Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WVO/443-51/07/AS
z 2 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WVO/443-51/07/AS
Data
2007.08.02



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
agent
import usług
podstawa opodatkowania
pośrednictwo
prowizje


Pytanie podatnika
Zapytanie Spółki dotyczy kwestii wliczania, w przedstawionym stanie faktycznym, prowizji od zakupu wypłacanej agentowi z Chin do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług z tytułu importu towarów.


P o s t a n o w i e n i e

Na podstawie art. 14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 07.05.2007r. (data wpływu do Urzędu) Sp. z o.o. żądającego pisemnej informacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego tj. art. 29, art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c oraz art. 22 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.)Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko podane we wniosku jest nieprawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

1. Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący:

P. sp. z o.o. zawarł umowę z osobą fizyczną zamieszkałą w Chinach, zwaną "Agentem". P. Sp. z o.o. powierzył Agentowi zadanie reprezentowania go przy zakupie towaru na terenie Chin, dokonywanie wszelkich czynności formalnych związanych z transakcjami kupna na rzecz P. Sp. z o.o. i w jego imieniu. Agent jest jednocześnie odpowiedzialny za wszelkie fizyczne i prawne wady towarów jak również za wszelkie szkody poniesione przez P. Sp. z o.o. w przypadku gdyby towary zostały zakupione z niekompletnymi dokumentami towarzyszącymi, a w szczególności dotyczących certyfikatu jakości i pochodzenia, certyfikatu technicznego, oznakowania każdej partii towaru itp. ...Za powyższe czynności Agent otrzymuje od P. Sp. z o.o. prowizję od nabytych towarów.

2. Treść pytania

Zapytanie Spółki dotyczy kwestii wliczania, w przedstawionym stanie faktycznym, prowizji od zakupu wypłacanej agentowi z Chin do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług z tytułu importu towarów.

3. Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego

Z chwilą przystąpienia naszego kraju do Unii Europejskiej, Rzeczpospolita Polska podlega aktom prawnym obowiązującym na terenie Unii Europejskiej. Jednym z aktów są rozporządzenia Unii Europejskiej, które obowiązują bezpośrednio na terenie naszego kraju.Rozporządzenie w/w wymienione, zwane dalej Wspólnotowym Kodeksem Celnym, wart. 29 podaje definicję wartości celnej, która jest podawana w zgłoszeniu celnym.Wartością celną jest cena faktycznie zapłacona lub należna za towary, wtedy, gdy zostały one sprzedane w celu wywozu, na obszar celny Wspólnoty. Do wartości celnej, zgodnie z art. 32 rozporządzenia, doliczyć m. in. prowizje i koszty pośrednictwa z wyjątkiem prowizji od zakupu.Definicję "prowizji od zakupu" podaje art. 32 ust. 4 rozporządzenia: jest to opłata poniesiona przez importera na rzecz jego agenta za usługę polegającą na reprezentowaniu go przy zakupie towarów, których wartość celna jest ustalana. Zgodnie z art. 33 ust. I lit. E, prowizji od zakupu nie wlicza się do wartości celnej.Zgodnie z art. 29 ust. 15 powołanej ustawy o podatku VAT, podstawa opodatkowania obejmuje również prowizję, jeżeli nie została ona wcześniej ujęta w wartości celnej.Przepisy ustawy o podatku VAT de facto dokonują istotnego rozejścia się pojęć wartości celnej podstawy opodatkowania podatkiem V AT.Jednakże, analizując zapisy Wspólnotowego Kodeksu Celnego oraz ustawy o podatku VAT, przyjmując wykładnię celowościową dla niniejszej sprawy, uznać można, że podatek związany z wynagrodzeniem dla agenta wynikający z umowy agencyjnej, nie powinien wchodzić w zakres wartości celnej. Skoro Wspólnotowy Kodeks Celny wyłącza z mocy prawa zaliczenie wynagrodzenia dla agenta (czyli tzw. prowizji od zakupów) do wartości celnej, to tym samym, wydaje się, że nie powinno zaliczać się tegoż wynagrodzenia do podstawy opodatkowania podatkiem VAT. Obowiązek uiszczenia podatku jest zawsze związany z określonymi sytuacjami oraz ma charakter akcesoryjny, tzn. zależy od wierzytelności głównej. Oznacza to, że nie można naliczyć podatku (wartość akcesoryjna) do wartości celnej, jeżeli jego wartość główna (wynagrodzenie dla agenta) nie wchodzi w zakres pojęcia wartość celna.Tym samym naszym zdaniem prowizja od zakupu wypłacana Agentowi nie podlega opodatkowaniu podatkiem V AT.Z uwagi na niespójność przepisów unijnych oraz krajowych (podatkowych) prosimy o potwierdzenie naszego stanowiska.

4.Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym

Ze stanu faktycznego wynika, że P. Sp. z o.o. zawarł umowę z osobą fizyczną zamieszkałą w Chinach, zwaną "Agentem". P. Sp. z o.o. " powierzył Agentowi zadanie reprezentowania go przy zakupie towaru na terenie Chin, dokonywanie wszelkich czynności formalnych związanych z transakcjami kupna na rzecz P. Sp. z o.o. " i w jego imieniu.Za powyższe czynności Agent otrzymuje od P. Sp. z o.o. prowizję od nabytych towarów. Zastosowanie w przedmiotowym stanie faktycznym znajdą przepisy art. 28 ust.5 pkt 2 lit. c w związku z art. 22 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Na podstawie art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów. Tym samym potwierdzić należy stanowisko, iż miejscem świadczenia usług pośrednictwa nabywanych przez Stronę w związku z dokonywaną przez nią dostawą towarów, o ile są one bezpośrednio związane z tą dostawą, co stanowi warunek sine qua non zastosowania art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c, jest miejsce dokonania dostawy towarów ustalone zgodnie z przepisami o miejscu świadczenia przy dostawie towarów, tj. na podstawie art. 22 i nast. ustawy o podatku od towarów i usług.Jeżeli miejscem rozpoczęcia wysyłki (transportu) towarów jest terytorium państwa trzeciego w rozumieniu art. 2 pkt 5 ww. ustawy, tj. Chin, a Strona jest jednocześnie, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnikiem z tytułu importu tych towarów, za miejsce ich dostawy przez Stronę uznać należy zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy terytorium Polski. W myśl ww. przepisu w przypadku gdy miejscem wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika, który również jest podatnikiem z tytułu importu tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium kraju. Przepis ten wprowadza więc odstępstwo od zasady określonej w art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy, zgodnie z którym w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych miejscem dostawy jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia ich wysyłki lub transportu do nabywcy.

W rezultacie również miejscem świadczenia usług pośrednictwa bezpośrednio związanych z dostawą ww. towarów będzie terytorium kraju (Polski).Ponadto, jak wynika z opisu, przedmiotowe usługi świadczone przez agenta nie mieszczą się w pojęciu dodatkowych wydatków (tj. prowizja, opakowanie, transport, ubezpieczenie), których koszty obejmuje, o ile elementy te nie zostały do niej włączone, podstawa opodatkowania w imporcie towarów, stosownie do art. 29 ust. 15 ustawy, w związku z czym winny one zostać rozliczone przez Stronę jako import usług na podstawie art. 2 pkt 9 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4 i ust. 4 ustawy.Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj