Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PP2-443-618/07-2/MK
z 21 lutego 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PP2-443-618/07-2/MK
Data
2008.02.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dotacja
odliczanie podatku naliczonego
warunki odliczenia
wydatek


Istota interpretacji
Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 prawo do odliczenia podatku związanego z wydatkami sfinansowanymi z dotacji występuje, jeżeli dany wydatek jest kosztem w podatku dochodowym, chyba, że brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego



Wniosek ORD-IN 801 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2007 r. (data wpływu 21 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pomniejszenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego związanego z wydatkami sfinansowanymi z dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pomniejszenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego związanego z wydatkami sfinansowanymi z dotacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

X Sp. z o.o. (zwana dalej Spółką) zamierza zorganizować cykl konferencji regionalnych. Będzie to już drugi cykl tego rodzaju konferencji. Podczas konferencji przedstawiane będą i dyskutowane rozmaite tematy dotyczące zagadnień i problemów istotnych dla środowisk biznesowych i samorządowych. Konferencje będą spotkaniami przedstawicieli lokalnych środowisk biznesowych, samorządowych, administracji rządowej a także osób reprezentujących Magazyn X (wydawany przez Spółkę), firmy doradcze, instytuty badawcze, kancelarie prawnicze, itp. Uczestnictwo w dotychczas organizowanych konferencjach było nieodpłatne i tak będzie również w przypadku mających się odbyć konferencji. Uczestnicy wybierani są i zapraszani przez organizatora spośród wyróżniających się w danym regionie przedstawicieli wymienionych powyżej środowisk. Spółka traktuje te konferencje jako formę promocji i reklamy miesięcznika X.

Podczas planowanego cyklu konferencji prezentowane będą między innymi zagadnienia związane z realizacją programów finansowanych z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Z tego powodu Spółka wystąpiła o dofinansowanie konferencji, co zostanie zrealizowane na podstawie umowy zawartej z Ministrem Rozwoju Regionalnego (MRR). Zgodnie z zapisami umowy MRR pokryje około 20,64% kosztów związanych z organizacją konferencji, a także z przygotowaniem i publikacją w Magazynie X materiałów dotyczących sposobów wykorzystywania funduszy strukturalnych UE w Polsce (w formie dodatku do jednego z wydań miesięcznika X — cena tego wydania nie będzie odbiegała od ceny innych wydań miesięcznika). Pozostałą część kosztów — około 79% - pokryje Spółka z własnych środków. Wśród kosztów przeznaczonych do pokrycia z dotacji będą znajdowały się zarówno koszty związane z samą organizacją konferencji, jak również koszty związane z publikacją wspomnianego dodatku do Magazynu X (w tym częściowo koszty liczone jako wartość powierzchni reklamowej w Magazynie, znacznie jednak obniżone w stosunku do standardowej wartości stosowanej przez Spółkę wobec reklamodawców). Dotacja przyznana przez MRR w 75% pochodzić będzie ze środków projektu nr POPT realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna (decyzja MRR nr X luty 2007 r.), finansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), a w 25% pochodzić będzie ze środków krajowych. Dotacja zostanie wpłacona na rachunek bankowy Spółki, utworzony specjalnie w celu skorzystania z tej formy wsparcia, a będzie ona przeznaczona wyłącznie na realizację celów określonych w umowie zawartej z MRR — wspomnianych powyżej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółce przysługuje prawo do pomniejszenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego związanego z wydatkami sfinansowanymi ze wspomnianej dotacji...

Zdaniem wnioskującej Spółki zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (z zastrzeżeniami nie mającymi znaczenia dla rozpatrywanego przypadku). Ograniczenia w prawie do odliczenia podatku VAT wprowadza art. 88 ustawy o VAT. Wnioskując na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w odniesieniu do podatku naliczonego związanego z zakupami dokonywanymi przez podatnika VAT mogą wystąpić następujące sytuacje:

  1. podatek ten jest związany wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi,
  2. podatek ten jest związany zarówno z czynnościami opodatkowanymi i czynnościami zwolnionymi z opodatkowania lub nie podlegającymi opodatkowaniu VAT-em,
  3. podatek ten jest związany wyłącznie z czynnościami zwolnionymi lub nie podlegającymi opodatkowaniu VAT-em.

W sytuacji a) podatek naliczony podlega odliczeniu w całości, w sytuacji b) odlicza się go tzw. strukturą sprzedaży (art. 90 ustawy o VAT), a w sytuacji c) nie podlega on odliczeniu w ogóle. Co istotne jednak, dla zaistnienia skutku określonego dla sytuacji c) trzeba uznać, że podatek naliczony jest związany z czynnościami np. nie podlegającymi VAT-owi. Jak wskazano powyżej, kwota analizowanej dotacji nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT-em. Jest to jednak stwierdzenie w pewnym stopniu uproszczone (choć nie tak bardzo jak stwierdzenie, iż dotacja nie podlega VAT-owi). Opodatkowane VAT-em, zwolnione z opodatkowania, albo nie podlegać VAT-owi mogą bowiem wyłącznie czynności, w szczególności te które wymieniono w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. Dotacja nie stanowi jakiejkolwiek samoistnej czynności, co do której należałoby rozpatrywać skutki podatkowe w VAT. Również otrzymanie dotacji nie stanowi jakiejkolwiek czynności, której skutki na gruncie ustawy o VAT należałoby rozważać, bo czynności wywierające skutek w VAT wiążą się z pewnym zachowaniem podmiotu uzyskującego świadczenie pieniężne lub jego zaniechaniem. Otrzymania dotacji nie można w ogóle rozpatrywać w tych kategoriach. Kwota dotacji może ewentualnie jedynie powiększać lub też nie, obrót w podatku VAT (opodatkowany lub zwolniony) — na gruncie ustawy o VAT rozpatrujemy zatem dotację jako pewną wielkość, a nie jako czynność wywierającą samoistne skutki podatkowe.

Dodatkowo należy zauważyć, że wydatki sfinansowane z dotacji jaką otrzyma Spółka, wchodzą w zakres kosztów działalności marketingowej i wydawniczej Spółki związanej z działalnością w zakresie wydawania Magazynu X. Są to wydatki na organizację przedsięwzięcia promocyjno-reklamowego, a także na druk dodatku do Magazynu X Sprzedaż Magazynu X podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Ponadto zaangażowanie się w promocję tematyki funduszy wspólnotowych stanowi formę promocji Magazynu X, a więc działanie zmierzające do zwiększenia sprzedaży opodatkowanej przez Spółkę. Tym samym wydatki na organizację konferencji są związane bezpośrednio z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT-em, a zatem podatek VAT naliczony związany z tymi wydatkami podlega odliczeniu w całości. Jest całkowicie bez znaczenia, że kwota dotacji z której wydatki są ponoszone, nie podlega opodatkowaniu VAT-em. Jak bowiem wskazano, dotacja nie stanowi jakiejkolwiek czynności, więc byłoby całkowicie bezzasadnym stwierdzenie, że skoro dotacja nie podlega opodatkowaniu VAT-em, to VAT naliczony związany z wydatkami z niej sfinansowanymi nie będzie mógł być odliczony. Dla takiej konkluzji konieczne byłoby dowiedzenie, że VAT ten jest związany z czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (albo zwolnioną z VAT), a tak w analizowanym przypadku z pewnością nie jest, bo dotacja, czy jej otrzymanie nie jest czynnością poza zakresem ustawy o VAT.

Podsumowując powyższe uwagi można stwierdzić, iż związek wydatków, a więc także podatku naliczonego - sfinansowanych z dotacji - z działalnością opodatkowaną Spółki nie ulega jakiejkolwiek wątpliwości. Wydatki te jednoznacznie bowiem związane są z jej działalnością marketingową i reklamową. Przedmiotem marketingu i reklamy zaś jest wydawnictwo prasowe, którego sprzedaż w całości podlega opodatkowaniu VAT-em. Należy odróżnić związek danych wydatków z działalnością opodatkowaną od źródła finansowania tych wydatków. Rodzaj źródła finansowania nigdy i w żaden sposób nie decyduje o tym, czy dane wydatki związane są, czy też nie, z działalnością opodatkowaną. Przykładowo zakup towarów handlowych w danym podmiocie, których sprzedaż podlega opodatkowaniu VATem, mogłaby być sfinansowana z zysku za poprzedni rok obrotowy, z bieżących przychodów, z dotacji, czy np. z darowizny pieniężnej otrzymanej od innego podmiotu z tej samej grupy kapitałowej. Choć przykładowo zysk, czy darowizna nie podlegają opodatkowaniu VAT-em, to w żaden sposób nie wpływa to na związek wydatków na zakup towarów handlowych z działalnością opodatkowaną VAT-em. Dokładnie analogiczna sytuacja występuje w dyskutowanym przypadku. Otrzymana dotacja nie podlega opodatkowaniu, ale to, że jest ona źródłem finansowania danych wydatków, w żaden sposób nie zmienia nie pozbawia związku tych wydatków, a więc także podatku naliczonego, z działalnością opodatkowaną Spółki.

Należy dodatkowo wskazać, że przedstawiona wykładnia jest zgodna z celem analizowanych przepisów i celem przyznawania dotacji ze środków publicznych (w tym wspólnotowych). Z jednej strony bowiem, uznanie że Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków sfinansowanych z dotacji przekłada się na większą efektywność dotacji — dotyczy ona kwot netto, a zatem można za nią nabyć więcej towarów i usług służących realizacji społecznie użytecznego celu, dla realizacji którego została ona przyznana, co zwiększa skuteczność realizacji celu. Ponadto gdyby nie było możliwości odliczenia VAT naliczonego, to wówczas zgodnie z Zasadą nr 7 wymienioną w Rozporządzeniu Komisji UE nr 448/2004 z dnia 10 marca 2004 r., kwoty VAT nie podlegające odliczeniu stanowiłyby koszty kwalifikowane - na które uzyskać można dotację - a zatem dotacja byłaby przyznawana w wyższej kwocie brutto. Co więcej możliwość odliczenia jest wyrazem dążenia do osiągnięcia maksymalnej efektywności i skuteczności mechanizmu przyznawania dotacji (które są jednymi z priorytetów systemu wsparcia finansowego z funduszy UE) - gdyby nie przysługiwało prawo do odliczenia, to Spółka płaciłaby wyższe zobowiązanie VAT do Skarbu Państwa, a więc dla realizacji tych samych celów musiałaby otrzymać wyższą dotację od Skarbu Państwa - środki te byłyby wielokrotnie przekazywane pomiędzy różnymi instytucjami co byłoby dalece mniej efektywne. Ponadto należy wskazać, że prawo do odliczenia w tym przypadku nie wiąże się z jakimkolwiek ryzykiem wykorzystania środków dotacji w niewłaściwy, niepożądany sposób - gdyż dotacja może być przeznaczona jedynie na wydatki zbieżne z celem jej przyznania, a sposób jej wydatkowania podlega ścisłej kontroli, w tym organów kontroli skarbowej. Podsumowując należy wskazać, że zarówno wykładnia celowościowa analizowanych przepisów, jak i przede wszystkim wykładnia literalna i systemowa ustawy o VAT wskazuje jednoznacznie, że Spółce będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT związanego z zakupami sfinansowanymi z otrzymanej dotacji. z wyjątkiem sytuacji określonych w art. 88 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl powołanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim podatnik wykorzystuje towary i usługi do czynności opodatkowanych w takim zakresie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Powyższy przepis nie precyzuje w jaki sposób i w jakim zakresie towary i usługi mają służyć do wykonywania czynności opodatkowanych, aby podatnik uzyskał prawo do odliczenia podatku naliczonego. Powołany wyżej przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT, czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT). Z ww. przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego jest uprawnieniem a nie obowiązkiem podatnika, z którego może lecz nie musi skorzystać.

W art. 88 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca wprowadził ograniczenia podstawowego prawa podatnika jakim jest prawo do odliczenia podatku. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 przedmiotowej ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego, z zastrzeżeniem ust. 3.

Reasumując zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 prawo do odliczenia podatku związanego z wydatkami sfinansowanymi z dotacji występuje, jeżeli dany wydatek jest kosztem w podatku dochodowym, chyba, że brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj