Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-713/07/IL
z 19 lutego 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-713/07/IL
Data
2008.02.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym


Słowa kluczowe
najem
zwrot wydatków związanych z budownictwem


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z przebudową istniejącego budynku mieszkalnego na budynek pensjonatowo-mieszkalny?



Wniosek ORD-IN 704 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2007 r. (data wpływu 22 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie możliwości uzyskania zwrotu niektórych wydatków związanych z przebudową budynku mieszkalnego na budynek pensjonatowo-mieszkalny - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie możliwości uzyskania zwrotu niektórych wydatków związanych z przebudową budynku mieszkalnego na budynek pensjonatowo-mieszkalny.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 7 października 2002 r. otrzymał Pan wspólnie z żoną pozwolenie ze Starostwa Powiatowego w S. na dobudowę tarasu oraz budowę wjazdu do garaży. W dniu 7 października 2004 r. otrzymał Pan decyzję w sprawie zmiany pozwolenia na przebudowę istniejącego budynku mieszkalnego na budynek pensjonatowo-mieszkalny. W dniu 2 listopada 2005 r. żona zgłosiła rozpoczęcie działalności gospodarczej w zakresie wynajmu pokoi gościnnych, opodatkowaną na karcie podatkowej. Pan nie prowadzi działalności gospodarczej. Inwestycja została rozpoczęta w celu wybudowania budynku mieszkalnego. Zmiana decyzji na budynek pensjonatowo-mieszkalny miała na celu ewentualne wykorzystanie w przyszłości niewielkiej powierzchni na wynajem. Wynajem pokoi gościnnych jest traktowany jako krótkotrwały i sporadyczny sposób zagospodarowania wolnej powierzchni. Ponoszone wydatki na przebudowę nie były zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, nie był też odliczany od nich podatek VAT. Pierwszy przychód z tytułu wynajmu pokoi żona uzyskała w maju 2006 r. Łączna powierzchnia użytkowa budynku wynosi 550 m². Na wynajem przeznaczono 2 pokoje o łącznej powierzchni 55,37 m². Na dzień dzisiejszy dom posiada 9 ukończonych pokoi, w tym 2 pokoje na wynajem. Inwestycja nie została jeszcze zakończona (dokonano częściowego odbioru). Wynajmowane pokoje są wykazane w decyzji w sprawie podatku od nieruchomości jako związane z działalnością gospodarczą. Zamierza Pan złożyć wniosek o zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym poniesionych w okresie od 1 maja 2004 r. do 31 grudnia 2007 r.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z przebudową istniejącego budynku mieszkalnego na budynek pensjonatowo-mieszkalny...


Zdaniem Wnioskodawcy ma on prawo do zwrotu zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, ponieważ zostały poniesione na zakup materiałów budowlanych w związku z rozbudową budynku na cele mieszkalne.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (t. j.: Dz. U. z 2005 r. Nr 177 poz. 1468 ze zm.) przez pojęcie budynku mieszkalnego rozumie się budynek lub jego część, służące zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, oraz związane z nimi urządzenia techniczne zapewniające możliwość użytkowania tego budynku lub jego części zgodnie z ich przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków.


Zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:


  1. budową budynku mieszkalnego;
  2. nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;
  3. remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.


Z treści złożonego wniosku wynika, iż wykonali Państwo inwestycję polegającą pierwotnie na dobudowie tarasu i budowie wjazdu do garaży, a następnie na przebudowie istniejącego budynku mieszkalnego na budynek mieszkalno-pensjonatowy. Stwierdzić zatem należy, iż prace polegające na adaptacji budynku mieszkalnego na budynek mieszkalno-pensjonatowy, nie stanowią inwestycji, o której mowa w cyt. art. 3 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Wymienionych we wniosku prac w żaden sposób nie można bowiem uznać za nadbudowę lub rozbudowę budynku mieszkalnego na cele mieszkalne.

Zwrot części wydatków mógłby zatem przysługiwać Państwu wyłącznie w sytuacji gdyby wydatki dotyczyły nadbudowy lub rozbudowy budynku na cele mieszkalne, oraz gdyby oprócz opisanej we wniosku przebudowy dokonali Państwo remontu budynku mieszkalnego.

Ponadto podkreślić należy, iż zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje, pod warunkiem że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 3 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Z treści tego przepisu wynika , iż prawo do ubiegania się o zwrot nie przysługuje, gdy osoba fizyczna wykonywała daną inwestycję jako podatnik VAT.

Prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na materiały budowlane zostało wprowadzone w tym celu, aby zdjąć z osób fizycznych ciężar finansowy wynikający z podwyższenia stawek podatku VAT na materiały budowlane. Prawo to nie przysługuje zatem, gdy podatek VAT naliczony w cenie materiałów budowlanych może być odliczony od podatku należnego.

Dotyczy to każdej sytuacji, gdy zakupy dokonywane są przez podatnika VAT na potrzeby prowadzonej przez niego działalności, niezależnie od tego, czy w związku z zakupem materiałów budowlanych na potrzeby tej inwestycji przysługiwało prawo do odliczenia, czy też nie. Także w przypadku realizowania inwestycji, w związku z którą nie będzie takiej osobie przysługiwało prawo do odliczenia podatku, lecz inwestycję taką będzie ona realizowała działając jako podatnik VAT, prawo do zwrotu nie przysługuje. Dotyczyć to może także sytuacji, w której osoba fizyczna kupuje materiały budowlane i dokonuje określonej inwestycji celu wykonywania czynności zwolnionej od podatku VAT (w części lub w całości).

Zatem, jeśli osoba fizyczna lub jej małżonek, dokonuje jako podatnik VAT zakupu materiałów budowlanych na potrzeby inwestycji związanej z wynajmem lokali mieszkalnych na cele mieszkalne, to nie przysługuje jej zwrot części podatku VAT zawartego w cenie wydatków związanych z wynajmowanym lokalem.

W sytuacji gdyby w okresie od 1 maja 2004 r. do 31 grudnia 2007 r. ponieśli Państwo wydatki na zakup materiałów budowlanych, w związku z inwestycją na cele, o których mowa w art. 3 ust. 1 ww. ustawy, w części przeznaczonej na własne potrzeby, a w części na potrzeby prowadzonej przez małżonkę działalności w zakresie wynajmu pokoi gościnnych należałoby stwierdzić, iż nie mają Państwo prawa do zwrotu podatku VAT zawartego w tych wydatkach na zakup materiałów budowlanych, które przeznaczone zostały na inwestycję związaną z prowadzoną przez małżonkę działalnością gospodarczą. W przypadku gdyby faktury dokumentujące wydatki poniesione na zakup materiałów budowlanych zużytych do całej inwestycji, zawierały część wartości związanej z pomieszczeniami służącymi na wynajem, należy wydatki te wyłączyć proporcjonalnie do udziału powierzchni przeznaczonej na wynajem w powierzchni całego budynku.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj