Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-235/12-4/WS
z 22 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-235/12-4/WS
Data
2012.06.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
osoby zagraniczne
płatnik
Szwajcaria
umowa o dzieło
USA


Istota interpretacji
Obowiązki płatnika.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2012 r. (data wpływu 5 marca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 czerwca 2012 r. (data wpływu 11 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów osoby mającej miejsce zamieszkania w Szwajcarii, zaproszonej na Konwent, uzyskanych na podstawie umowy o dzieło – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów osoby mającej miejsce zamieszkania w Szwajcarii oraz osoby mającej miejsce zamieszkania w Stanach Zjednoczonych, zaproszonych na Konwent i uzyskanych na podstawie umowy o dzieło, a także opodatkowania dochodów osób zaproszonych na Festiwal, uzyskanych na podstawie umowy o dzieło.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej, w związku z powyższym pismem z dnia 23 maja 2012 r. nr ILPB2/415 -235/12-2/WS, wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawcę, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 23 maja 2012 r., skutecznie doręczono dnia 28 maja 2012 r., zaś w dniu 11 czerwca 2012 r. (data nadania 4 czerwca 2012 r.), do tut. organu wpłynęła odpowiedź, w której Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury, której aktem prawnym normującym zasady jej działania jest ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. nr 13, poz. 123 ze zm). Instytucja kultury jako osoba prawna (art. 14 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej) jest odrębnym w stosunku do organizatora (gminy) podmiotem prawa, z własnym majątkiem, środkami trwałymi, przychodami oraz kosztami, samodzielnie gospodarującym, w ramach posiadanych środków.

W ramach działalności statutowej Instytucja organizuje Konwent, który odbędzie się w 2012 r. Realizacja tego przedsięwzięcia sfinansowana będzie częściowo z dotacji bieżącej otrzymanej od gminy oraz z przyznanej przez gminę dotacji celowej. Na program Konwentu złożą się spotkania autorskie oraz prelekcje i wykłady z udziałem polskich i zagranicznych pisarzy oraz z aktorami.

Z autorami uczestniczącymi w Konwencie Organizator, będzie zawierał umowy o dzieło i po wykonaniu umów wypłaci wykonawcom honoraria za udział w spotkaniach autorskich, panelach dyskusyjnych, wykładach czy też za wykorzystanie tekstów literackich, od których naliczy koszty uzyskania przychodów w wysokości 50%, zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 (cudzoziemcom - umowy o dzieło z podatkiem ryczałtowym w wysokości 20 % zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 1 i 2).

Zaproszonym literatom i aktorom z kraju i z zagranicy, którzy będą uczestnikami trzydniowej imprezy, Wnioskodawca planuje oprócz wypłaty honorarium za spotkania autorskie, sfinansować także pobyt w trakcie trwania konwentu (noclegi, wyżywienie) oraz koszty podróży (bilety). W tym celu Organizator z przyznanej dotacji bieżącej i celowej dokona rezerwacji noclegów w hotelach oraz rezerwacji biletów lotniczych dla zaproszonych osób, które następnie opłaci na podstawie wystawionych faktur VAT.

Również w ramach działalności statutowej Instytucja organizuje Festiwal, trwający klika dni. Impreza ta będzie sfinansowana w całości z dotacji bieżącej otrzymanej od gminy. Festiwal będzie realizowany przez Organizatora wspólnie ze Stowarzyszeniem (będącym Współorganizatorem), które opracuje program merytoryczny imprezy, a ze środków finansowych otrzymanych od Wnioskodawcy za współorganizację projektu, Stowarzyszenie poniesie koszty programowe imprezy, w tym zaprosi i opłaci honoraria gości imprezy (autorów) z kraju i z zagranicy za wykłady, prezentacje i spotkania autorskie.

W ramach zaproszenia, goście (autorzy) będą korzystać z zarezerwowanych wcześniej przez Organizatora hoteli i biletów podróży, które w całości sfinansowane są z dotacji bieżącej przez Organizatora, który za poniesione koszty otrzymuje faktury VAT od sprzedawców tych usług.

Ponadto, w uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wyjaśnił, iż organizatorem Konwentu jest Stowarzyszenie, a Wnioskodawca jest producentem i współorganizatorem Konwentu i to Wnioskodawca będzie zawierać umowy o dzieło z literatami, autorami oraz innymi wykonawcami zaproszonymi na Konwent. Jednocześnie Wnioskodawca z własnych środków finansowych Instytucji, będzie wypłacać honoraria i wynagrodzenia dla wykonawców po wykonaniu przez nich umów.

Na Konwent zaproszono m.in. pisarzy: jednego autora mającego miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Szwajcarii, a drugiego autora zamieszkałego w USA - obaj będą uczestnikami trzydniowej imprezy Wnioskodawca planuje oprócz wypłaty honorarium dla tych pisarzy za wykład i spotkanie autorskie, sfinansować także ich pobyt w trakcie trwania konwentu (noclegi, wyżywienie) oraz koszty ich podróży (bilety lotnicze). W tym celu Wnioskodawca dokona rezerwacji noclegów w hotelu oraz rezerwacji biletów lotniczych dla pisarzy, które następnie opłaci na podstawie wystawionych faktur VAT. Czyli, Wnioskodawca jako Organizator imprezy pokrywa wszystkie koszty związane z organizacją tego przedsięwzięcia.

Natomiast Organizatorem Festiwalu, jest Wnioskodawca a Współorganizatorem jest Stowarzyszenie, które jednocześnie zajmuje się opracowaniem autorskiego programu merytorycznego Imprezy. To Stowarzyszenie decyduje jakich autorów i literatów zaprasza na Festiwal z Polski, a jakich z zagranicy (zgodnie z opracowanym programem imprezy) i to Stowarzyszenie zawiera z autorami - wykonawcami umowy o dzieło za udział w spotkaniach autorskich, panelach dyskusyjnych, przeprowadzone wykłady i prelekcje, czy też wynagrodzenie za wykorzystanie ich tekstów literackich i muzycznych.

Ze środków finansowych otrzymanych od Wnioskodawcy za współorganizację projektu Stowarzyszenie poniesie koszty programowe imprezy, w tym po wykonaniu umów opłaci wynagrodzenia i honoraria zaproszonych gości imprezy (autorów) z kraju i z zagranicy za wykłady, prezentacje i spotkania autorskie, które są przychodem z osobiście wykonywanej działalności artystycznej.

W ramach zaproszenia, goście (autorzy) będą korzystać z zarezerwowanych wcześniej przez Wnioskodawcę czyli organizatora imprezy hoteli i biletów podróży (przeloty lotnicze). Wnioskodawca, za poniesione koszty otrzyma faktury VAT od sprzedawców tych usług. Koszty noclegów i przelotów w całości opłacone będą ze środków finansowych Wnioskodawcy.

Większość gości, którzy skorzystają z opłaconego przez Wnioskodawcę hotelu będzie z Polski, ale będą również goście z Włoch, Portugalii i Rumunii.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy opłacone przez Wnioskodawcę koszty noclegów, wyżywienia i podróży zaproszonych gości stanowią dochód dla uczestników imprezy i czy Wnioskodawca powinien wykazać go w informacji o osiągniętym przez nich dochodzie i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy...

Tut. Organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na powyższe pytanie – zgodnie z wolą Wnioskodawcy wyrażoną w uzupełnieniu wniosku - w odniesieniu do osoby mającej miejsce zamieszkania w Szwajcarii, zaproszonej na Konwent. Natomiast w odniesieniu do osoby mającej miejsce zamieszkania w Stanach Zjednoczonych, zaproszonej na Konwent, w dniu 22 czerwca 2012 r. wydana została interpretacja indywidualna, nr ILPB2/415-235/12-5/WS. Z kolei w zakresie opodatkowania przychodów osób zaproszonych na Festiwal, w dniu 22 czerwca 2012 r. wydane zostało postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania nr ILPB2/415-235/12-6/WS.

Zdaniem Wnioskodawcy, jako Organizator, a zarazem - zleceniodawca zawiera on z artystami - zleceniobiorcami umowy o dzieło za udział w spotkaniach autorskich, panelach dyskusyjnych, przeprowadzone wykłady i prelekcje, czy też za wykorzystanie tekstów literackich i muzycznych, po wykonaniu, których zostaną wypłacone im honoraria, które są przychodem z osobiście wykonywanej działalności artystycznej i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych lub zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zaproszeni goście nie dokonują samodzielnie opłat za czas pobytu i podróży na organizowany Konwent (brak zwrotu dla nich kosztów noclegów, wyżywienia i podróży przez organizatora imprezy), wobec czego nie ma tu sytuacji do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt l6 lit. b) ustawy, który mówi, że wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży osoby nie będącej pracownikiem - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju. Organizator imprezy pokrywa bowiem wszystkie koszty związane z organizacją tego przedsięwzięcia z dotacji bieżącej i celowej przekazanej przez gminę.

Ponieważ zapewnienie dobrych warunków pobytu i podróży zaproszonym gościom jest obowiązkiem organizatora, niezbędnym do właściwego wywiązania się przezeń z umowy o wykonanie dzieła rozumianego w kontekście art. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. nr 90, poz. 631 z późn. zm.) nieuzasadnionym byłoby twierdzić, że artysta korzystający z noclegów, wyżywienia i biletów podróży sfinansowanych przez zleceniodawcę otrzymuje niezależny od wynagrodzenia przychód podatkowy czy jakiekolwiek nieodpłatne świadczenie.

Przy organizacji drugiej imprezy - Festiwalu, koszty programowe imprezy w tym honoraria gości imprezy (autorów) z kraju i z zagranicy za wykłady, prezentacje i spotkania autorskie zapłaci Stowarzyszenie (Współorganizator Festiwalu, który podpisze również umowy z wykonawcami). Koszty te sfinansowane będą ze środków finansowych otrzymanych od Organizatora za współorganizację imprezy, a nie ze środków własnych Stowarzyszenia. Natomiast koszty noclegów i koszty podróży, które poniesie Organizator w związku z organizacją Festiwalu (Organizator zrobi rezerwację i otrzyma za te wydatki faktury i bilety, które później prześle zaproszonym gościom), mimo że można je przypisać do konkretnej osoby, stanowią według Wnioskodawcy koszt imprezy. W budżecie imprezy Zainteresowany ma zarezerwowane środki na poniesienie tych wydatków, a osoby zaproszone nie będą same za siebie płaciły tylko instytucja Wnioskodawcy pokrywa wszystkie wydatki.

Ponieważ opłacone przez Zainteresowanego noclegi i bilety lotnicze, to jedynie zapewnienie odpowiednich warunków pracy artystom w czasie festiwalu i nie można uznać ich za przychód podatkowy dla uczestników festiwalu, zdaniem Wnioskodawcy, nie mają tu zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie ma podstaw do naliczenia podatku dochodowego.

Zdaniem Wnioskodawcy w rocznej informacji o osiągniętych dochodach przez podatnika należy wykazać jedynie kwotę wypłaconego podatnikowi honorarium i wysokość potrąconego z honorarium podatku, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 2a powołanej ustawy osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 4a ww. ustawy, powyższe przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jako samorządowa instytucja kultury i organizator Konwentu będzie zawierał umowy o dzieło z autorami uczestniczącymi w Konwencie, m.in. z autorem mającym miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Szwajcarii. Po wykonaniu umów wypłaci wykonawcom honoraria za udział w spotkaniach autorskich, panelach dyskusyjnych, wykładach czy też za wykorzystanie tekstów literackich. Zaproszonym literatom i aktorom z kraju i z zagranicy, którzy będą uczestnikami trzydniowej imprezy, Wnioskodawca planuje oprócz wypłaty honorarium za spotkania autorskie, sfinansować także pobyt w trakcie trwania konwentu (noclegi, wyżywienie) oraz koszty podróży (bilety).

Należy wskazać, że wszystkie kwoty wypłacone przez Wnioskodawcę dla autorów, w tym również wartość świadczeń sfinansowanych przez Zainteresowanego (np. nocleg, wyżywienie, koszty podróży) stanowią dla zaproszonych gości przychód z działalności wykonywanej osobiście.

Jednakże, o tym czy uzyskany przez autora mającego miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Szwajcarii przychód podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a tym samym, czy na Wnioskodawcy będą ciążyć obowiązki płatnika z ww. tytułu, w przedmiotowej sprawie decydować będą postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Bernie dnia 2 września 1991 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 22, poz. 92).

Zgodnie z art. 14 ww. umowy, dochód, który osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie (w Szwajcarii) osiąga z wykonywania wolnego zawodu albo z innej działalności o samodzielnym charakterze, podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że osoba ta dysponuje zwykle stałą placówką w drugim Umawiającym się Państwie (w Polsce) dla wykonywania swej działalności. Jeżeli dysponuje ona taką stałą placówką, to dochód może być opodatkowany w drugim Państwie (w Polsce), jednak tylko w takim zakresie, w jakim może być przypisany tej stałej placówce.

Określenie „wolny zawód” obejmuje w szczególności samodzielnie wykonywaną działalność naukową, literacką, artystyczną, wychowawczą lub oświatową, jak również samodzielnie wykonywaną działalność lekarzy, prawników, inżynierów, architektów oraz dentystów i księgowych (art. 14 ust. 2 ww. umowy).

Należy podkreślić, iż płatnik powinien potwierdzić rezydencję podatkową podatnika na podstawie certyfikatu rezydencji, czyli zgodnie z definicją zawartą w art. 5a pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zaświadczenia o miejscu zamieszkania podatnika dla celów podatkowych wydanego przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika.

Ponadto zgodnie z art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, płatnicy są zobowiązani przesłać osobom, o których mowa w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (IFT-1/IFT-1R), również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.

W myśl art. 42 ust. 4 ww. ustawy, na pisemny wniosek podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, płatnik, w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku, jest obowiązany do sporządzenia i przesłania podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imiennej informacji, o której mowa w ust. 2 pkt 2.

Zgodnie natomiast z art. 42 ust. 6 ww. ustawy, informacje IFT-1/IFT-1R sporządzają i przekazują podmioty, o których mowa w art. 41, gdy na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub ustawy nie są obowiązane do poboru podatku, o którym mowa w art. 29-30a.

Natomiast w sytuacji gdy płatnik nie dysponuje certyfikatem rezydencji, nie ma podstaw, aby w takim przypadku stosować umowę w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. Należy wówczas zastosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zasady opodatkowania w Polsce przychodów z działalności wykonywanej osobiście, uzyskanych przez nierezydentów reguluje art. 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a, przychodów z działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 6-9 (w tym z umowy o dzieło) oraz z odsetek, z praw autorskich lub z praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego, w tym także środka transportu, oraz za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.

W świetle art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W świetle powyższego, za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie należy natomiast rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne przysporzenie majątku, mające konkretny wymiar finansowy. Innymi słowy, pod pojęciem tym należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Przy czym odrębnymi przepisami, o których mowa w cytowanym przepisie, są rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 roku:

  • w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 ze zm.) oraz,
  • w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991 ze zm.).

Należy zauważyć, iż w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy normodawca posłużył się terminem „podróż” bez określenia „służbowa”, dlatego też zakres tego zwolnienia jest szerszy, ponieważ nie ogranicza się ono jedynie do podróży służbowych, ale do wszelkich podróży osób niebędących pracownikami, pod warunkiem, że zostały spełnione przesłanki w art. 21 ust. 13 ww. ustawy.

Z treści art. 21 ust. 13 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż przepis ust. 1 pkt 16 lit. b) stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

  1. w celu osiągnięcia przychodów lub
  2. w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub
  3. przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub
  4. przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będzie zawierał umowę o dzieło z autorem, któremu wypłaci honorarium za udział w spotkaniach autorskich, panelach dyskusyjnych, wykładach czy też za wykorzystanie tekstów literackich, jak również planuje sfinansować mu pobyt w trakcie trwania konwentu (noclegi, wyżywienie) oraz koszty podróży (bilety).

W świetle powyższego należy uznać, iż ponoszone przez Wnioskodawcę koszty zakwaterowania, wyżywienia i zwrot kosztów przelotu autora (nierezydenta), stanowią dla niego przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, albowiem jak wynika to z cytowanych powyżej przepisów - świadczenie w postaci zapewnienia zakwaterowania, wyżywienia i zwrotu kosztów podróży przyjmującemu zamówienie na wykonanie dzieła stanowi dla autora źródło przychodu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Poniesienie bowiem przez Wnioskodawcę ww. kosztów powoduje, iż osoba wykonująca umowę o dzieło otrzymała konkretne przysporzenie majątkowe w postaci sfinansowania kosztów, które są niezbędne do wykonania ww. umowy.

Jednocześnie przychód ten, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ww. ustawy, korzystać będzie ze zwolnienia do wysokości określonej w ww. rozporządzeniach Ministra Pracy i Polityki Społecznej.

Reasumując, w sytuacji gdy Wnioskodawca będzie dysponować certyfikatem rezydencji, przychód autora posiadającego miejsce zamieszkania na terytorium Szwajcarii, z tytułu osobiście wykonywanej działalności artystycznej w Polsce, którego pobyt oraz koszty podróży w związku z uczestnictwem w przedmiotowej imprezie sfinansowane zostaną przez Wnioskodawcę, będzie podlegać opodatkowaniu tylko w państwie jego zamieszkania, czyli w Szwajcarii.

Zatem na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych z ww. tytułu.

Zainteresowany będzie jedynie zobowiązany wystawić informację IFT-1/IFT-R, stosownie do uregulowań art. 42 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w której wykaże uzyskany przez autora przychód z działalności wykonywanej osobiście, w tym również wartość świadczeń sfinansowanych przez Wnioskodawcę (np. nocleg, wyżywienie, koszty podróży).

W sytuacji natomiast, gdy Wnioskodawca nie będzie dysponować certyfikatem rezydencji, przychód autora opodatkowany zostanie na podstawie art. 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przy czym do przychodu tego zaliczone zostaną również poniesione przez Wnioskodawcę koszty zakwaterowania, wyżywienia i podróży autora. Jednocześnie przychód ten, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ww. ustawy, korzystać będzie ze zwolnienia do wysokości określonej w ww. rozporządzeniach Ministra Pracy i Polityki Społecznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj