Interpretacja Izby Skarbowej w Opolu
PD-II/436-0014/07/KKa
z 13 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-II/436-0014/07/KKa
Data
2008.03.13



Autor
Izba Skarbowa w Opolu


Temat
Podatek od spadków i darowizn


Słowa kluczowe
darowizna z poleceniem
fundacje
podatek od spadków i darowizn


Pytanie podatnika
Dotyczy podatku od spadków i darowizn oraz podatku dochodowego od osób fizycznych w sytuacji otrzymywania przez osobę fizyczną środków pieniężnych z subkonta Fundacji, będącej instytucją pożytku publicznego.


DECYZJA

Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu, umocowany art. 14b § 2 oraz art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. nr 137, poz. 926 ze zm. ), w związku z art. 4 i art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2006, Nr 217, poz. 1590) zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu z dnia 12 września 2007r., Nr PM/436/07 wydane w sprawie pisemnej interpretacji stosowania przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz podatku dochodowego od osób fizycznych w sytuacji otrzymywania przez osobę fizyczną środków pieniężnych z subkonta Fundacji, będącej instytucją pożytku publicznego.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 19 czerwca 2007r., uzupełnionym pismami z dnia 05 lipca 2007r. oraz 31 lipca 2007r., podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przedstawiając stan faktyczny sprawy.W ww. wniosku wskazał, iż jest osobą niepełnosprawną, chorującą na stwardnienie rozsiane. Choroba ta wymaga nieustannego brania leków hamujących jej rozwój. Niestety leki te nie są refundowane, a oczekiwanie na swoją kolej podania leku zagraża zdrowiu podatnika. W celu zbierania środków na leczenie powstało subkonto przy Fundacji na rzecz osób niepełnosprawnych. Fundacja ta zatwierdza rozsyłane przez podatnika do firm, instytucji i osób fizycznych prośby o wsparcie, w których jako konto do przekazania darowizny wskazuje konto bankowe Fundacji, na którym specjalnie dla niego utworzone zostało subkonto. Aby wpłata mogła być przekazana podatnikowi, konieczne jest dopisanie przez osobę wpłacającą jej imienia i nazwiska. Wówczas sumy wpłacane przez darczyńców przekazywane będą na udostępnione mu przez Fundację subkonto.

Z przedłożonego przez podatnika „Regulaminu udostępniania konta bankowego Fundacji (...)” wynika, iż aby podatnik mógł przeznaczyć te środki na leczenie i rehabilitację, musi przedstawić oryginały faktur wystawionych na Fundację, lecz wskazujących jakiej osoby dotyczą. Wówczas Fundacja dokonuje zwrotu poniesionych kosztów. Oryginały tych faktur pozostają w dokumentacji Fundacji (§ 5 ww. Regulaminu z wyłączeniem przypadku opisanego w § 5 pkt 6).

We wniosku podatnik postawił następujące pytania:

- czy darowizna wpływająca na subkonto osoby, utworzone przy organizacji pożytku publicznego, stanowi przychód danej osoby, który należy opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych,

- czy ewentualny podatek do zapłaty od tak uzyskanego przychodu dotyczy podatku od spadków i darowizn czy podatku dochodowego od osób fizycznych;

- która ze stron umowy darowizny, będzie zobowiązana do zapłaty ewentualnego podatku.

W przedstawionym przez podatnika stanie faktycznym, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu postanowieniem z dnia 12 września 2007r. stwierdził, iż otrzymywane przez podatnika z subkonta środki pieniężne:

1. nie stanowią darowizny, a zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn oraz

2. nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu, dokonując na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8 , poz. 60 ze zm.) weryfikacji ww. interpretacji stwierdził, iż :

#8213; w zakresie podatku od spadków i darowizn jest ona nieprawidłowa i w związku z tym wymaga zmiany;

#8213; w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych jest prawidłowa, jednakże błędne jest uzasadnienie prawne tego stanowiska, dlatego wymaga zmiany w tym zakresie.

W zakresie podatku od spadków i darowizn

W przedmiotowej sprawie kwestią wymagającą jednoznacznego rozstrzygnięcia jest ustalenie charakteru przekazywanych przez osoby fizyczne środków pieniężnych na wybrane subkonta Fundacji, będącej instytucją pożytku publicznego, które to środki przekazywane są określonym osobom, będącym pod opieką Fundacji (na podstawie zawartej umowy). Z akt wynika, że środki finansowe gromadzone na tych subkontach, należą do Fundacji, lecz po spełnieniu przez podopiecznego warunków określonych w „Regulaminie udostępniania konta bankowego (...)” przekazywane są na jego rachunek.

W ramach obecnie obowiązujących regulacji prawnych, przekazanie darowizny bezpośrednio na rzecz osoby fizycznej nie podlega odliczeniu ani od dochodu ani od podatku. Dlatego tez wykształciła się praktyka przekazywania darowizn na rzecz fundacji (będącej instytucją pożytku publicznego), z tym że darczyńca ma możliwość i prawo zadecydowania o tym, jakiej osobie mają zostać przekazane wpłacone przez niego na konto Fundacji środki pieniężne. Realizacja tego prawa odbywa się poprzez wskazanie konkretnej osoby.Nie budzi żadnych wątpliwości fakt, iż czynność, polegająca na nieodpłatnym przekazywaniu przez osoby fizyczne na rzecz Fundacji środków finansowych, jest darowizną w rozumieniu art. 888 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93 ze zm). Zgodnie z tym przepisem, przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.Wątpliwości powstają natomiast w przypadku zakwalifikowania czynności polegającej na przekazaniu przez Fundację #8213; pochodzących z darowizn #8213; środków pieniężnych osobom wskazanym przez darczyńców. Sytuacja ta odpowiada hipotezie normy prawnej zawartej w przepisie art. 893 ww. ustawy Kodeks cywilny, w myśl której darczyńca może włożyć na obdarowanego obowiązek oznaczonego działania lub zaniechania, nie czyniąc nikogo wierzycielem (polecenie). Cechą charakterystyczną tej instytucji jest to, że darczyńca nie czyni nikogo wierzycielem, zaś obdarowany nie zobowiązuje się wyraźnie do spełnienia (wykonania) polecenia. Polecenie polega zatem na nałożeniu na obdarowanego (w tym konkretnym przypadku na Fundację) obowiązku określonego działania lub zaniechania, które nadto ma charakter tzw. zobowiązania naturalnego, co w praktyce oznacza, że ani darczyńca, ani uprawniony (beneficjariusz), czyli osoba mająca otrzymać świadczenie w wyniku polecenia, nie może dochodzić wykonania tego polecenia przed sądem. Istota polecenia polega bowiem na tym, że nikt nie staje się wierzycielem czy też dłużnikiem, a więc i sam przedmiot polecenia (świadczenie) nie staje się wierzytelnością ( czy też długiem).

Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu wyjaśnia, że zarówno darowizna jak i polecenie objęte są regulacjami ustawy z dnia 28 lipca 1983r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2004, Nr 142, poz. 1514 ze zm.), a to na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 2, co oznacza, iż podlegają obowiązkowi podatkowemu w tym podatku.

Przy nabyciu (środków pieniężnych od Fundacji) z polecenia darczyńcy (osoby, która wpłaca na wskazane subkonto Fundacji) obowiązek podatkowy powstaje #8213; zgodnie z art.6 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy #8213; z chwilą wykonania polecenia. Wykonanie polecenia ma ten skutek, iż zobligowanymi do zapłaty tego podatku są dwa podmioty: obdarowany i otrzymujący korzyść wynikającą z wykonania polecenia (beneficjariusz). Nie można jednakże pominąć dyspozycji art. 7 ww. ustawy, zgodnie z którym w sytuacji obciążenia obdarowanego obowiązkiem wykonania polecenia, wartość obciążenia z tego tytułu stanowi ciężar darowizny, o ile polecenie zostało wykonane. W tym konkretnym przypadku, z uwagi na fakt, iż obdarowanym jest Fundacja nieposiadającą przymiotu osoby fizycznej, nie będzie ona zobowiązana do zapłaty ewentualnego podatku od spadków i darowizn, bowiem nie podlega uregulowaniom ustawy o podatku od spadków i darowizn, na podstawie art. 1 tej ustawy.

Podsumowując powyższe rozważania należy stwierdzić, że przekazywanie na rzecz Fundacji środków finansowych, ze wskazaniem konkretnej osoby mającej korzystać z wpłacanych środków, stanowi darowiznę z poleceniem, uregulowaną w art. 893 k.c., która podlega podatkowi od spadków i darowizn. Osoba korzystająca ze środków zgromadzonych na subkoncie Fundacji, przekazywanych przez Fundację w wyniku wykonania polecenia zobowiązana będzie do zapłaty podatku od spadków i darowizn ale dopiero, w momencie nabycia przez nią w okresie 5 lat (zgodnie z zasadą kumulacji określoną w art.9 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn) od jednej osoby (wpłacającej na subkonto Fundacji) środków pieniężnych, w wysokości przekraczającej kwoty wolne, o których mowa w art. 9 ust. 1 ww. ustawy, tj. kwot 9.637,00 zł – przy nabyciu od osoby zaliczającej się do I grupy podatkowej w rozumieniu art. 14 ust. 3 ww. ustawy; 7.276,00 zł – przy nabyciu od osoby zaliczającej się do II grupy podatkowej; 4.902,00 zł – przy nabyciu od osoby z III grupy podatkowej.

W świetle powyższego stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu zajęte w postanowieniu z dnia 12 września 2007r., Nr PM/436/07 w zakresie podatku od spadków i darowizn, nie znajduje oparcia w obowiązującym stanie prawnym, stad należało uznać je za nieprawidłowe.

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu w uzasadnieniu postanowienia, o którym mowa w sentencji niniejszej decyzji stwierdził #8213; wskazując na przepisy art. 10 ust. 1 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) #8213; iż otrzymane przez podatnika z subkonta środki pieniężne nie stanowią przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zdaniem tego organu nie można bowiem uznać, że realizacja zadań statutowych Fundacji, odbywająca się poprzez przekazanie osobie fizycznej środków uzyskanych od darczyńców na sfinansowanie faktycznych kosztów leczenie i rehabilitacji stanowi przychód osoby fizycznej z tzw. „innych źródeł”, w tym z innych nieodpłatnych świadczeń.

W wyniku przeprowadzonej analizy akt sprawy, Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu stwierdza, że stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego, w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych jest prawidłowe, błędne jednakże jest uzasadnienie prawne tego stanowiska.

Z uwagi na to, że #8213; jak wywiedziono powyżej #8213; przysporzenie dokonane na rzecz podatnika przez Fundację stanowi „darowiznę z poleceniem”, do której mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn, nie stosuje się do niej przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 pkt 3 tej ustawy.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

W tym stanie faktycznym i prawnym orzeka się jak w sentencji.Zgodnie z art., 220 § 1, 221 i 223 ustawy Ordynacja podatkowa od niniejszej decyzji służy odwołanie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj