Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB3/423-323/07/MO
z 20 lutego 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB3/423-323/07/MO
Data
2008.02.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
budżet państwa
dotacja
przychód


Istota interpretacji
Czy otrzymane na podstawie ww. Umowy z Województwem K.-P. dofinansowanie w zakresie realizacji kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich podlega na gruncie ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) – dalej updop, zwolnieniu przedmiotowemu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 tej ustawy?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2007 r. (data wpływu do tut. Biura 21 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dotacji otrzymanych z budżetu jednostek samorządu terytorialnego państwa – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2007 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dotacji otrzymanych z budżetu jednostek samorządu terytorialnego państwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi swą podstawową działalność gospodarczą w zakresie przewozów towarowych koleją. W celu dalszej ekspansji Spółka planuje rozwój działalności w zakresie pasażerskiego transportu kolejowego w Polsce. Efektem tego rozwoju jest przedsięwzięcie Wnioskodawcy oraz Spółki A we wspólnym konsorcjum.Konsorcjum to wygrało postępowanie o udzieleniu zamówienia publicznego Województwa K.-P. z siedzibą w T. przy Pl. T., które reprezentuje Marszałek Województwa i jest na podstawie zawartej z tym województwem umowy wykonawcą usług przewozów osób.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymane na podstawie ww. Umowy z Województwem K.-P. dofinansowanie w zakresie realizacji kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich podlega na gruncie ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) – dalej updop, zwolnieniu przedmiotowemu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 tej ustawy...

Zdaniem wnioskodawcy:Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 updop wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Zwolnienie to dotyczy zatem dochodów z tytułu wszelkich dotacji, udzielonych z budżetu państwa bądź budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Dla zakresu tego zwolnienia nie jest istotny rodzaj dotacji, ich charakter i to czy są one określone jako dotacje przedmiotowe, podmiotowe czy też celowe, ważne jest natomiast źródło ich pochodzenia.W art. 164 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej stwierdza się, że podstawową jednostką samorządu terytorialnego jest gmina a także inne jednostki samorządu regionalnego albo lokalnego i regionalnego określone w ustawie. Konstytucja nie rozstrzyga i nie przesądza kwestii struktury samorządu terytorialnego w Polsce. Aktualnie Konstytucja przesądza tylko, że gmina jest jednostką podstawową samorządu terytorialnego, ale nie jedyną. Rozstrzygająca jest tu treść ust. 2 art. 164, który odsyła do ustawy celem określenia innych jednostek samorządu regionalnego czy lokalnego. Sprawa struktury samorządu terytorialnego nie została zatem przesądzona w Konstytucji, a rozstrzygnęły ją następujące ustawy uchwalone w 1998 r.:

  1. o samorządzie powiatowym,
  2. o samorządzie wojewódzkim, a przede wszystkim
  3. o wprowadzeniu zasadniczego trój stopniowego podziału terytorialnego państwa.

Jednostką samorządu terytorialnego jest osoba prawna spełniająca równocześnie łącznie następujące kryteria:

  1. została utworzona na podstawie ustawy,
  2. przynależność mieszkańców do danej wspólnoty samorządowej następuje z mocy prawa,
  3. wykonuje swoje zadania za pośrednictwem organów stanowiących i wykonawczych, do których wybory są powszechne, równe, bezpośrednie i tajne,
  4. posiada konstytucyjnie zapewniony udział w dochodach publicznych odpowiednio do przypadających jej zadań,
  5. źródła jej dochodów są określone w ustawie.

Powyższe kryteria „jednostki samorządu terytorialnego” spełniają gmina, powiat i województwo samorządowe. Najwyższy szczebel w samorządzie terytorialnym stanowią województwa w rozumieniu art. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590, z późn. zm.) - dalej usw. Ponieważ, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 usw., województwo posiada osobowość prawną, a określone ustawami zadania publiczne wykonuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, również posiada ono podmiotowość prawnopodatkową.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 usw, ustrój województwa jako jednostki samorządu terytorialnego określa statut województwa uchwalony po uzgodnieniu z Prezesem Rady Ministrów. W przypadku województwa, przy ocenie jego działania jako organu władzy publicznej, należy się kierować przede wszystkim przepisami rozdziału 2 usw. „Zakres działalności”.Zasady funkcjonowania finansów publicznych określa ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). Zgodnie z jej art. 4 ust. 1 sektor finansów publicznych tworzą:

  1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa, sądy i trybunały;
  2. gminy, powiaty i samorząd województwa, zwane dalej „jednostkami samorządu terytorialnego”, oraz ich związki (…).
    Natomiast dochody jednostek samorządu terytorialnego, będące elementem jego budżetu, określa aktualnie ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966) - dalej udjst. Określa ona zarówno dochody uzyskiwane przez jednostki samorządu terytorialnego oraz jednostki, które mogą być tworzone przez te jednostki. Przepisy udjst zawierają postanowienia, iż dochodami zarówno gminy, powiatu, jak i województwa mogą być również inne dochody należne tym jednostkom na podstawie przepisów odrębnych ustaw. Wszystkie powyżej wskazane przesłanki jednoznacznie wskazują, że Województwo jest jednostką samorządu terytorialnego.

Spółka stoi na stanowisku, że w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie zwolnienie przedmiotowe z opodatkowania określone wart. 17 ust. 1 pkt 47 updop. Zgodnie ze słownikowym znaczeniem przez dotację rozumie się bezzwrotną pomoc finansowa, udzielaną jakiejś instytucji na określony cel. Dofinansowanie (bezzwrotna pomoc finansowa na określony cel) w zakresie realizacji kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich udzielone przez Marszałka Województwa działającego w imieniu Województwa K.-P. spełnia warunki określone ww. przepisem gdyż jest dotacją otrzymaną z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj