Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB1/415-257/07/WRz
z 15 stycznia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB1/415-257/07/WRz
Data
2008.01.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
działalność gospodarcza
wyszkolenie uczniów


Istota interpretacji
Czy wolna od podatku jest dotacja z tyt. wyszkolenia ucznia?



Wniosek ORD-IN 817 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana K., przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2007 r. (data wpływu do tut. Biura 19 listopada 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania z Urzędu Miasta i Gminy dofinansowania kosztów kształcenia młodocianych pracowników w części dotyczącej:

  • zwolnienia tego dofinansowania od podatku dochodowego - jest prawidłowe,
  • obowiązku korekty kosztów kształcenia ww. pracowników w momencie otrzymania dofinansowania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2007r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania z Urzędu Miasta i Gminy dofinansowania kosztów kształcenia młodocianych pracowników.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i zatrudnia pracowników młodocianych w celu 3-letniej nauki zawodu. W 2007r. po ukończeniu nauki zawodu i pozytywnym zda-niu egzaminu, wystąpił do Urzędu Miasta i Gminy z wnioskiem o przyznanie "dofinanso-wania kosztów kształcenia 1 ucznia" za okres 2004-2007 - zgodnie z art. 70 b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Dotychczas, po ukończeniu nauki zawodu ucznia, na zasadach uchylonego już art. 27c ustawy o podatku dochodowym od osób fi-zycznych, przyznawane były przez Urząd Skarbowy „ulgi uczniowskie", które obniżały należny do budżetu podatek dochodowy, ale z dniem 1 stycznia 2004r. ulgi uczniowskie zostały zniesione a wprowadzono "dofinansowanie z budżetu państwa kosztów kształce-nia młodocianych pracowników" przyznawane przez Urzędy Miast i Gmin, w ramach dota-cji celowej (art. 70b ust. 8 ustawy o systemie oświaty). Kwota "dofinansowania" ustalana jest ustawowo, wyniesie w roku 2007 około 8.000,00 zł od jednego wyszkolonego ucznia i po rozpatrzeniu wniosku przekazana zostanie przelewem na konto bankowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1. Czy kwota otrzymanego z Urzędu Miasta i Gminy "dofinansowania kosztówkształcenia młodocianych pracowników" na podstawie art. 70b ustawy o systemieoświaty jest przychodem wolnym od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ...

2. Czy w przypadku ww. zwolnienia przedmiotowego, ma zastosowanie art. 23 ust. 1pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Jeżeli tak, to co zrobić z zaksięgowanymi w podatkowej księdze przychodów i rozchodów - kosztami kształcenia ucznia z okresu 3 lat (2004-2007), a dotyczącymi płac, ZUS, kosztów bhp, szkoleń itp....

Zdaniem wnioskodawcy otrzymana z Urzędu Miasta i Gminy kwota "dofinansowania" przekazywana jest w ramach dotacji celowej z budżetu państwa , stąd wolna jest od po-datku dochodowego (art.21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fi-zycznych) a także dlatego, że wprowadzona jest w miejsce uchylonej już " ulgi uczniow-skiej". Natomiast poniesione koszty kształcenia ucznia w okresie 3 lat nauki zawodu, za którego wyszkolenie otrzyma "dofinansowanie" są kosztami uzyskania przychodu jakimi jest war-tość sprzedaży produkcji i usług uzyskanej w tym czasie w zakładzie. Ponadto koszty te nie są bezpośrednio sfinansowane z kwoty "dofinansowania ", o czym mowa w art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, gdyż kwotę "dofinansowania" dopiero uzyska po ukończeniu nauki zawodu przez ucznia. Dlatego uważa, że art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy jego nie dotyczy i stąd nie należy dokonywać żadnych korekt zaksięgowanych kosztów kształcenia ucznia, w momencie otrzymania "dofinansowania".

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem do-chodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wy-mienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy przychodem z działalności gospodarczej są rów-nież dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub warto-ści niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a – 22o, dokonuje się odpi-sów amortyzacyjnych.

Z powyższego przepisu wynika generalna zasada opodatkowania dotacji podatkiem do-chodowym od osób fizycznych. Jednocześnie przepis art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

W myśl art. 70b ust.1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) - pracodawcom, którzy zawarli z młodocianymi pra-cownikami umowę w celu przygotowania zawodowego, przysługuje dofinansowanie kosz-tów kształcenia, jeżeli:

  1. pracodawca lub osoba prowadząca zakład w imieniu pracodawcy albo osoba zatrud-niona u pracodawcy posiada kwalifikacje wymagane do prowadzenia przygotowania za-wodowego młodocianych, określone w odrębnych przepisach,
  2. młodociany pracownik ukończył naukę zawodu lub przyuczenie do wykonywania okre-ślonej pracy i zdał egzamin, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Dofinansowanie z budżetu państwa kosztów kształcenia młodocianych pracowników, zgodnie z art. 70b ust. 8 ww. ustawy systemie oświaty, odbywa się w ramach dotacji celowej na zadania własne. Przy czym w myśl art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2006r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie zadań i kosztów, o których mowa w literach a)-e) tego przepisu, zwane dalej „dotacjami celowymi”.

Powołane przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowią o zwol-nieniu od podatku dochodowego dotacji, w rozumieniu przepisów o finansach publicz-nych, otrzymanych z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Przeto przyznane przez Urząd Miasta i Gminy dofinansowanie kosztów kształcenia młodo-cianych pracowników – jako dotacja w rozumieniu przepisu ustawy o finansach publicz-nych – jest zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w myśl art. 21 ust 1 pkt 129 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, w powyższym zakresie stanowisko wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe

Stosownie do treści art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.Co do zasady, kosztami uzyskania przychodów mogą więc być wydatki związane z wynagrodzeniami wypłacanymi młodocianym pracownikom, składkami na ubezpieczenie spo-łeczne od tych wynagrodzeń w części finansowanej przez płatnika, czy też inne wydatki, które odpowiadają wymogą określonym w ww. przepisie ustawy.

Należy jednak podkreślić, iż wydatki sfinansowane ww. zwolnioną z opodatkowania dota-cją, nie mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów. W myśl bowiem przepisów art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów) o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129. W zakresie wynikającym z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego dotacja zostanie przyznana po rozpatrzeniu wniosku o przyznanie dofinansowania kosztów kształcenia jednego ucznia za okres 2004-2007.

Dlatego też, w celu rozliczenia otrzymanej dotacji należy w dacie jej otrzymania dokonać stosownej korekty kosztów uzyskania przychodów pomniejszając je o wysokości otrzy-manej dotacji.

W tym też zakresie stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj