Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-284/07/ASz
z 12 lutego 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-284/07/ASz
Data
2008.02.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak obowiązku opodatkowania
deklaracje
dokumenty
podatek naliczony


Istota interpretacji
opodatkowanie transakcji polegającej na zakupie towarów z Chin, które następnie są odsprzedawane na Ukrainę z pominięciem terytorium Polski.



Wniosek ORD-IN 449 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko …. S.A., przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2007r. (data wpływu 14 listopada 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji polegającej zakupie towarów z Chin, które następnie są odsprzedawane na Ukrainę z pominięciem terytorium Polski – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2007r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji polegającej zakupie towarów z Chin, które następnie są odsprzedawane na Ukrainę z pominięciem terytorium Polski.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca nabywa z Chin towary, które następnie odsprzedaje na Ukrainę. Towar jest importowany w imieniu Wnioskodawcy przez firmę spedycyjną bezpośrednio z Chin na Ukrainę (nie wchodzi zatem w terytorium Polski ani innego kraju członkowskiego). Są to transakcje z przemieszczeniem towaru poza terytorium Polski, których stroną jest Wnioskodawca.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy takie transakcje podlegają ustawie o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT są, zgodnie z art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) i wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (WNT). Przedstawione w stanie faktycznym przepływy nie pozwalają na uznanie ich za którąkolwiek z czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce. Jest to zgodne z niepisaną zasadą terytorialności, z godnie z którą co do zasady jedynie czynności dokonane (lub uznane za dokonane) na terytorium Polski podlegają opodatkowaniu w Polsce. Sprzedaży tej Wnioskodawca nie wykazuje w deklaracji VAT-7.

Z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje również wtedy, gdy podatek ten dotyczy zakupów związanych z dostawą dokonywaną na terytorium kraju, jeśli prawo takie przysługiwałoby gdyby dostawa była wykonana na terytorium Polski. W rezultacie nie jest konieczne odliczanie VAT naliczonego związanego z wydatkami na funkcjonowanie działu sprzedaży jedynie w proporcji, gdyż sprzedaż poza terytorium daje w tym przypadku prawo do odliczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W świetle art. 2 pkt 7 przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 8 ustawy o VAT przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o VAT, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W myśl art. 13 ust. 1 przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, zastrzeżeniem ust. 2-8.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca nabywa towary w Chinach, które następnie odsprzedaje bezpośrednio na Ukrainę z pominięciem terytorium Polski. A zatem Wnioskodawca nie dokonuje dostawy na terytorium kraju, nie dokonuje również importu ani eksportu towarów, jak również nie dokonuje wewnątrzwspólnotwej dostawy towarów, ani też wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

W związku z powyższym opisane przez Wnioskodawcę transakcje nie podlegają opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

We wniosku Wnioskodawca wskazał, iż z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje również wtedy, gdy podatek ten dotyczy zakupów związanych z dostawą dokonywaną na terytorium kraju, jeśli prawo takie przysługiwałoby gdyby dostawa była wykonana na terytorium Polski. W rezultacie nie jest konieczne odliczanie VAT naliczonego związanego z wydatkami na funkcjonowanie działu sprzedaży jedynie w proporcji, gdyż sprzedaż poza terytorium daje w tym przypadku prawo do odliczenia.

Należy zatem wyjaśnić, że stosownie do art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Z cytowanego wyżej przepisu wynika, iż podatnik, w sytuacji wskazanej w tym przepisie, ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jeżeli są spełnione łącznie poniższe warunki:

  • kwoty wskazane w tym przepisie mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju,
  • podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Z ww. art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT wynika zatem, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia całej kwoty podatku naliczonego, o której mowa we wniosku, o ile w jego sytuacji ww. warunki są spełnione.

W myśl art. 99 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązania składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

W art. 99 ust. 14 ustawy o VAT została zawarta delegacja ustawowa dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do określenia w drodze rozporządzenia, wzorów deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1, 2 i 8-11, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz terminu i miejsca ich składania.

Na podstawie tej delegacji Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 19 września 2005r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 185, poz. 1545) określił m.in. wzór deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług (VAT-7) stanowiący załącznik nr 1 do ww. rozporządzenia. Z ww. wzoru deklaracji VAT-7 wynika, iż podatnik świadczący usługi poza terytorium kraju jest obowiązany do wykazania ich wartości w poz. 21 deklaracji VAT-7. Znajduje to potwierdzenie w załączniku nr 3 do ww. rozporządzenia, stanowiącym objaśnienia do deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7 i VAT-7K), gdzie wskazano, iż w części C „Rozliczenie transakcji polegających opodatkowaniu oraz podatku należnego, a także transakcji wykonywanych poza terytorium kraju” w poz. 21 wykazuje się dostawę towarów i świadczenie usług poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, lub prawo do zwrotu podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy.

Zatem kwoty sprzedaży towarów poza terytorium kraju Wnioskodawca winien wykazywać w poz. 21 deklaracji VAT-7.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku całościowo należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj