Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB2/415-416/07/MK
z 21 lutego 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB2/415-416/07/MK
Data
2008.02.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
działalność wykonywana osobiście
obowiązek płatnika
opinia biegłego


Istota interpretacji
Czy złożenie przez biegłego sądowego prowadzącego działalność gospodarczą oświadczenia, że wykonywana przez niego praca związana z przygotowaniem opinii wchodzi w zakres tej działalności, zwalnia płatnika od poboru zaliczki od należności za wykonanie opinii?



Wniosek ORD-IN 866 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Komendy Policji, przedstawione we wniosku z dnia 13 listopada 2007r. (data wpływu do tut. Biura – 21 listopada 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika dokonującego wypłat biegłym sądowym, którzy wykonują opinie w postępowaniach przygotowawczych w sprawach karnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2007r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika dokonującego wypłat biegłym sądowym, którzy wykonują opinie w postępowaniach przygotowawczych w sprawach karnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca do postępowań przygotowawczych prowadzonych w sprawach karnych powołuje biegłych i tłumaczy z list sądowych. Zleca im wykonanie określonych badań z wydaniem opinii w określonej sprawie. W części przypadków biegli powoływani czynnością urzędową w związku z toczącym się postępowaniem karnym nie prowadzą pozarolniczej działalności gospodarczej. Uzyskują przychody z działalności wykonywanej osobiście wyróżnionej ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 13 pkt 6. Wobec tych osób płatnik w trybie przewidzianym w art. 41 ust. 1 dokonując wypłat pobiera zaliczki na podatek dochodowy wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodu.

W niektórych jednak przypadkach powołani biegli prowadzą pozarolniczą działalność gospodarczą wystawiając faktury VAT za wykonane opinie na nazwę prowadzonej działalności gospodarczej składając przy tym oświadczenia, że wykonywane przez nich czynności wchodzą w zakres prowadzonej przez nich działalności gospodarczej i wnioskują o nie potrącanie z należności zaliczek na podatek dochodowy.W części przypadków wystawiający fakturę VAT na tyle wysoko wyceniają wartość jednostki czasu koniecznego na przeprowadzenie badań i sporządzenia opinii, że po doliczeniu podatku VAT wartość ta przekracza górną granicę stawki wynagrodzenia zawartą w § 2 i następnych rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 grudnia 1975r. w sprawie kosztów przeprowadzenia dowodu z opinii biegłych w postępowaniu sądowym (Dz. U. z 1975r. Nr 46, poz. 254 ze zm.).

Ponadto wnioskodawca zaznacza, iż w gazecie Prawnej Nr 187 z dnia 26 września 2007r. ukazał się artykuł traktujący o podwójnym opodatkowaniu biegłych sądowych, oparty na wyrokach Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie (sygn. akt III SA/Wa 4304/06, sygn. akt III SA/Wa 4187/06), który jest materiałem posiłkowym dla powoływanych biegłych przez wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy złożenie przez biegłego sądowego prowadzącego działalność gospodarczą oświadczenia, że wykonywana przez niego praca związana z przygotowaniem opinii wchodzi w zakres tej działalności, zwalnia płatnika od poboru zaliczki od należności za wykonanie opinii...
  2. Czy biegli sądowi realizując swoje usługi, które wchodzą w zakres prowadzonej przez nich działalności gospodarczej, związani są maksymalną granicą stawek przyjętych w przywołanym rozporządzeniu kwotach bez podatku VAT, czy wraz z tym podatkiem...

Zdaniem wnioskodawcy, wypłacane biegłemu należności za wykonane przez nich prace związane ze sporządzeniem opinii do postępowania przygotowawczego winno się traktować jako ich przychody z działalności wykonywanej osobiście wiążąc je z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powyższe dotyczy biegłych wykonujących działalność osobiście, jak też prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Od naliczonych wynagrodzeń za pracę biegłych należy potrącać zaliczki na podatek dochodowy, o których stanowi art. 41 ust. 1 przedmiotowej ustawy.Uważa również, że stawki stosowane przez biegłych wraz z podatkiem VAT winny mieścić się w stawkach zawartych w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłami przychodów są m.in.:

  • pkt 2 – działalność wykonywana osobiście,
  • pkt 3 – pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ww. ustawy przez działalność gospodarczą albo pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
    - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Przepis art. 13 pkt 6 ww. ustawy stanowi, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa pkt 9.Z powyższych przepisów wynika, iż pozarolnicza działalność gospodarcza oraz działalność wykonywana osobiście stanowią odrębne źródła przychodu.

Ponadto podkreślić należy, iż na gruncie prawa podatkowego nie ma przeszkód aby osoby prowadzące działalność gospodarczą równocześnie wykonywały na zlecenie sądu, prokuratury, czy też ww. organów władzy określone czynności i osiągały z tego tytułu przychody, o których mowa w art. 13 pkt 6 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten nie zawiera żadnych wyłączeń.

Zakwalifikowanie przychodów do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 6 ww. ustawy powoduje, iż na sądach, prokuraturach, czy też organach władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, jako płatnikach dokonujących wypłat z powyższego tytułu ciąży obowiązek określony w art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie, zmniejsza się, z zastrzeżeniem art. 27b ust. 1 pkt 2 i ust. 2, o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne pobranej przez płatnika, o którym mowa w ust. 1, zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. (art. 41 ust. 1a ww. ustawy)

Wpływu na obowiązek płatnika wynikający z ww. art. 41 ust. 1 nie ma fakt złożenia bądź nie złożenia przez biegłego oświadczenia, że wykonywane przez niego czynności wchodzą w zakres prowadzonej przez niego pozarolniczej działalności gospodarczej. Zauważyć również należy, iż powołany we wniosku artykuł, który ukazał się w Gazecie Prawnej oraz wyroki Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie (na których oparty został ww. artykuł) nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa. W świetle powyższego złożenie przez biegłego sądowego prowadzącego działalność gospodarczą oświadczenia, że wykonywana przez niego praca związana z przygotowaniem opinii wchodzi w zakres tej działalności, nie zwalnia wnioskodawcy jako płatnika od obowiązku pobrania zaliczki na podatek dochodowy od wypłaconej należności za wykonanie opinii.

Należy również podkreślić, że w przypadkach kiedy za świadczone usługi biegli wystawiają faktury VAT, podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest kwota netto wynikająca z faktury, bez względu na to czy kwota ta mieści się w granicach maksymalnych stawek wynikających z rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 grudnia 1975r. w sprawie kosztów przeprowadzenia dowodu z opinii biegłych w postępowaniu sądowym (Dz. U. z 1975r. Nr 46, poz. 254 ze zm.) czy też nie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj