregu warunków. Przede wszystkim:-towary muszą być nabyte przez podatnika podatku od wartości dodanej,zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju,-towary te muszą ostatecznie zostać wywiezione z Polski do innego państwa UniiEuropejskiej,-towary muszą być nabyte w celu wykonania na nich usług, o których mowa wart. 27 ust.2 pkt 3 lit. d ustawy o V AT czyli usług na ruchomym majątku rzeczowym.Dodatkowo podmiot dokonujący dostawy towarów powinien:-być podatnikiem zarejestrowanym na V AT UE;-przekazać nabyte przez kontrahenta z UE towary podmiotowi, który wykonujeusługi, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy o V A T;-wykazać w deklaracji podatkowej oraz w informacji podsumowującej za okres, wktórym wystawił fakturę stwierdzającą dokonanie dostawy towarów, tę dostawę jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów;-otrzymać zapłatę na rachunek bankowy w banku krajowym w terminie 60 dni oddnia wydania towaru; otrzymanie zapłaty w terminie późniejszym uprawnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego;-posiadać dokumenty, z których wynika, że towary przekazywane podmiotowi, którywykonuje usługi, o których mowa wart. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy o V A T, zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium kraju.Spółka uważa, iż spełnienie przez nią warunków zawartych w § 7a ust.2 umożliwi jej skorzystanie z 0% stawki VAT. Pragniemy podkreślić, iż kontrahent jest podmiotem unijnym zarejestrowanym na V AT w jednym z Państw Unii w tym również jest podatnikiem zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych. Towary po wykonaniu na nich usług opuszczą terytorium kraju - Polski. Za wykonaną usługę nastąpi zapłata w ciągu 60 dni od dnia wydania towaru. Spółka będzie prowadzić ewidencję z której będzie wynikać, iż towary "przekazane" do drugiego obszaru produkcyjnego na których zostaną wykonane usługi o których mowa w art. 27 ust.2 pkt 3 lit.d ustawy V AT zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium Polski.Spółka uważa, iż w opisanym stanie faktycznym wykonane usługi powinny być zakwalifikowane jako usługi na ruchomym majątku rzeczowym, o której mowa wart. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy o V AT. Spółka połączy je w zestaw, zapakuje i odeśle do kontrahenta. W większości przypadków w skład zestawów będą wchodziły nie tylko Produkty wcześniej zakupione przez kontrahenta, ale również inne Produkty produkowane przez Spółkę.Należy podkreślić, iż intencją kontrahenta jest zakup dwóch świadczeń tj. Produktów oraz usługi polegającej na łączeniu ich w zestawy i ich pakowaniu. Spółka będzie zatem uzyskiwać odrębne zlecenia na produkcję towarów, na towary dołączane do zestawów w ramach świadczonej przez nią usługi oraz na samą usługę., Dodatkowo wartość Produktów na których Spółka będzie wykonywać usługi będzie w znacznym stopniu przewyższać wartość towarów zużywanych przez Spółkę na potrzeby tych usług.W związku z powyższym należy uznać, iż najważniejsza przesłanka wynikająca z § 7a zostanie spełniona.Uważamy iż, wykładnia celowościowa tego przepisu pozwala stwierdzić iż w planowanej przez Spółkę transakcji dostawa Produktów do kontrahenta podlega opodatkowaniu 0% V AT. Dostarczane przez Spółkę Produkty będą bowiem służyły bezpośrednio uzyskaniu efektu końcowego postaci innego produktu, który zostanie wywieziony z Polski. Sam fakt, że to producent towarów, a nie podmiot trzeci wykonuje na nich określone usługi nie powinien dyskwalifikować prawa do opodatkowania ich dostawy 0% V A T na mocy § 7a rozporządzenia MF w sprawie VAT, skoro wszystkie przesłanki zostaną spełnione.

4. Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z przepisem § 7a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm. ), obniżoną do wysokości 0 % stawkę podatku stosuje się do towarów nabywanych przez podatnika podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, w przypadku gdy towary te są przeznaczone do wykonania na nich usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy (usług na ruchomym majątku rzeczowym), na terytorium kraju, a następnie do wywozu na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.Przepis ust. 2 § 7a rozporządzenia stanowi, iż przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że podatnik dokonujący dostawy towarów:
1. jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE i w zgłoszeniu rejestracyjnym zgłosił, że zamierza dokonywać wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów;
2. przekaże, nabyte przez podatnika podatku od wartości dodanej, towary podmiotowi, który wykonuje usługi, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy;
3. wykaże w deklaracji podatkowej oraz w informacji podsumowującej za okres, w którym wystawił fakturę stwierdzającą dokonanie dostawy towarów, tę dostawę jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów;
4. otrzyma zapłatę na rachunek bankowy w banku krajowym w terminie 60 dni od dnia wydania towaru; otrzymanie zapłaty w terminie późniejszym uprawnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego;
5. posiada dokumenty, z których wynika, że towary przekazywane podmiotowi, który wykonuje usługi, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy, zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium kraju.

Z brzmienia powyższego przepisu wynika, że wprowadza on stawkę 0% dla dostawy towarów dokonywanej na rzecz podatnika podatku od wartości dodanej, które to towary przed dokonaniem ich ostatecznego wywozu, są poddawane w Polsce usługom na ruchomym majątku rzeczowym, po dokonaniu których są wywożone. Zastosowanie stawki 0% podatku od towarów i usług uwarunkowane jest wystąpieniem łącznie przesłanek, o których mowa w § 7a ust. 2 ww. rozporządzenia tj.:. - Podatnik dokonujący dostawy towarów musi być zarejestrowany jako podatnik VAT UE i w zgłoszeniu rejestracyjnym zgłosił, że zamierza dokonywać wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. Zgodnie z art. 97 ust. 1 i ust. 4 ustawy z dnia 11.03.2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz 535 ze zm.) podatnicy, o których mowa w art. 15, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności, a naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podmiot, który dokonał zawiadomienia zgodnie z ust. 1, jako podatnika VAT UE.- Podatnik zobowiązany jest przekazać towary, które zostały nabyte przez podatnika podatku od wartości dodanej, podmiotowi, który podda je pracom, tj. usługom na ruchomym majątku rzeczowym.- Podatnik dokonujący dostawy towarów powinien także wykazać w deklaracji podatkowej oraz w informacji podsumowującej tę dostawę jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów za okres, w którym wystawił fakturę stwierdzającą dokonanie tej dostawy. Stosownie do treści art. 100 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług , podatnicy podatku od towarów i usług, zarejestrowani jako podatnicy VAT-UE oraz osoby prawne nie będące podatnikami, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 9-12 lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w rozumieniu art. 13 - są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów, zwane "informacjami podsumowującymi", za okresy kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu:1. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów,2. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.- Podatnik musi otrzymać zapłatę na rachunek bankowy w banku krajowym w terminie 60 dni od dnia wydania towarów. Oznacza to, iż podatnik wykazuje dostawę jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów ze stawką 0 % podatku od towarów i usług, jeżeli przewiduje, że otrzyma zapłatę w terminie 60 dni. Jeżeli jednak podatnik nie otrzyma zapłaty w okresie 60 dni obowiązany jest do wykazania dostawy towarów ze stawką krajową. Należy podkreślić, iż późniejsze otrzymanie zapłaty uprawnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego. - Ponadto, aby podatnik miał prawo do zastosowania stawki 0 % podatku od towarów i usług, musi posiadać dokumenty, z których wynika, że towary przekazane podmiotowi wykonującemu na nich usługi, zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium kraju. Z powyższego wynika, iż podatnik zobowiązany jest do posiadania dokumentów, które mają być dowodami wskazującymi na wywóz towarów do podatnika od wartości dodanej, po dokonaniu na nich prac przez podmiot, który świadczy usługi na ruchomym majątku rzeczowym. Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że w przedmiotowej sytuacji nie będą spełnione łącznie wszystkie warunki konieczne dla zastosowania stawki 0%. Towary nabyte przez podatnika podatku od wartości dodanej nie zostają przekazane innemu podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym (nie jest spełniony warunek z § 7a ust. 2 pkt 2 rozporządzenia). Zatem w przedstawionym stanie faktycznym, w ocenie organu podatkowego, Spółka nie może zastosować stawki 0% na podstawie przepisu § 7a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj