Interpretacja Urzędu Skarbowego w Przemyślu
VII/423-3/07
z 6 czerwca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
VII/423-3/07
Data
2007.06.06



Autor
Urząd Skarbowy w Przemyślu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wartość początkowa środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych


Słowa kluczowe
dotacja
koszty uzyskania przychodów
wartość początkowa środka trwałego
wniosek
wytworzenie środka trwałego


Pytanie podatnika
Czy wydatki poniesione na opracowanie wniosków o przyznanie dotacji w wysokości wynikającej z zawartej umowy, powinny być zaliczone do wartości początkowej środków trwałych w budowie, czy też do bieżących kosztów działalności gospodarczej?


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz art. 15 ust. 1 i art. 16g ust. 3 i 4 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 z późn. zm. ) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu po rozpatrzeniu wniosku M. Spółka z o. o. w P. z dnia 23.04.2007r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania prawa podatkowego postanawia uznać stanowisko przedstawione we wniosku za prawidłowe.

W dniu 23.04.2007 do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych, który zawierał następujące pytanie: Czy wydatki poniesione na opracowanie wniosków o przyznanie dotacji w wysokości wynikającej z zawartej umowy, powinny być zaliczone do wartości początkowej środków trwałych w budowie, czy też do bieżących kosztów działalności gospodarczej?

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym M. Spółka z o.o. realizuje inwestycje pt. „Modernizacja C.” w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, Działanie 2.4 Wsparcie dla przedsięwzięć w zakresie dostosowania przedsiębiorstw do wymogów ochrony środowiska. W procesie pozyskiwania dotacji na przedmiotową inwestycję Spółka korzystała z usług firmy doradczej, która w ramach zawartej umowy udzielała pomocy przy sporządzaniu wniosku do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz innych wymaganych przepisami prawa dokumentów. Koszt usługi doradczej został w całości pokryty ze środków własnych firmy i ujęty jako wydatek niezakwalifikowany do refundacji.

Spółka stoi na stanowisku, iż wydatki te powinny być zaliczone do wartości początkowej środków trwałych w budowie. Zgodnie z art. 16g ust. 3 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz.654 z późn.zm.), na wartość początkową środka trwałego ma wpływ nie tylko cena zapłacona zbywcy środka trwałego, ale także koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania, w szczególności koszty transportu, załadunku, wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji, odsetek, prowizji, opłat notarialnych i innych.

Stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego w Przemyślu przedstawia się następująco:

Status prawny środków pomocowych otrzymywanych w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, Działanie 2.4 Wsparcie dla przedsięwzięć w zakresie dostosowania przedsiębiorstw do wymogów ochrony środowiska, regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2.03.2001r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczące zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanych w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20.04.2004r. o narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz.U. Nr 116, poz.1206). Pomoc finansowana z funduszy strukturalnych ze względu na kierunki jej przeznaczenia można podzielić na środki, z których finansowany jest między innymi program inwestycyjny.

Kwestię kosztów reguluje art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy. Regulacja zawarta w art. 15 ust. 6 powołanej ustawy normuje ponadto, iż kosztami uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jak stanowi art. 16g ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy za wartość początkową środków trwałych w razie odpłatnego nabycia uważa się cenę nabycia, a w razie wytworzenia ich we własnym zakresie koszt wytworzenia.

Za cenę nabycia uważa się w myśl art. 16g ust. 3 ustawy kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji.

Za koszt wytworzenia stosownie do art. 16g ust. 4 uważa się wartość w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych, rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Do kosztu wytworzenia nie zalicza się: kosztów ogólnego zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania.

Natomiast przepis art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Jak wynika z powyższych przepisów prawa podatkowego, ustalając amortyzację środków trwałych wytworzonych we własnym zakresie należy uwzględnić wszystkie poniesione na ten cel wydatki tj. składniki rzeczowe majątku, wykorzystane usługi obce, koszty wynagrodzeń za pracę wraz z pochodnymi i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Dopiero od tak ustalonej wartości środków trwałych należy ustalić, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy, wartość odpisów stanowiących koszty uzyskania przychodów i odpisów, które kosztów uzyskania przychodów nie stanowią. Nie jest zasadne odrębne rozpatrywanie jaka część elementu składowego wpływającego na wartość środka trwałego będzie stanowiła wartość amortyzacji stanowiącej, bądź niestanowiącej kosztu uzyskania przychodu. Rozliczenia takiego, w ocenie tutejszego organu podatkowego, należy dokonać po zakończeniu inwestycji, kiedy to znany będzie jej koszt wytworzenia oraz udział środków bezzwrotnej pomocy stanowiącej dofinansowanie inwestycji.

Biorąc zatem pod uwagę przedstawiony przez stronę stan faktyczny tutejszy organ podatkowy uznaje, że wydatki poniesione na opracowanie wniosków o przyznanie dotacji w wysokości wynikającej z zawartej umowy, powinny być zaliczone do wartości początkowej środków trwałych w budowie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj