Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-388/07-2/PW
z 5 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-388/07-2/PW
Data
2008.03.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
lokal mieszkalny
miejsce zameldowania
nabycie nieruchomości
pobyt stały
sprzedaż lokalu
ulga meldunkowa


Istota interpretacji
Czy przysługuje prawo do skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w sytuacji, gdy Wnioskodawca nabył będący przedmiotem sprzedaży lokal mieszkalny w 2004 r.?



Wniosek ORD-IN 414 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2007 r. (data wpływu 05 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 05 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


W dniu 24 sierpnia 2004 r. Wnioskodawca nabył prawo własności lokalu mieszkalnego. W mieszkaniu tym jest On zameldowany nieprzerwanie od 2003 r. Zainteresowany zamierza sprzedać powyższy lokal w 2007 lub 2008 roku.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy sprzedając przedmiotową nieruchomość Wnioskodawca ma prawo skorzystać z ulgi określonej w art. 21 ust.1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu nadanym jej ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588)...

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W Jego ocenie przemawiają za tym następujące argumenty:

  1. art. 21 ust. 1 pkt 126 w brzmieniu nadanym mu ww. ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. wszedł w życie z dniem 1 stycznia 2007 r. Zgodnie z jego treścią przychód ze sprzedaży własnościowego prawa do lokalu jest zwolniony od podatku dochodowego, jeżeli podatnik przed datą zbycia tego prawa był zameldowany w tym lokalu na pobyt stały przez okres co najmniej 12 miesięcy. Przepis ten więc wyraźnie i jednoznacznie określa moment od jakiego należy liczyć okres zameldowania w celu ustalenia prawa do ulgi w podatku, a jest to moment zbycia prawa do lokalu. Żaden inny moment, czy zdarzenie faktyczne nie jest podstawą ustalenia niezbędnego okresu zameldowania podatnika w lokalu na pobyt stały,
  2. żaden przepis ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wyłączył stosowania znowelizowanego art. 21 w roku 2007, czy to w sposób dorozumiany, czy to wprost,
  3. przepis ustanawiający „ulgę meldunkową” zwalnia z opodatkowania przychód, a nie dochód, co wskazuje na to, że ustawodawca zamierzał objąć zwolnieniem także przychody opodatkowane według zasad obowiązujących do końca 2006 r.,
  4. nigdzie nie uzależniono zastosowania ulgi tylko do nieruchomości nabytych w 2007 r. Jedynym warunkiem dla skorzystania z ulgi jest zameldowanie przez 12 miesięcy w zbywanej nieruchomości. Nie ma przepisu, który uzależniałby prawo do zwolnienia od legitymowania się tytułem własności. Przyjęcie innego sposobu rozumowania doprowadziłoby do sytuacji absurdalnej, bowiem żaden podatnik nie spełniałby warunku zameldowania na pobyt stały przez okres 12 miesięcy liczony od daty nabycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu po dniu 1 stycznia 2007 r.


Ponadto Wnioskodawca zwraca uwagę, że art. 217 Ustawy Zasadniczej RP wskazuje, iż nakładanie podatków, a także przyznawanie ulg i umorzeń oraz ustalanie kategorii podatników zwolnionych od podatków następuje w drodze ustawy. Tym samym, ulga przyznana na podstawie normy prawnej rangi ustawy, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 nie może być uchylona inaczej, jak tylko przepisem tej samej rangi. Tym bardziej, jak twierdzi Zainteresowany, nie można tego dokonywać w drodze, nieopartej na obowiązujących i prawidłowo ogłoszonych przepisach interpretacji prawa podatkowego.

Ponadto, na poparcie swego stanowiska, Wnioskodawca wskazuje korzystną dla podatników interpretację przedmiotowej ulgi, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Szczecinie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

nbspnbsp - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 126 lit. b) ww. ustawy – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. - wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, jeżeli podatnik był w nim zameldowany na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Zwolnienie, o którym mowa wyżej ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika (art. 21 ust. 21 ww. ustawy).

Nowe zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości, w tym przepis art. 21 ust. 1 pkt 126, zostały wprowadzone ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588). Zgodnie z przepisami przejściowymi (art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej), do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w tej ustawie, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Wynika z tego, iż nowe zasady opodatkowania dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia ww. nieruchomości lub praw nabytych od 1 stycznia 2007 r. Z powyższego wynika więc, iż również zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma zastosowanie tylko do zbycia nieruchomości nabytych od tego dnia.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca nabył własność przedmiotowego lokalu mieszkalnego w dniu 24 sierpnia 2004 r., w związku z tym, mając na uwadze przytoczone powyżej przepisy, nie przysługuje mu prawo do skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W odniesieniu do powołanej przez Wnioskodawcę decyzji Izby Skarbowej w Szczecinie, tut. organ informuje, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj